Orm till min orm?
hej jag funderar på om de är en bra ide att skaffa en till majsorm till min majsorm? för och nackdelar skulle jag villa veta:)
Jag har en Hane om de har nått med saken att göra.
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Vill du avla på din majsorm så kan jag rekomendera dig att köpa en hona. Annars så tycker jag inte det är nödvändigt att ha fler än en orm då ormar inte är några sociala varelser. Ormar söker sig endast till en annan orm vid parning och då för att föröka sig. I övrigt lever de helst ensamma, men vill du lägga ner dubbelt så mycket tid och pengar så varför inte?!
Har du tid plats och råd med två terrarier, två "portsioner" mat och dubbelt med inreding mm så tycker jag absolut att du kan skaffa en till orm. Ormar är ju i regel väldigt trevliga att ha att göra med, så fler än en kan ju inte skada om man känner att man har tid, lust. ork/engagemang och ekonomi för att ta hand om dem :)
Lycka till!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar

jag är lite sugen på en till majsorm faktist:) därför jag undrar om jag skulle kunna ha den tillsammans med min 2åriga pojk:) annars blir de ju ett till terrarie:)

Mina ormar (röda regnbågsboor) bor tillsammans. Jag har alltid haft ormar av samma art tillsammans om jag haft fler än en. Jag har inte märkt att de på något vis skulle må dåligt av det. De kanske inte har glädje av varandra dock. Dubbelt så mycket jobb blir det ju inte om de bor tillsammans.
Huvudsaken är väl att de bor tillräckligt stort. Har jag helt fel?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Har samma erfarenhet som trolhassel . Däremot så finns det ormar som man absolut inte bör sätta ihop. Men majsormar brukar inte höra till dom . Men det finns fall där det inte fungerar att ha 2 majs ihop.
Skaffa en hane till i samma storlek så tror jag det kommer att funka fint . Visst har de inget socialt behov av varandra , men de har oftast inte ont av att leva ihop heller.

Man bör inte ha en stor och en väldigt liten orm (ormar som går i hopp ska ALLTID vara av samma art) Den lilla ormen kan då bli stressad + att jag vet folk som haft olika stora ormar i samma terrarie och den lilla ormen blivit sönderklämd av den stora, när den råkat ligga på den. I detta fall var det med stor tiger ifs.
Det är viktigt at ha många gömställen.

tack för all info:) de blir nog en till orm! jag kommer ha pengar till ett nytt terrarie i beredskap ifall de inte skulle fungera:) men som ni säger så borde de ju inte vara nått problem:)

Jag glömde naturligtvis att tillägga att jag i första hand syftade på ormar i olika storlek samt art, men är det två ormar i samma storlek och som dessutom går ihop så är det väl inga större problem att ha dem i samma terrarium, så till vida att den ena (eller rent utav båda) upplever det som väldigt stressande. Och det är inte elkelt för ett människoöga att se om en orm är stressad, om man är ovan.
Har man redan en orm och vill skaffa en till, samt ha dem i samma terraium, så rekomenderar jag stark att man sätter den nya ormen i karantän under en tid, för att se så den inte har parasiter eller dylikt.
Lycka till med din nya orm, DoD!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar

tack:D