uppfödar bevis?
hej!
jag och min sambo har pratat om att skaffa en kungspyton. och jag undrar hur viktigt det är med uppfödar bevis?

Eftersom Kungspyton är CITES-märkta, dvs att det är utrotningshotade, så är uppfödarbeviset mycket noga! Om det inte följer med något sådant så avråder jag dig/er att köpa just den ormen. Har ägaren inget som kan bevisa att ormen är född i fångenskap är risken stor att den är viltfångad.Viltfångade exemplar är oftast fulla med parasiter vilket är svårt att upptäcka för en som är ovan och de kan även matvägra under mycket, mycket långa perioder. För att läsa mer om kungspyton, besök min hemsida
Lycka till!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar

viltfångna kan ochså vara mycket agressiva har jag hört

Ja, de låter logiskt. Dock så finns det även ormar födda i fångenskap som kan vara aggressiva.

Ja, tyvär min bror kompis köpte 2 som bet han i nacken:/ AJ?
Glöm inte att det är förbjudet att sälja och köpa vildfångade reptiler i Sverige.
men så vanliga som kungspyton är nu så borde inte viltfångat vara särskilt nödvändigt.
Nej det är det inte heller och ingen behöver köpa en kungspyton som inte är uppfödd i Sverige. Jag tycker dock att uppfödarbevis alltid ska åtfölja ormar när de överlämnas av uppfödaren, alldeles oavsett om det är en vanlig majsorm eller något mer exklusivt.