Akvarium vattensköldpadda
Jag har en vattensköldpadda (rödörad) som jag har ett akvarium till på ca 160 L.
Är det för liten eller kan man ha 2 skäldpaddor där i?

har för mej att man brukar säga att man ska ha 100L vatten/sköldpadda.
så du kan stoppa i en halv sköldis ;)
gulbukad blir ju annars något mindre än rödörad. eller så skaffar du ett större akvarium ;)
Det beror ju helt på hur akvariumet ser ut och hur stor sköldpaddan är. En rödörad blir ju ca 25 cm och ska då ha 1 kvm vatten. Gå in på följande länk: L80. Där finns minimummåtten på sidan 45. Minsta tillåtna vattenyta är hur stort de måste ha det (oberoende på hur många man har). Sen finns det även mått för hur stort man ska ha per sköldpadda - alltså får man ha fem vuxna sköldpaddor tillsammans på minimumytan (men det är inget att rekommendera tycker jag…).
Mitt akvarium på 375 l (150x50 cm) har en yta på 0,75 kvm, och räcker därför till sköldpaddor mellan 16-20 cm. Bara en fingervisning. Mät din sköldpadda, mät akvariumet och kolla in listan.
#1 Det låter som en väldigt skum fingervisning. Den tar ju inte hänsyn till hur stor sköldpaddan är, men kan ju möjligtvis stämma för ungar.
_No way! Yes way!
kan bara säga att jag har gulbukade sköldpaddor och dom är kring 2 dm långa och ca 1 dm bred och än bara 11 år så dom växer ju fortfarande