Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 4262 ggr
Killen
0

Nytt akvarium- äter inte

För snart två veckor sedan så köpte jag ett nytt, större akvarium till min sköldpadda och har nu insett att hon äter sämmre/eller inte alls.

Är detta normal vid akavrium byte eller bör jag genas kontakta vet?

Idag så försökte jag med hennes favorit - räkor. Hon åt iaf några stycken men sen spottade hon ut dem (?). Det har hon aldrig gjort förut.

kissmekate.blogg.se

monsi
0

putt

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Killen
0

För lite uppdatering, så nu äter hon iaf räkor (alltså vanliga, inte torkade) med god aptit, men inte pelletsen. Och det är samma mat som hon har ätit sen jag skaffade henne.

Kan hon ha helt plötsligt ha tröttnat, eller är det fel på just den här leveransen av foder? Har iaf ringt till affären och vi får lämna tillbaka den ( har ju knappt rört den och den är på 2,5 liter).

kissmekate.blogg.se

Saga85
0

Vattensköldpaddor kan vara lite kinkiga vid miljöombyte, och kan bli stressade och därmed äta sämre innan de bekantat sig med det nya. Men om din sköldpadda fortfarande äter dåligt kanske det kan vara bra att se över andra aspekter.

Hur är det med uv-ljus? Jag har själv erfarenhet av en sköldpadda som slutade äta då jag glömt av att byta ut uv-lampan i tid.

Vad ger du den för mat (förutom pellets och räkor)? Det kan ju vara en idé att variera maten för att trigga igång ätandet. Vattenväxter är ju något även lite me kräsna sköldpaddor verkar tycka om.

Killen
0

Okay.

Jag har precis köpt en ny uv lysrör för i det nya ljusrampen ska man ha två lampor, så jag har två uv lampor där.

Hon får ingen annan mat än pellets och räkor, förut kunde hon få fisk när jag åt det (äter inte sånt långre).

Ska prova ikväll om hon vill äta pelletsen. Annars ska jag byta den mot annan förpackning med annat datum. Även något annat sköldpaddsfoder. Äter hon inte då häller så får jag ta henne till vetrinären, om de nu kan göra något.

kissmekate.blogg.se

Saga85
0

Vad är det för uv-lysrör du har? De brukar inte ge tillräckligt med ljus, det går lika bra (eller bättre) att ha ett dagslysrör och ett uv-lysrör (t.ex. ReptiGlo 5.0 eller 8.0). Ljusstyrkan är också viktigt för välmåendet.

Vad är det för sköldpadda du har? Vissa arter kräver mer vegetabilisk kost än andra. Och en varierad kost är både bra och uppskattat. Själv brukar jag variera med både pellets, vattenväxter, vilda växter (maskrosor, gräs, klöver, mm.) och hemmagjord sköldpaddspudding (fisk och grönt ihopmixat i en gelatin/agar agarblandning). Det är bara att gå till närmsta fiskhandlare, köpa en hel, rå, orensad fisk och hacka + mixa ner hela alltet.

Killen
0

Den nya som jag löpte är en 30 w Repti Glo 10.0. Den andra är en sylvania reptilstar 30w.

Hon är en rödörad vattensköldpadda.

Hon ville inte ha pellets nu häller, även då hon går till mathörnan och "tigger" men kollar lite på pelletsen först en halv sec sen forstätter hon att "tigga" och sen gick hon upp och la sig och maten är kvar Rynkar på näsan

kissmekate.blogg.se

Saga85
0

Om jag var du skulle jag byta ut det ena uv-lysröret mot ett dagslysrör (de är dessutom billigare och håller mycket längre), och sedan spara det andra tills det blir dags att byta uv-rör (om ett halvår-år). Det räcker med ett. Har aldrig hört talas om sylvania, men det viktigaste är ju att det ger tillräckligt med uvb-ljus.

Tyvärr har jag även hört mindre bra saker angående ReptiGlo 10.0 (läs mer angående det här).

Hur menar du med "mathörna"? Lägger du inte maten direkt i vattnet? Eller missförstod jag bara nu (vattensköldpaddor kan bara svälja under vatten).

Hur gammal (stor) är din rödörade? Rödörade sköldpaddor över 10 cm ska ha nästan 90% vegetabilisk kost. Det är sånt som gör det lite krångligt med att hitta ett passande universellt vattensköldpaddsfoder, då vissa arter är tvärtom och ska ha största delen animalisk kost. Testa att erbjuda mer vattenväxter och annat grönt.

Killen
0

Ska läsa länken.

Jo maten lägs i vattnet, men vi har ena hörnan av akvriumet som mathörna, där vi lägger ner maten och ditt hon simmar "hoppar" när hon vill ha mat.

Hon är ju hela 25 år. har inte lyckats mäta henne ordentligt, men rakt över är hon 30cm (mätt på ryggen med "uppbuktningen").

Vad för slags grönt kan man ge? Typ sallad?? Får köpa npgra vattenväxter när jag åker till zooaffären.

kissmekate.blogg.se

Saga85
0

Ok, då missförstod jag bara Glad

När man mäter, mäter man skalet rakt över. Eller under, är ju lättare då man slipper uppbuktningen. Men iaf så är hon gammal nog för att få mestadels grönt. På denna sida finns det tips på både vatten- och landväxter man kan ge: http://www.skoldpaddormedmera.se/

Vanlig sallad går också att ge, men inte isbergssallad (den innehåller ingen näring), utan välj isf hellre romansallad eller rucola, eller något annat mer näringsrikt. Undvik dock spenat, det hämmar kalkupptagningen. Nu under sommaren finns det ju dessutom gratismat i naturen, tips på växter finns som sagt i länken ovan.

Killen
0

har bytt mat, visserligen till samma märke men annat datum 8ifall det var fel på den produktionen) men nej, hon vägrar äta!

Köpte en vattenväxt som hon iaf har puttat omkring i hela akvariet, vet inte om hon har ätit av den.

Sen provadejag , dock med isbergsallad(för det var det ända jag hade hemma) men det ville hon inte ha Rynkar på näsan

kissmekate.blogg.se