Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 4667 ggr
skogsturken
0

Nybörjar Boa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har funderat en hel del fram och tillbaka över att skaffa orm. Och nu har jag en hel del frågor :)

Ormen jag vill ha är en Boa c. constrictor.

1. Hur vet jag att det är just en c. constrictor jag köper och inte en "blandraskungsboa"? Finns det papper på sådant? Hur seriös är aveln inom området ormar?

2. Vart hittar jag uppfödare? Helst vill jag ha en (eller flera) vuxen orm. Att den äter dött är ett krav.

3. Vad matar man en 3 meters boa med för djur? Vill helst undvika kaniner, då dessa ligger mig mycket kärt om hjärtat. Går det bra med råttor, marsvin och höns?

4. Vart får man tag i dessa frysta foderdjur? Hur är deras livskvaliteé?

5. Hur stort ska terrariumet vara? Är ett högt terrarium att föredra framför ett långt? Temperatur? Kallt/varmt ställe?

All övrig fakta ni kan tänkas komma med, egna erfarenheter, historier, länkar till bra sidor.. ALLT välkomnas varmt!

Wassago
0

För att vara säker på att du får en ren Boa c. constrictor (så kallad redtail) bör du börja med att läsa på om dessa djur så du lär dej se skillnaderna samt kontakta en välkänd uppfödare. En mycket erkänd uppfödare är bla. Hermann Stöckl, på hans hemsida finner du även bra bilder och info om de olika underarterna samt dess lokaliteter, hans sida kommer nedan. Han har även skrivit en bok som är än mer utförligare än hans hemsida.

www.boa-constrictors.com är Hermanns hemsida

Här i Sverige finns det ett antal seriösa uppfödare bla på Guyana redtail men även Peruanska redtail.

De flesta redtail lär sej redan som nyfödda att äta dött så det bör inte bli några problem. Att finna vuxna rena redtail är nog däremot lite svårare, men det händer att det säljs även sådana.

De flesta äkta redtail blir sällan mer än max 2.5 meter och för att de skall uppnå den storleken så tar det gånska många år. Blandras boorna tenderar att bli större.

Att fodra stora redtail med Råttor livet ut fungerar utmärkt och vill man kan man kompletera fodret med marsvin och nyfödda spädgrisar, så att mata med kanin är inget krav.

Frysta råttor köper du på reptilsajternas köp å sälj sidor, på reptilmässor eller i djuraffärerna. Men vill du även vara säker på att de har haft en hög "livskvalite" under deras uppväxt rekommenderar jag dej att föda upp foderdjuren själv.

Terraret måste lite följa ormens utveckling, du kan inte slänga in ungdjur i ett terrarium anpassat för vuxna individer då de inte har samma krav som vuxna djur. En baby i ett för stort terrarium brukar ofta sluta äta tex. Som ungar och ungdjur klättrar gärna redtailen men blir med tiden mer och mer markbunden.

Själv är jag stolt ägare till ett par Guyan redtal ( Boa c. constrictor) samt ett par Hoggiland lokaliteter av Boa c. imperator och ett par Boa c. longicauda.

Är det nåt jag missat får du höra av dej! Sänder med en bild på min redtail flicka som nu är två och ett halvt år gammal tagen i trädgården förra sommaren.

Wassago
0

Här har du en bild på våra Boa c. longicauda tagen av min kompanjon.

Som ungar är dock denna kungsboa inte så vackra, men när de färgar ut i tre-fyra års åldern hör dom nog till de absolut vackraste bland constrictorerna!

skogsturken
0

Tack så hemskt mycket för ett jättebra och utförligt svar! Snabbt gick det också. Ska smälta detta nu :)

Din redtail flicka var helt underbart vacker, förstår att du är stolt! Ljuvlig teckning! Måste vara den vackraste ormrasen som excisterar, har ännu inte sett någon finare.

Långsvansarna har jag inte riktigt fått grepp om, verkar variera mycket i färg och teckning? Den nästan svartvita varianten är rätt häftig.

Wassago
0

Så lite så! Glad

Japp, är mycket stolt över henne! Hon är uppfödd av Mats Höggren på kolmården och är en F1 generation från hans djur.

När det kommer till långsvansarna så har du helt rätt, det finns knappt en enda som är den andra lik i färg å teckning! Tyvärr finns det inga bilder som kan göra dessa djur rättvisa, dom måste ses "live". Den svartvita är åxå en av mina favoriter och står på inköpslistan! Skrattande