Robinson
Tyckte det var väldigt onödigt att döda ödlan i Robinson, den kunde väl ha fått leva istället? Dåligt..

jepps, ska inte se resten utav avsnitten!!!
plus att "folk" kommer att skalla subba vid hemkomst, har jag läst.. hehe

Ja, man blir så arg! Jädrans onödigt! I Robinson har de en fömåga att döda allt levande de får syn på och det har jag inte riktigt begripit. Varför?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Men så farligt var det väl inte ? de skulle ju använda den som bete för att fånga större djur . Dom åt ju musslor levandes åxå.
Jag tycker inte det är värre än att åka ut och fiska en dag då man ofta anväder mask som man trär på krokarna , eller krokar fast levandes mört i ryggen så gäddor kan ta dom .
Hade dom dödat för nöje , så hade det vart helt annorlunda. Men vad dom sa så va det i syftet att få mer mat.
Nu gillar jag inte det där programmet och jag tittar aldrig på det, men det har inte med att de eventuellt tar ihjäl djur att göra. Jag tycker nog att det spelar rätt liten roll vilket djur det handlar om så länge det finns ett syfte.
Robinson bygger ju på penalism som grundtema, vilket förstås leder till att bringa fram de allra sämsta sidorna hos folk. Tacka vet jag barnvarianten Wild Kids, där vinner de en ny lagkompis i kamperna istället för att få en utröstad.

jo, syftet var ju att fånga större bytesdjur, men så blev ju inte det hela.. jag säger bara: kvinnlig Rambo!!!
wildkids äger.. *ler*

För att kunna spela in programet Robinson så var de tvugna att hugga ner en hel del regnskog!

De är ett skitprogram enligt mig.

#6 Var har du fått den infon ifrån?

Min syster sa det och vart hon har fått det ifrån vet jag inte, tyvärr
Jag hörde om att de dödade en varan och åt upp den och då är det väl motiverat tycker jag. Jag kan inte se att det är sämre att döda en varan än något annat djur för att äta bara för att jag är reptilintresserad.
Nej, äter man upp djuret så håller jag med, så var det dock inte med den mindre ödlan, fanns väl nån idè att den skulle användas som "agn" för ett större djur, så blev det inte. Jag tycker man ska ha en klar färdig idè innan man hugger ihjäl djur.

varan äta upp? svårt det innehåller så jädrans mycket bakterier..
#12 Nej det gör den inte alls. Jag utgår ifrån att ingen äter av munnens insida på varanen rå. Det är dessutom Komodovaraner som har den typen av bakteriebemängd saliv, inte de andra varanerna i släktet.

#13 precis, och så får man hoppas att de iallfall kokade kötet:P och inte åt det rått:P

Det ät de jag menar minsta lilla råa kött bit och du är körd..

e de mer hemst de dödar en ödla än en höna.. i vissa länder äter de ödla oxå precis som vi äter kyckling. sedan e de ganska överdrivet när de har mycke mat oxå.. men e inget hemskare än att de nackar en höna..

#15 Det är ju som sagt en komodovaran som utsöndrar kraftigt slem som har stark bakterieflora som är farligt . Köttet i sig är inte faligare än annat kött .
Nu har iof flera andra varaner åxå giftigt saliv , men det är i så liten skala att det inte är farligt för människor. Har för mig att jag såg det i en film med Austin stevens eller Mark oshea eller hur det stavades.
Annars har jag som sagt inget emot att man äter varaner , ormar , hund eller gris . Handlar bara om kulturer i princip.

Att äta eller att inte äta. För mig så har det mindre betydelse vilket/vilka djur man äter så länge djuren/djuret inte behöver plågas till döds.
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar

så tycker jag med.. djuret ska ej lida

Så är det i naturens gång, stora djur äter upp mindre djur.(Vissa fall tvärtt om)
Va det så att vi skulle tänka att det är fel att äta andra levande,
så skulle alla vara veg.
Sen om du/ni har ormar så vet jag att ni matar dom med råttor/möss/kyckling.
Så det är inte så farligt, jag skulle nog kunna döda ett djur för att sj kunda överleva.

hockne, jag håller med dig fullständigt men som jag skrev tidigare så tycker jag att det är både dumt och onödigt att djur ska måsta plågas till döds. Visst djur äter andra djur och ibland äts de levande. Tråkigt men sant och det går inte att göra så mycket åt det. Naturen måste få ha sin gång,men med oss människor är det annorlunda, vi har möjlighet att välja om vi ska avrätta ett djur på ett humant sätt eller låta det dö av sina plågor.
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar

Bunn. Jo visst ska inte djuren lida när man ska ta död på dom,
men är man ute i skogen så kanske man inte har så mycket val.

Sant, men människor har ändå, i regel, möjlighet att välja.

men den dog väl inte av sina plågor i robinson eller?? missa delen lite halvt,vet bara att de döda en ödla..

Tittar inte på Robinson, så jag vet ej…

#23 Helt sant. Alla har ett val ;) Jag/du/ni har valet att titta på Robinson. Jag väljer att inte titta ;)
Tjejen högg den en gång lite slafsigt så den dog inte, den fick senare ytterligare ett högg så att den förhoppningsvis dog ordentligt…

Hoppas kan man ju i alla fall!

vilken tjej högg lite slafsigt på vad?? ödlan dödade jamo eller va han hette.. de döda ju den sista hönan verre kan man ju säga.. varför blir alla så upprörda av att de döda en ödla?? de har dödat många reptiler i den serien..

#29 håller med dig.
Det var i första avsnittet som en ung tjej högg en liten ödla slafsigt, som sagt att döda för att äta är en sak, det här var inte så genomtänkt eller väl genomfört.

Hur skulle de ha djort då ?

men den hönan de stog å högg typ tre gånger då?? va ju mer synd om den då.. varför e de så stor grej att de dödar en ödla??
tycker itne heller det är så stor grej av det.. dem fiskar ju ? och dem har slaktat två hönor ?
några klagar på att hon i första avsnitten som döda en ödla och sedan sket i o äta den eller att ha den till någon anledning, anledningen till att dem strunta i att tillaga den va att dem inte visste om det var giftig, inte för den var liten
och som sagt .. vissa av er matar ju era ormar m.m med annan levande föda.. så länge dem inte dör plåsamt tycker jag det är ganska ok. .dock skulle jag aldrig själv klara av att döda ett djur
Dom skulle snyggt ha kapat huvudet och sedan ANVÄNT kroppen till något vettigt! Klart att det är lika vilket djur man misshandlar, just den här gången var det en ödla och det här är ett REPTILFORUM, inte hönforum eller fiskforum, därför tog jag upp det här.

men varför e de så hemskt att de döda den?? i de länderna e ödlor mat precis som vi äter höna.. de visste ju inte om den va ogiftig eller ej.. skulle du äta något som var giftigt??

#36 bara om rätt man tillagar det.. *ler*

med de resurserna de finns på en öde ö?? hade aldrig jag gjort.. men va väl lite onödigt å döda den lilla i första avsnittet.. men den stora ser jag ingen anledning till varför de e så hemskt..
Instämmer, den stora ödlan var helt OK att döda.

Men de hade ju faktiskt en tanke med första ödlan ….. De hade ju riggat upp en fälla med ödlan som lockbete ! Det tycker jag är helt naturligt. Som masken på metkroken typ.

inte den första de va en tjej i första avsnittet som bara döda en.. den med fällan va ju den stora ödlan som de åt upp.. men sedan va de en liten i första avsnittet som en tjej döda å de visste inte om den va giftig eller ej så fanns ingen anledning å döda den då.. men trodde de va den stora ödlan de handla om för hade ej sett de första avsnittet då..

I första avsnittet så hade en kvinna ihjäl en liten gecko som satt i ett hus som de rev ner . Hon högg ihjäl den med en macheta , sen fick man ju inte se vad de gjorde med den , men på örådet så berättade de att de hade riggat en fälla , men det gav ingen utdelning. Denna ödlan åt de inte upp för de inte visste om den va giftig eller inte.
Första avsnittet är i princip det enda avsnittet jag sett i år …..

tror de va i tredje avsnittet de döda en större ödla som de sedan åt upp..

Fy fan ! Hatar Robinson att döda den där ödlan o huga ner all den rägnskogen var bra dåligt ! :@ Stackars djur som bor där :'(
#44 ehhh.. vaddå huga ner all regnskog ? vart har du fått det ifrån ?
djuren som bor där har det nog bättre än dem som sitter instängda i ett tearium iallfall..
(inget illa menat mot er som har djur i terrarium men tror endå djuren i det vilda har det bättre:P)

Nja, inte alla djur…
Tex revir belägna djur som stannar och försvara samma ställe tror jag ej lider..

#45tror du vilda isbjörnar har de så bra när detas land smälter bra.. och
#44 de som de hugger ner där gör ingen större skillnad på naturen, de lilla återhämtar sig fort, men stora skövlingsmaskiner å mycke nerhugget förstör.. å de måste döda för att få mat.. man klartar sig inte på bara växter där.. om man ej har de tillskotten man behöver, å de tror jag faktiskt in te de har tillgång till där..