Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 5728 ggr
dragontear86
3

majsormar

Hejsan!

Mina två ormar para sig söndagen den 8:de mars. Och jag har nu lite frågor om de.

* Hur länge e de dräktiga eller vad de nu heter på ormar?

* Är det svårt att föda upp ormungarna när de kläckts?

* Är det pinkisar man föder upp ungarna på?

Väldigt tacksam för svar.

[peter54]
0

De brukar gå dräktiga mellan 6 och 8 veckor, lite beroende på när honan ovulerat (ägglossning). Ungefär 2 veckor innan äggläggningen ömsar hon skinn och det brukar man använda som signal för att ställa in en äggläggningslåda. Det kan vara exempelvis en tom godislåda eller glassbox som man gör ett ingångshål i antingen i en gavel eller i locket. I lådan lägger man något fuktigt substrat, exempelvis vitmossa (sphagnum).

Nej, normalt sett inte, men ibland krånglar någon unge och vill inte komma igång med maten. De lever under en vecka - tio dagar på den så kallade gulesäcken, därefter ömsar de och sedan kan man prova att mata.

Nykläckta majsormar ger man nyfödda muspinkies.

dragontear86
0

oki. vart får man tag på sån vitmossa?? hört att man ej ska plocka utifrån för de kan finnas parasiter. tack så jätte mycke för ditt svar!! skulle vart kul å försöka få några att överleva. hon har lagt ägg några gånger innan utan att vi vetat att hon haft ägg. så har då inte haft inne sån låda. men tack de hjälpte verkligen!!

dragontear86
0

putt

Sandra-L
0

Om honan har lagt en massa ägg innan så hoppas jag att det är en ordentlig hona så hon orkar med att lägga fler ägg.. Om hon inte är tillräckligt stor så kan man ju faktiskt förlora henne iochmed äggläggning..
Se till att mata på henne ordentligt innan det är dags!

Det fungerar alldelles utmärkt att kläcka majsormsägg i vermiculit (finns att köpa i blomsteraffärer), blanda det med vatten så det är rejält fuktigt och ha det i tex en godislåda där hon kan lägga ägg..

så behövs ju en ok kläckare också, inget komplicerat behövs då majsormar är ganska lättkläckta..

Fram tills det är dags är det bara att läsa på, läsa på, läsa på..

hitta ev. intressanter av ev. bebisar..
kan vara väldigt svårt! :)

dragontear86
0

hon har ej lagt massa ägg.. on har lagt ett åt gången typ. nu e första gången på över ett år som de parat sig. för de vi köpte dem av gav dem ej tillreckligt med mat så de va ganska undernärda så vi har fått göda upp dem som satan.. å nu e första gången de parat sig sedan jag haft dem. hur gör man en sån äggkläckare då? vet allt att man måste ge dem mycke mat å så. har gått djurvård.. men jag å läraren i de här ämnet kom ej bra överens.. så därför jag ber om hjälp så jag gör rätt..har redan såna som e intresserade av ungar. så de e inga problem

dragontear86
0

putt

AndreasS
0

Hittade en sida med beskrivning på två olika typer av kläckare.

Länk

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

dragontear86
0

oj de lät svårt.. enligt en jag pratat med som föder upp, kunde man bara lägga en värmematta under lådan hon lagt äggen i, men de här verkar ju gå på en hel förmögenhet.. men tack för hjälpen.. får försöka hinna få ihop allt de här tills de e dax då..

[peter54]
0

Vitmossa kan man köpa antingen färsk eller i torkad blockform, både i blomsteraffärer och i zoohandeln. Om du har en myr eller mosse i närheten kan du hämta själv. Det finns ingenting levande i vitmossan som kan skada ormar eller ägg.

Vermiculite är ett hyfsat kläcksubstrat, se bara till att blanda efter vikt 50/50. Kör inte med den gamla volymblandningen 1 dl vatten till 10 dl Vermiculite.

Vermiculite funkar som sagt rätt bra som kläcksubstrat, men jag rekommenderar inte det i äggläggningslådan eftersom den har ett hål, vilket innebär att du snabbt förlorar kontrollen över fukten i Vermiculiten. ormen packar dessutom ihop Vermiculiten till en hård kaka. Detta händer inte med vitmossa.

Om du kopplar värmemattan till en regulator, alltså en termostat eller en dimmer, kan du kläcka äggen i ägglådan placerad direkt på värmemattan.

Då täcker du äggen helt i Vermiculite och drar Gladpack över ägglådan istället för lock, den släpper igenom syre med inte ut fukt. Se till att ställa in temperaturen så att Vermiculiten håller 28-29°C i god tid innan du lägger i äggen.

Glöm inte bort att ganska kort efter att äggen väl är lagda får de inte vändas. Det är bland annat därför som ormägg är kladdiga när de läggs så att de klistrar ihop sig till en stadig klump. Ta en vattenbaserad färgpenna och gör en liten prick på toppen av ägget och se till att den pricken alltid är uppåt när du flyttar äggen från äggläggningslådan till kläckboxen.

dragontear86
0

när ska jag ställa in ägglådan som hon kan lägga äggen i?? vad är en dimmer?? vart kan man få tag i sån eller termostat?? tack för ditt svar!! tack för all hjälp jag får!!

[peter54]
0

Äggboxen ställer du in när honan ömsar skinn ungefär två veckor före äggläggningen, alltså tidigast ungefär fyra veckor efter parningen.

En dimmer är en spänningsnivåregulator. Det finns en billig sån på IKEA, den heter "Dimma" och kostar runt en femtiolapp.

dragontear86
0

oki.. hur vet man om de tagit sig då?? så att hon bär på ägg alltså??

[peter54]
0

Det brukar vara ganska lätt att se när honans bakre kroppshalva blir rund och tjock. Om det inte syns kan man känna efter försiktigt med fingrarna och då brukar man kunna känna äggen i kroppen.

dragontear86
0

oki för vi har aldrig märkt de på henne innan. för då har hon bara lagt ett ägg. e de farligt å ha två ormar ihop så för mina två är tillsammans hela tiden? men tack så mycke!! igen!!

Sandra-L
0

Jag tycker att det allra bästa är att låta honan gå själv vid äggläggning.
Enligt min erfarenhet så är det väldigt stressande av att ha flera ormar ihop om en av dem dessutom ska lägga ägg.
de behöver ha lugn och ro :)

Jag har flera av mina ormar som jag omöjligt kan känna äggen på när de är på smällen.. Så det är ingen säker metod direkt :)
När honan har ömsat, efter att ha gått med en hane, så lägger jag alltid in en ägglåda "Just in case"  :)
För att vara på den säkra sidan lixom

dragontear86
0

när jag gick i skola hade de tre majsormar ihop tror de va mamma pappa å en son.. sedan tog de isär dem så bara sonen va kvar.. å den blev jätteagressiv när de särat på dem å anföll typ rutan om man kom nära.. och vill ej mina blir såna om jag ska sära på dem för de har levt ihop i fyra år.. har själv haft dem drygt ett år..

[peter54]
0

Det där är en orimlig slutsats. Ormen är inte ilsken för att den blivit ensam utan för att det endera finns ett problem eller att det helt enkelt är en orm med dåligt temperament.

15#

Det går för det mesta att känna äggen på snokar om man klämmer lite på bakkroppen. För egen del brukar jag aldrig bry mig om att göra det, utan går efter andra tecken, exempelvis konstaterad kopulation, volymökning trots matvägran osv.

Jag håller med dig, jag skulle aldrig låta en dräktig orm gå tillsammans med en annan orm. Det är att be om problem.

dragontear86
0

den va ej sån innan de tog bort de två andra.. jag vet ej jag e ingen ormexpert.. men e konstigt att den blev argsint efter de andra försvunnit..

Oki då vet jag.. får försöka hitta ett billigt terrarium till hanen eller honan då.. vet som sagt inget om detta..

Sandra-L
0

Jag hade förra året en förstagångsläggare som jag var väldigt osäker på om hon hade ägg eller ej.

hon hade förvisso gått upp i vikt men hon åt helt som vanligt ända fram till äggläggningen. Och hon hade inte alls den klassiska "svulla" looken :) 
Och jag kände inga ägg på henne heller, hon var iofs ganska stor men hon hade ändå 18 ägg i sig.. :)

vill bara komma fram till att ibland kan det vara svårt att se, även fast man har hållt på i flera år :)

[peter54]
0

Det är lätt att dra såna slutsatser, men jag är fullständigt övertygad om att det var en slump att det råkade inträffa just när du flyttade bort de andra. Ormen hadealldeles säkert blivit sådan ändå, även om de andra hade varit kvar. Svaret på problemet ligger någon annanstans.

Det är jämförbart med den klassiska scenen ur Utvandrarna när Karl Oskar kastar upp en hötapp i luften och säger -"det här räcker ingenstans, så då kan du lika gärna ta tillbaka det med" (riktat mot gud då förstås). På natten brinner ladan ner och hans fru Kristina tolkar det bokstavligt som att gud verkligen tog tillbaka höet.

Jag menar att det alltid är riskfyllt att dra så enkla slutsatser av vad man ser när det inte finns obestridliga bevis att slutsatsen är riktig.

Jovisst, en del ormar och särskilt såna som är stora för sin art, brukar kunna äta längre än andra in i dräktigheten, men precis som vid ovulering, brukar man dels kunna se en diskrepans mellan volymen i bakre kroppshalvan jämfört med den främre och om man tar upp ormen och känner på bakkroppen undersida lite hårdhänt med fingrarna, nrukar man kunna känna ojämnheterna från äggraden.

dragontear86
0

oki.. då vet jag men gud har inget med beteenden å göra.. så fattar ej gämförelsen.. men ändå.. vet svaret på mina frågor nu.. så tack alla som svarat..

[peter54]
0

Det handlade inte om gud, det handlade om att dra slutsatser utan adekvat grund. Den slutsats som rollkaraktären i filmen jag anknöt till drar, är lika grundlös som din slutsats att ormen blev ilsken för att de andra försvann. Det var vad jag menade.

koffra
0

Att ormen blev agressiv är kanske så att den har varit lägst i rangen med de andra ormarna och därför varit tillbakadragen/lugn . Och nu när den är ensam så e ju den störst i rang .
Bara en fundering …. men kanske logiskt ?

dragontear86
0

undra lixom bara för vill ej ha två aggresiva ormar.. därför jag fråga.. sa aldrig de va så..  om jag särar på dem.. så tex om min hona e lägst i rang nu då, så kan hon bli så agrresiv??

[peter54]
0

Det är i första hand hanar som dominerar varandra, så honans närvaro fungerar mer som en förstärkare av konkurrensen hanar emellan.

dragontear86
0

men om hon e dominant av sig då?? så då blir ju hannen agressiv då..

[peter54]
0

Hanar dominerar varandra i konkurrens om honan. Honorna har ingen anledning att dominera vare sig hanar eller andra honor och det finns heller inte med i deras beteende.

Det koffra menar (antar jag) är att den mindre ormen antagligen är en hane som blivit dominerad av den större hanen. Den mindre ormen blev inte aggressiv för att den större hanen försvann. Istället handlar det om att den mindre ormen nu är fri från dominansen och då kan visa sin verkliga natur och det råkar vara en ilsken natur.

Jag tror inte att det är någon större risk att vare sig honans eller hanens beteende ändrar sig för att du särar på dem. I det exemplet du gav handlade det om en mycket ung orm som visade sig aggressiv. Varför är ju svårt att svara på, men i de allra flesta fall är det en av tre huvudorsaker bakom aggressiva snokar.

1 undermatning - hungriga snokar är mer benägna att vara aggressiva

2 dålig hantering

3 att ormen är född med dåligt temperament. Det är inte vanligt, men förekommer.

dragontear86
0

då måste de va nummer tre på den då.. men e sak samma.. fått mina svar jag behöver nu.. så e bara hoppas hon e dräktig å att jag hittar ett nytt terrarie till någon av dem snart..

Falurven
0

Här är en länk till en till sorts våtkläckare som enligt mig ser ut att vara mindre komplicerad att göra xD

Mvh Nathalie

dragontear86
0

tack så mycke.. blev inga ägg ändå.. så är inte aktuellt längre.. men tack ändå!!

dragontear86
0

finns de någon ålder på hur länge de är fertila?? eller e de fertila hela livet??