Ökenleguan
Hejsan.
Var inne i en djuraffär igår å såg ett par ökenleguaner.
Är de lätta å ha??
Har haft skäggagam förut.
Blir de stora??
Hur stort terrarium??
Tacksam för svar

putt

ingen som vet??
Lite fakta och info om Ökenleguan:Chuckwalla, ökenleguan - Sauromalus obesus
Utbredning: Sydvästra USA till norra Mexico.
Livslängd: Upp till 20 år.
Storlek: Upp till 40 cm
Temperatur: Luften upp till 35 grader, lokala solplatser upp till 50 grader, rumstemperatur på natten..
Föda: Ungdjur och dräktiga honor föredrar animalisk föda men vuxna djur äter ofta uteslutande vegetariskt foder.
Miljö och skötsel: I naturen lever de bland klippor i torra ökenliknande trakter. Du behöver ett terrarium med terrariesand med stenar och rötter som gömställen och att klättra på. UVB-ljus, värmelampa och ev. värmematta. I naturen lever de i kolonier men av utrymmesskäl har man dom oftast parvis i fångenskap.
Luftfuktighet: På dagen ca 40-50% och på nätterna upp till 80%.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

oki. tack så mycke!! vet du vart man kan få tag på va de ska va för storlek på terrariet??
Vad det gäller regelverk finner du i L80 - Villkor för hållande, uppfödning och försäljning mm av djur avsedda för sällskap och hobby.
Vad gäller storlek på terrarie finner du här.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

känner allt till L80.. gått djurvård.. ville bara veta typ om de e svåra ödlor eller om de e lätta.. men hittar ej hur den lever, så vet ej vilken terrarietyp jag ska kolla på..
I naturen lever de bland klippor i torra ökenliknande trakter. Du behöver ett terrarium med terrariesand med stenar och rötter som gömställen och att klättra på. UVB-ljus, värmelampa och ev. värmematta. I naturen lever de i kolonier men av utrymmesskäl har man dom oftast parvis i fångenskap. Luftfuktighet: På dagen ca 40-50% och på nätterna upp till 80%.

Här är en Engelsk sida. http://www.anapsid.org/dichuck.html
Hoppas den är till någon hjälp.

hittat svaret på terrariets storlek.. men förstod aldrig av den engelska sidan om de va lätta ödlor och ha. de stod att de va samma som chukwallas.. men är de någon som haft dessa ödlor och vet om de är enkla eller svåra ödlor? skäggagam vet jag hur de e så skaffar såna om ökenleguaner e svårare.. så terrariet e klart å vet på ett ungefär va de äter och att man måste hålla dem i par.

Okay denna kanske är bättre.

jo den va bättre.. men stod bara om chackvalla men bilden visa ökenleguan.. fattar nada.. kanske ska strunta i denna ödla å ta något jag känner till..

De har två namn fast de är samma ödla,

men på den engelska sidan e de två olika ödlor.. å olika latinska namn..

Hej!
Har själv en Ökenleguan vid namn Ralf, du ser han på bild i mitt krypin! Chackvallan och Ökenleguaner är inte samma ödla, däremot ganska nära besläktade!
Har bara erfarenheter av Ökenleguanen Ralf, men kan inte påstå att jag haft några problem med honom, en mycket trevlig och i mina ögon ganska lättskött! Han har alltid en levande växt som han käkar upp under ca en månad, brukar ha en Våreld eller höstglöd som den kallas, snygg å funktionell å inte dyr att byta var fjärde vecka! För övrigt får han rivna rotfrukter å grönsaker samt lite frukt varje dag, mjölmask älskar han det får han bara som extra godis.
Kan varmkt rekommendera denna ödla!
Väl mött//I

Men ska de inte va i grupp?? för i djuraffären där jag såg dem såldes de enbart i par.. Men inget problem å ha två så sett heller.. men tack för ditt svar!! ville ha svar på om de va lättskötta å så å tror jag fick ett bra svar där.. så nu ska man bara planera å bygga terrarie.. hihi..

Ingen ödla så vitt jag vet MÅSTE hållas i grupp även om dom i naturen ibland lever gruppvis, men då skall man åxå tänka på ahar betydligt större utrymmen än vad vi kanske har möjlighet att ge dom hemma i terrarierna även om dom är stora!
Så lite så! Lycka till med bygget å dina djur!
Väl mött//I

ska jag ha två bygger jag ju självklart så stort som de behövs.. men trodde man måste ha minst två.. för den djuraffären säljer dem endast parvis.. har kollat l 80 och l81 så vet på ett ungefär hur stort de ska vara.. tack så mycke!!