Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3845 ggr
mayolica
2009-03-04 20:40
0

Rävsnok

Hej! vi hade en rävsnok för ca20 år sen och jag tycker att det var en ganska så intressant orm,den liknade en skallerorm med en skallra på svansen som rasslade när den var arg.

Grejen är den att jag har aldrig sett någon rävsnok sedan dess,eller hört något om nån sån.

Är det någon här som vet något om rävsnok,och eller har någon bild på en sådan?

Skulle vara kul att se en sån igen.

~ mayolica ~

mandariiin
2009-03-05 03:36
0

Elaphe vulpina är det latinska namnet.

[peter54]
2009-03-05 09:17
0

Rävsnoken är inte vanlig i terrarier längre, sannolikt pga dess otrevliga ovana att släppa stinkande sekret från analkörtlarna när den blir nervös vid hantering. Detta sekret luktar mycket värre än andra snokars mäskande och det är just stanken som givit upphov till namnet rävsnok.

Det finns ju en annan snok som härmar rävsnoken teckning, men som inte luktar lika illa och det är den östliga mjölksnoken (Lampropeltis triangulum triangulum).

Trollhassel
2009-03-05 14:43
0

Ja, rävsnokar kan helt klart konsten att stinka, men tjusiga är dem!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[peter54]
2009-03-05 15:31
0

Mayolica

Det där med att rävsnoken har en skallra stämmer inte, inga snokar har skallra, men de kan imitera skallerormens rasslande genom att vibrera med svansspetsen i bottensubstratet. Detta skallerormsimiterande är inte specifikt för rävsnokar, så många nordamerikanska snokar när de blir rädda.

Är du säker på att den där bilden inte är upphovsrättsskyddad? Jag såg att den fanns på något amerikanskt universitets site och då kan det kanske vara riskfyllt att låna den, men du kanske har frågat om lov?

mandariiin
2009-03-05 17:42
0

jag googlade efter bilden bara. får man inte lägga upp den för att visa bara då?

[peter54]
2009-03-05 19:18
0

Nej det får man inte och de flesta forum har regler som säger att man bara får ladda upp bilder som man tagit själv eller har upphovsrättsinnehavarens uttryckliga tillstånd att använda. Jag tycker att du ska ta bort den där bilden och klistra in en länk till den istället, så att du inte råkar illa ut.

mvh

/Peter

mandariiin
2009-03-05 19:32
0

jag kan inte ändra inlägg som är skrivna för mer än en timme sen. så det är upp till sajt värden att fixa det…

AndreasS
2009-03-05 20:00
0

#7 Fixat.

Vad som är gällande bilder och annat på sajten finner du i sajtens Skrivregler som du hittar här.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

mayolica
2009-03-05 20:00
0

Det var i allafall kul att se bild på en rävsnok igen.

#4 Det såg i allafall ut och lät som en skallra på svansen,och jag minns när vi köpte ormen i en djuraffär att han som jobbade där påpekade det med skallran. vi hade några andra slags snokar oxå och det var ingen annan som hade något som liknade en skallra.

Jag kommer inte ihåg att det luktade mer om den ormen än om någon av dom andra vi hade, fast det är inte omöjligt det är ganska många år sen.

~ mayolica ~

[peter54]
2009-03-05 20:06
0

Det luktar inte om ormen i sig, utan av det analkörtelsekret den avsöndrar om den blir stressad eller rädd. Det är ungefär som en skunk, den luktar inget speciellt heller förrän den blir skrämd eller arg och sprayar världen med sina analkörtlar.

Skallran måste isåfall ha varit kvarblivet öms, inga snokar har något sådant.

mayolica
2009-03-05 20:15
0

#10 Nej det hade inget med ömsningen att göra,ormen ömsade flera gånger under den tiden vi hade den. Och det är den grejen med skallran som jag har lagt särskilt på minnet.

~ mayolica ~

koffra
2009-03-05 21:01
0

#11 kan med all säkerhet hålla med Peter om att det verkligen inte finns några snokar som har en skallra.

mayolica
2009-03-05 21:18
0

jag hade inte skrivit så om inte ormen hade något som såg ut och lät som en skallra.

~ mayolica ~

[peter54]
2009-03-05 23:18
0

Nej det förstår jag, men det kanske var något som inte stämde med just det exemplaret.

Rävsnoken har nyligen (2008) omklassificerats taxonomiskt och den heter numera Mintonius vulpinus och den tidigare underarten har fått egen artstaus och heter nu Mintonius gloydi.

Här är en länk som beskriver detta kortfattat:

http://www.cnah.org/comments.asp?id=134

Här är en annan länk som bland annat beskriver rävsnokens vibrerande med stjärten.

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Elaphe_vulpina.html

På Wikipedias sida om rävsnoken finns en rätt tydlig bild där man ser att den har en helt vanlig svans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fox_Snake

mayolica
2009-03-06 21:36
0

#!4 Nej sådär såg inte våran rävsnok ut längst ut på svanstippen,sista biten var enfärgad och såg ut som annorlunda än resten av ormen (någon gulaktig färg) i övrigt såg den ut så.

Det kanske kan finnas olika varianter då?

Det kan inte stämma att det bara var den som var sån,för min dåvarande samo trodde ett tag att vi av misstag fått en skallerorm. Han kontrolerade det  med experter och gick på olika orm-mässor,där fanns folk som kunde bekräfta att det var en rävsnok, tycker att dom borde ha påpekat att det var ovanligt med skallran.

~ mayolica ~

[peter54]
2009-03-07 01:29
0

Men om rävsnoken hade skallra, varför finns det då inte ett enda ord om det någonstans på alla sidor där man kan hitta information om arten?

Det skulle ju vara helt unikt om det fanns ett annat slags orm, dessutom en snok, som hade skallra och då skulle väl det stå som en av de viktigaste karaktäristika i informationen för ormen ifråga.

Varianter, nja det finns ju de två arter som jag nämnde i sista inlägget med länkarna, men de är rätt lika varandra i utseende.

Antingen minns du fel eller var det något fel på svansen på just den rävsnoken. Kommer du ihåg någon av "experterna" som kontrollerade ormen?

Mona22
2009-03-07 11:08
0

våran majsorm skallrar med svansen när han är rädd. låter som en skallerorm men det är han inteFlört

[peter54]
2009-03-07 11:37
0

Så gör i stort sett samtliga amerikanska snokar när de är juveniler, men mayolica pratar om en fysisk skallra, ungefär på samma sätt som skallerormar är utrustade.

Glad

mayolica
2009-03-07 11:41
0

Jag brukade inte själv vara med på mässorna eftersom jag hade småbarn då. Men jag kommer ihåg att det var något särskilt med rävsnoken,och att min kille var nojjig för det med skallran och att ormen skulle kunna vara giftig Har för mej att det berodde på att han hade sett någon annan rävsnok på bild i en klubbtidning som inte stämde med våran.

Det var väldigt svårt att hitta information om den ormen,men han fick bekräftat att det var en rävsnok. Jag har inte kontakt med några av ormfolkena,det var i och omkring Örebro-trakten. Jag minns oxå att han fick förklarat skilnaden på en riktig skallra på skallerorm och den lilla skallran på våran orm och att den inte var giftig. Min fd kille blev oxå biten av ormen flera gånger,men jag kan inte fråga honom om ormen för han är inte i livet längre.

~ mayolica ~

mayolica
2009-03-07 15:06
0

Jag tycker oxå att det borde finnas information om just skallran,eftersom det var det som var så speciellt med den ormen.

jag fick inte heller uppfattningen att det skulle vara enda exet med skallra,även om ormen inte var vanlig.

Det var oxå mycket det som jag hade hoppats kunna få lite mer utförlig information om. Jag vet att den var svår att få fakta om på den tiden,men då hade inte folk internet.

Men eftersom ingen känner till det här är det inte mycket att göra nu,men jag hoppas att jag får tag på info om det vid något annat tillfälle.

Jag tackar för att ni lagt ner arbete med att söka efter fakta och länkar.

~ mayolica ~

AndreasS
2009-03-07 19:59
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade denna sida på engelska har bara lummat igenom sidan. Vidare sökning så fann jag även denna sida också på engelska.

Hittade detta klipp på Youtube. I klippet nämns det om svansen.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[peter54]
2009-03-08 00:51
0

Båda länkarna och videon bekräftar det jag har sagt hela tiden här, att rävsnoken precis som alla andra snokar har en helt vanlig svans, men att de använder den för att skrämmas genom att vibrera med den bland löv och annat så att det låter som en skallerorm.

Jag har en del amerikanskt reptillitteratur och där står samma saker om rävsnoken som i varenda länk här. På videon ser man dessutom tydligt att svansen ser precis likadan ut som på vilken annan snok som helst.

AndreasS
2009-03-08 00:55
0

#22 Eftersom jag själv inte visste så mycket om rävsnoken så satte jag meig ner och gjorde en sökning bland texter och även i detta fall bild för att få lite mer på fötterna och kan instämma det du har sagt hela tiden.

Mona22
2009-03-08 12:26
0

#18 men han är inte juvenil, han är 6 år.

[peter54]
2009-03-08 15:19
0

Ja det förekommer också, men oftast går beteendet bort när de växer till sig. Jag har ett 30-tal ormar och det är bara småttingarna födda förra året som fortfarande kan sätta igång med svansvibrering när man stör dem.

dragontear86
2009-03-10 18:54
0

kan de inte vart nån missbildning på den ormen som gjort att den fått en skallra?? ormar kan väl oxå födas med missbildningar??