Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 16548 ggr
imilija
0

fakta eller myt?

jag hörde ett rykte om en kompis-kompis-kompis som hade en jättestor orm, personen hade ormen lös i lägenheten och vaknade av att ormen låg raklång jämte henne/honom i sängen, dagen därpå hade personen i fråga ringt en bekant som var "ormexpert" och som sa att ormen hade "mätt" henne/honom och att ormen skulle i terariet illa kvickt innan den svalde honom hel!

är detta sanning tror ni elle rmyt? att ormen mätte sin ägare för att se om denne kunde sväljas hel?

själv jag jag INGENTING om ormar men det vore skoj med ett svar på detta :)

Fireant
0

mest troligt så ville ormen bara ha lite värme!!!

Trollhassel
0

Ja, det låter som någonting ihopkokat av en person som vill att det ska vara på det sättet. Det är nog en myt. I naturen hinner ormarna inte mäta sina byten så varför skulle de göre det i fångenskap?

Ja ja, Kul story.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[peter54]
0

Den där historien har svept runt i Sverige under något år. Självklart är det rent påhitt. Ingen orm har någon sådan intelligens, ingen orm kan svälja en vuxen människa, särskilt inte en liten kungsboa på ett par meter.

imilija
0

"liten kungsboa på ETT PAR METER" haha ojoj. detta med ormar är en helt ny värld för mig! :)

tack för svaren!!

[peter54]
0

Liten i bemärkelsen människa som byte. En kungsboa äter byten i storlek vuxna råttor eller på sin höjd mindre kaniner om boan är riktigt stor. Att överhuvudtaget antyda att bytet skulle vara en människa innebär en orm större än vad som ryms i en säng eller ens i en lägenhet, med andra ord en orm större än vad som existerar.

Sandra-L
1

"ingen orm kan svälja en vuxen människa"

Men det finns ju dock arter som faktiskt har möjlighet att svälja en vuxen människa. Då extremt stora exemplar av just vissa specifika arter. Det har jag sett ett flertal gånger i tidningar/internet/tv etc. :)

[peter54]
0

Det är bluffbilder där en människa har krupit in i en redan dödad och öppnad orm, allt för att skapa uppståndelse/uppmärksamhet. Det går att avslöja bluffen genom att titta på hur människokroppen ser ut. Även efter redan några minuter i det syrabad ormen har i magen, blir huden och delar av köttet upplösta. På de bilder som spritts över nätet är människan helt intakt.

Alla större boa- och pytonormar kan döda en människa. Det räcker faktiskt med en liten tigerpyton på 1,5 meter för att kunna döda en människa. Får den grepp med både svans och tänder i människan och drar åt runt personens hals, finns ingen räddning om inte en annan person finns i närheten som kan ta tag i svansen och linda upp ormen. Ingen klarar av att få in fingrarna mellan ormens spända kropp och vår mjuka hals!

Att däremot svälja en vuxen människa finns ingen orm som kan och det beror på att vi har axlar som står ut långt ifrån huvudets vidd. En gris är spolformad och har inga axlar och därför kan en riktigt stor nätpyton (Python reticulatus) eller en riktigt stor grön anakonda (Eunectes murinus), äta en gris som väger lika mycket som en vuxen människa.

Ormar "klättrar" med gapet över bytets kropp, alternerande "kliver" de över bytet med ena käksidan åt gången. Över huvudet på en vuxen människa är det ingen konst att komma för en riktigt stor orm, men sedan när axlarna kommer ivägen är det stopp. Ormen kan inte flytta käken och töja så mycket i luften att det når ut över ena axeln och sedan över den andra.

För min del är detta helt ointressant. Det räcker med att de kan döda oss för att jag ska upprätthålla min respekt för dem. När jag redan är död spelar det liten roll vad som händer sedan, men - det är definitivt en myt att en vuxen människa skulle kunna bli uppäten av en orm. Ett litet barn ja, för de har ingen stor skillnad i vidd mellan huvudet och axlarna, men en vuxen - aldrig!

Fireant
0

Peter54!!!

klart att man kan bli uppätet utav en boa…

du måste se mer på film!! *ler*

[peter54]
0

Haha, javisst, styckmästare Bo A. Ormlund delar upp kroppen i 500 grams bitar och serverar sina polare Skrattande

Saga85
0

En finsmakare till orm ^^

Nej, detta är som sagt en myt som vandrat runt i hela världen i olika versioner. Oftast brukar det tilläggas att ormen matvägrat en längre tid för att "bygga upp aptiten" (eller något) för att orka med hela människan.

Fireant
1

*ler*

imilija
0

#10 haha ja så var det i historian jag hörde med, att den inte hadr ätit på jätte länge och sen krålade den upp i ägarens säng för att "mäta" :D

hihi tack allihopa för att ni belyst myten med fakta! Skrattande

FunkyShrimp
1

jag tror visst det kan stämma.

min syster berättade tex att nån tjej sov varje natt med sin orm i sängen och när hon vaknade brukade hon se ormen "gäspa", och att hon tyckte det var så gulligt.

Så gick hon sen till veten för någonting med ormen och så passade hon på att fråga om gäspandet/gapandet och det var för att ormen tänjde käken så att den skulle kunna svälja henne.

Sen fattar jag inte varför man öht ska sova med en orm i sängen. korkade människor.
Ormar är inte som hundar.

Saga85
1

#13 Ännu en version av myten. Har också hört den innan ;)

FunkyShrimp
0

#14 jasså okej^^

men det låter inte så otroligt eller vad man säger.

Hur kom folk fram till att det är en myt?

Saga85
2

#15 Om man tänker på ormars natur låter det rätt så ologiskt. Varför skulle en orm ödsla energi på att "mäta upp" tilltänkta offer istället för att ta vad som erbjuds? T.ex.

FunkyShrimp
0

tja, det kanske inte erbjuds nåt annat :P

Crotalus-Adamanteus
0

MYT

[peter54]
0

#13, #15

Men jösses, det handlar om en boaorm som tar råttor eller marsvinsstora byten. Du säger själv att ormar inte är som hundar, men om ormen skulle kunna syssla med beräkning av det slaget vore den ju fruktansvärt mycket mer intelligent än en hund, trots en hjärna stor som en vanlig grön ärta.

Magsäcken på ormen utgör mellan 10 och 20 % av ormens hela längd. Här handlade det om en Boa constrictor på runt två meter, vilket betyder att dess magsäck är 20-40 cm och hur skulle lilla matte få plats där? För att inte tala om halsen på ormen som är grov som en kraftig handled, skulle då töjas till ett omfång av 80-90 cm!

Varför tror inte folk på sagan om Rödluvan och vargen? Alla begriper att en varg inte kan svälja ner en människa hel, och då undrar man ju ängsligt hur någon kan tro att en rätt liten Boa constrictor, som väger kanske en femtedel av vargen, skulle kunna göra det.

Veterinärer är kunniga i biologi och anatomi, ingen veterinär skulle säga en sådan sak.

FunkyShrimp
0

#19 jag sitter inte o försvarar det om du tror det. Jag försöker diskutera varför det inte skulle va så. Man vill ju inte bara höra ena sidan av allt.

Trodde man kunde diskutera härinne oavsett vad man frågar utan att folk ska försöka få en att verka korkad.

[peter54]
0

Jag ber om ursäkt, jag menar inte att du eller någon annan skulle vara korkad Skäms

Jag hetsar förstås bara upp mig över själva påståendet att en två meter lång, eller för den delen en tre meter lång Boa constrictor skulle ha förstånd nog att först mäta, sedan töja käkarna (vilket de absolut inte kan göra i tomma luften) för att till slut äta ett byte som är ungefär 100 gånger så stort som den klarar av. Alltihop är befängt.

mandariiin
0

haha, tänk om mina ormar tänjde ut käken innan dom skulle äta :P det skulle ta en evighet att få ormarna matade då….