Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: terrarieteknik
Läst 806 ggr
Elina
0

HJÄLP med projektarbete!

Hej! Om några veckor ska jag bestämma mig för vad jag ska ha för projektarbete i trean. Jag går naturvetenskapligt program så därför ska det ha anknytning till biologi/miljö hade jag tänkt.

Tänkte att jag kom på en toppenidé, men ni måste hjälpa mig att reda ut begreppen. Jag kan nästan ingenting om reptiler, hade 4 vattensalamandrar när jag var typ 6 år, det är det enda.

Nu till idén: Jag skulle vilja bygga ett vivarium! Då får man in det här med koldioxid i vatten, fuktighet för växter/djur, belysning, temperatur.. ja ni fattar. Målet är att få ett runtgående litet ekosystem som man slipper städa (har hört att vivarium för t.ex. pilgiftsgrodor funkar så?).
Kollade dock vad pilgiftsgrodor kostar och det är ju sjukt mycket, två blåa Azureus (?) skulle väl kosta typ 2000 kr? Finns det någon billigare reptil som vill leva i samma typ av klimat?

Vad skulle det kosta att bygga ett relativt avancerat vivarium? Tänkte att skolan ev. ska få finansiera själva utrustningen.

Självklart tänker jag läsa på om pilgiftsgrodor om jag väl bestämmer mig för detta. Själva grejen är ju att göra ett ekosystem så optimalt som möjligt för grodornas skull (om det nu blir grodor…). Återigen, ska ett vivarium städas?

Nu har jag frågat nog! Tack på förhand!
/Elina

AndreasS
0

På denna sida hittar du info om det söker efter.

Akvarium, terrarium, vivarium

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
0

Det finns en mängd olika arter av pilgiftgrodor och dom kostar allt ifrån ett par hundra kr st å uppåt, så man behöver inte lägga ut tusentals kr om man inte vill. Förutom groder så finns det små anolis och div. mindre gecko ödlor som skulle funka bra i ett vivarium förutom en hel del intressanta insekter.

Lycka till//I

mandariiin
0

jag har en madagaskar gecko i vårat regnskogs terrarium. och föder just nu upp våra pilgiftar som precis har gått från små yngel till att få ben och hoppa runt massor.

just dessa grodor är en variant som heter tricolor, inte allt för dyra….

hockne
0

Kolla in på www.pilgift.se där kommer du hitta en massa råd och tips.