Hjälp om spindlar..
Hej alla exotiska djur fantaster:)
Jag är då extremt intresserad av spindlar,
Någon som skulle kunna hjälpa mig med att välja vad för sort jag ska köpa, vill ha en så stor och cool som möjligt, fast ändå en mycket ''tam'' och enkel att sköta! då jag ej har haft en spindel förut, Behöve ochså såklart ett terrarie!
har någon ågra rekomendationer på bra terrarier ell boxar till en spindel, (lagom pris tack) :)
Om det är någon av denna typ som jag söker(spindel)i inner stockolm som är uppfödare/eller rent säljer sådana spindlar skulle jag kunna vara intresserad!
Finns det några knep tips när man har en spindel som kan göra det lättare för mig och bättre för spindeln som någon kunde dela sig med?
Något övrigt annat viktigt jag har glömt?
Tack/carmas

Brachypelma smithi är både lugn, stor och snygg. Den är dessutom lätt att få tag i. Kolla annonser på repti.net och zoonen.com. Där finns även skötselråd för spindlar.
Lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tackar så hemskt mycket!

Hmm , hittade inga smithi ingen som vet något om någon som säljer?
Och gillar smithi att bo i hålor?
Smithi gillar inte hålor, de ska dock ha ett gömställe dit de kan gå.

Jag vet flera som säljer och har sålt smithi men då har det varit ungar. Ungarna kostar ofta runt 70-100 när de är små.
Johan Pennanen (Jp på repti.net) har sålt ungar. Han kanske har några kvar.
Annars så får du hålla utkik efter vuxna djur. Det är inte ovanligt att det dyker upp smithis.
Med Vänliga hälsningar

4# typ som en sten som går att gömma sig under?

#6 En barkbit eller en halv keramikkruka funkar jättebra.
Med Vänliga hälsningar
#0 En grej du borde veta är att spindlar inte blir "tama" och ska helst inte plockas upp alls. Den enda kontakt jag har med mina är när jag måste peta undan dem om de sitter i vägen. Ett gott exempel på att man aldrig kan lita på en spindel är min Grammastola rosea som var hyfsat lugn i början men som faktiskt anföll genom att sprätta hår och hugga(!) när jag bara skulle peta undan henne från vattenskålen. Fin liten "nybörjarspindel" det där :P

Ingen som fortfarande inte vet någon som säljer?

Som jag kkrev i #5 så vet jag att Johan pennanen har sålt ungar.Han kanske har några kvar. Det är bara att hålla utkik efter annonser om du vill ha en vuxen. Det brukar dyka upp.
Med Vänliga hälsningar

De bruka finnas till salu på Repti.net. så kolla där.
http://www.krypokral.se/kryp/index.php
kolla här

Tack för alla svar, har nu fixat en kille som jag kanske ska köpa av,
och blir det nog en Chromatopelma, är de bra för nybörjare?

De är i af en mycket vacker art chromatopelma cyaneopubescens.

Det är der jag är ute efter på den?
frågan är bara om den matchar mig..

Min man och jag är rätt så nya på det här med spindlar och vi har en Chromatopelma cyaneopubescens. Vår Chromo är en snäll och trevlig spindel. Visst sprätter hon efter oss när vi ska byta vatten men det är inget vi bryr oss om.
Annars kan vi rekommendera Brachypelma albopilosa - en snäll spindel. Kanske inte så vacker som Chromatopelman men rätt så häftig med dess krulliga rumpa. Vi har två stycken och de är helt olika i sättet - Spindel tycker om att sitta och visa upp sig medan Curly gärna gräver och donar i terrariet. Curly har snart grävt ner sin växt och täckt över den halva krukan hon har som gömställe.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Tack Yvette/paddiz det var precis det svaret jag ville ha! men skulle du kunna förklara hur terrariet ser ut där chromatopelman bor…
Jag ska köpa min klomplett med alla tillbehör för 700kr och då är spindeln ca 12-15cm lång, han har ganska många arter och han säljer allt extremt billigt pga att han ska åka till thailand om några veckor, verkar riktigt schysst faktiskt,

Terrariet är b30, h21, d30. Vi har sand + Coco Husk som bottenmaterial. En halv keramikkruka som gömställe och ett keramikfat som vattenskål. Chromo har oxå en växt (plast) - ser ut som gräs och det är hennes gömställe. Vi har oxå en termometer och en hygrometer så att vi kan hålla koll så att hon har rätt temperatur och luftfuktighet.
Chromatopelman är fenomenal på att fixa nät i hela terrariet och det är ett segt nät som är kanonsnyggt.
Som LiisaDagger skrev i inlägg #8 så är spindeln inget djur som man tämjer. Vi tar aldrig ut våra och oftast om de sitter i närheten av vattenskålen när vi ska byta - ja, då smiter de iväg när vi öppnar terrariet.
Jag själv tål inte spindlarnas sprätthår - får jag det på mig så kliar det i flera veckor.
På vår hemsida kan du se våra spindlar och övriga djur - www.quinoas.com
Lycka till med Chromatopelman.
/Yvette

Är chromatopelman känslig för om det ej är tillräcligt luftfuktighet? och villken tempratur vill den ha? vad andvänder man för att luften ska bli fuktig?
Hittade ingen sida där det fanns info så jag får skriva här:/

Här är några sidor om Chromatopelman
http://www.minaxtarantulas.se/artiklar/cyaneo/cyaneo.html
/Yvette

aah tack som fasen för all hjälp yvette riktigt schysst!

Är det Johan du ska köpa av?
Med Vänliga hälsningar

Hjälper gärna till OM jag kan.
/Yvette

#22 nej det är det inte, om det finns intresse så är hans MSN/email petersson_robert@hotmail.com , han bor i stockholm..

Ja, det et jag nog vem det är. Tror att han är pålitlig och bra men jag är inte säker på om jag blandra ihop honom med någon annan.
Hoppas att han inte har något mot att du lägger upp hans msn i forumet. :P
Lycka till med spindeln! Och grattis! De är snygga!
Med Vänliga hälsningar

nej jag frågade och han sade ja!:)

Ok. Hoppas allt går bra med din lilla spindel och att du visar lite bilder här på i fokus när du har fått den!
Med Vänliga hälsningar

absolut

jag hade en rosea som första spindel, och hon var helt underbar. väldigt lugn och snäll. aldrog aggresiv, och man kudne ha henne ute utan problem :)

jag är ute efter att ha min spindel ute då jag inte tror att det är kul för spindel och att det finns alltid en risk att bli biten, och det sägs ont som faen, han beskrevde det som att bli skjuten i foten fats värre och han sa att han hade blivit de ochså… man blev inte så kaxig när man hörde det då jag inte heller är vuxen..
#30 Vad menar du med att ha den ute?
Det gör nog inte så ont som att bli skjuten i foten att bli biten av en fågelspindel
. Dock ska det göra rejält ont att bli biten av en P.regalis

Jag kan lova att det känns rejält att bli biten av en stor fågelspindel! De har ju duktigt stora huggtänder och giftet är ju inte direkt plåster på såret heller.
Vissa arter är ju av naturen bitskare än andra så om man inte är spindelvan bör man avstå från de arterna. P.regalisbett gör nog olidligt ont, som LiisaDagger säger.
Man bör vara försiktig och vaksam även med lite lugnare arter. Det är svårt att läsa av en spindel i början och humöret kan slå blixtsnabbt om man har otur. Dessutom är vissa arter snabba som blixten! Även om man inte just är rädd att bli biten av spindeln så är det inte så kul att ha en försvunnen spindel i huset. Det är svårt att föreställa sig hur kvicka de kan vara innan man har sätt det.
Med Vänliga hälsningar

Ute asså utanför terrariet på tex handen, precis som trollhass säger så bra att det är svårt att läsa av en spindel, och do chromatopelman inte är den lugnaste:(
Hehe, för nån månad sen rymde min blondi ut ur terrariet (jag skulle bara ta ut vattenskålen), det gick blixtsnabbt, vips så satt den på "taket" av terrariet. Jag kan lova att jag höll på att kissa på mig :P
Men, jag tog snabbt på mig ett par handskar och föste ner den lilla rackaren i ett glasspaket. Tack och lov att den inte ramlade ner på golvet eller för den skull, på mitt ansikte :)

jesus :D riktigt scary, hur ofta byter ni vatten?

Jag byter vatten vat 3:e dag ungefär. Vissa påstår att man ska byta varje dag men jag ser inte någon anledning till varför man ska ner och stressa spindeln för att byta vatten som är helt ok.
Med Vänliga hälsningar

Vi byter oxå vatten var 3:e dag - ibland var 4:e dag.
/Yvette
Jag byter inte heller varje dag, helt onödigt.

Varför byter man så ofta? 1 det tar slut.. 2 det blitr orfrächt?
#39 Det blir ofrächt
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

ok tack!

Har fått min spindel nu!!!:):) super glad!
Kommer med bilder när den har börjat gå ut ur sin håla:):)

Grattis! Roligt!
Med Vänliga hälsningar

tack!:) nu har man lite och pyssla med:) jag fick en halv koloni med b.dubia ochså!

Dubia kan vara riktigt bra att ha. Håll liv i den odlingen!
Med Vänliga hälsningar

gör mitt bästa, ungefär hur ofta ska mnab mata dem?
Beror på hur stor den är. Juveniler äter oftare än vuxna spindlar och sen beror det på vilken art det är. Min goliat äter nästan varje dag medans min rosea äter 2 ggr i veckan. Är de inte hungriga så äter de inte heller. Plocka alltid ut foderdjur ur terrariet som inte blir uppätna.

jag menade b,dubia, skit samma hur ofta ska man mata en chromatopelma som är 3 år och är va 11 cm lång?
Jag har inte matat med dubier förr så jag vet inte hur pass stora och näringsrika de är. Ge den mat tills den blir mätt :P

man kan ju välje men runt 4 cm är de största jag har

ah och de är mycket närings rika, bättre än det flesta oliga insekter man kan ge dem

någon?
Här hittar du lite information om näringsinnehållet i insekter.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Tack! någon som vet var man kan köpa b.dubia eller lobster roaches någon stans billigt, förutom cricket express för där är det ganska dyrt om man bara ska köpa ca 100-200, finns det kanske någon här som har lite överbefolkat i sin koloni? tack så mycket och hare bra!