Majsorm ca 1,5 år. Vilken mat?
Jag har en majsorm som är ca 1 och ett halvt år och jag vet inte säkert vad jag ska ge för mat. Han är 85 cm lång. Vilen sorts mat ska han ha ? Muspinkisar,råttpinkisar eller möss som nyss har fått hår? eller kanske nått annat…

har du bild på honom så vi kan få en uppskattning på hur stor han är?
vid den åldern så ska de ha vuxna möss om de fått bra med mat tidigare i sitt liv. Men tyvärr så har inte alla majsormar fått ordentligt med mat så vissa kan inte ens äta fullvuxna möss tyvärr..
Men försök ta en bild där du jämför storleken med din hand eller liknande, så man kan få en bra uppfattning om storleken :)
En råttsnok som är 85 cm lång kan ta halvvuxna möss på 15 gram utan problem.
ok.. kan ta en bild på han venta lite så kommer en bild :)
Han skall äta idag, hittils har han fått pinkisar.
Här får han mat…
VI funderar på att börja att ge han mat utanför terrariumet så han vill kmma ut mera :) men vet inte om det är en så bra ide.
Storleken på maten på den bilden är lagom för en orm som är mindre än hälften så lång som din. Som sagt, en halvvuxen mus (15 gram) per matning är lagom.
Annars har du ju den vanliga rekommendationen: bytet 1,5 gånger så tjockt som ormens tjockaste del.
Att mata utanför terrariet kommer inte att föra med sig att ormen vill komma ut mera. Det går inte att lära en orm något, dess reaktioner finns redan programmerade i den pyttelilla hjärnan och allt ormen gör sker via reflex.
Enda anledningen att mata utanför terrariet är att undvika att han får med bottensubstrat, men då matar man i separat matningsbox. Det går lika bra att lägga maten i en box utan lock inuti terrariet för att uppnå samma sak.
Ok. Tack , vet du var man kan få tag på "halvvuxna möss"??
Var har du köpt maten hittills? Kan du inte fråga efter 15 grams möss där?
#8 de flesta zoobutiker har möss i olika storlekar. Själv har jag en majs på snart 1 år och han äter fuzzies. Pinkisar är nog för små för din orm. Min är ca 70 cm nu. På vår zoo-butik så har de numrerat mössen och min får just nu motsvarande mus-2:or.