Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 6542 ggr
[LiisaDagger]
0

Syrsor

Har nu bestämt mig för att syrsor är för dyra att köpa från djuraffären och funderar på om man inte kunde starta en egen liten uppfödning. Någon här som har gjort detta? Kanske man kunde få lite tips och ideer.

AndreasS
0

#0 Har själv försökt men inte lyckats.

Hittade denna sida hur man går till väga med både syrsor och zophobas.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[LiisaDagger]
0

#1 Tack

Det är inte lätt at få syrsorna att överleva. Lättare djur att ta livet av har jag aldrig varit med om!

koffra
0

Jag har odlat i mindre skala till mina lopardgeckos jag hade innan. Mycket jobb och så skiter det sig så lätt…..

Då började jag med kackerlackor istället , bra mycket lättare och luktar mindre , låter mindre . Jag har själv fortfarande kackerlackor hemma som foder och det upskattas ofta av div ödlor.

Ett råd är att testa med argentisnka kackerlackor (dubia) .

AndreasS
0

Har haft funderingar på att skaffa mig kackelackor, men det finns inga att få tag i för att starta odlingen.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

koffra
0

Finns på repti . Hade jag haft fler så hade jag kunnat bli av med några

AndreasS
0

Okej, får slå ett öga på repti.

Trollhassel
0

Syrsor behöver inte vara svårt om man kommer in i rutiner med dem. Håll syrsorna i en ganska stor petbox med äggkartonger, färsk frukt, vetekli och lite hundfoder, äggläggningsbytta med fuktig torv och ett finmaskigt nät över. Ställ efter någon vecka byttan i en separat box och ställ i en ny. Nätet ska ligga mot torven så att syrsorna kommer å att lägga ägg i den. Om man inte har nät på burkarna brukar de glupska syrsorna få för sig att gräva upp äggen och äta dem till middag. Nätet kan tas bort när du ställer byttan i en separat box.

Mycket jobb med syrsor om man jämför med kackerlackor, men det kan det vara värt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[LiisaDagger]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, jag har lyckats.

Jag har en egen syrsuppfödning nu och det var inte svårt alls. Det jag gjorde var följande:

1. Köpte ca 20-30 könsmogna hanar och honor.

2. Ställde in en gammal vattenskål som jag fyllde med fuktig torv. Honorna började omedelbart att böka och lägga ägg i jorden.

3. Väntade några dagar, tog ut skålen och hällde i jorden som nu var full med ägg i en plastbehållare som jag ställde på min skäggagams terrarium för värmens skull. Jag såg till att temperaturen var ca 28 grader och att jorden var lagom fuktig. Inte för fuktig då jag fick mögel i en av plastburkarna!

4. Jag upprepade steg 1, 2 och 3 tills jag tyckte att jag hade nog med ägg.

5. Efter ca 2 vecor kryllade det med småsyrsor i plastbehållaren och jag hällde över jorden och syrsorna i en petbox.

Nu har jag oerhört många småsyrsor så min Skäggis och spindlar kan äta nästan helt kostnadsfritt Glad 

Tips till alla er som köper svindyra syrsor.

[LiisaDagger]
0

petbox med massor av syrsor

[LiisaDagger]
0

carmas
0

Grattis! vad kul, skaffade ca 50st syrsor idag på mässan, de är så hemskt kaniballistiska, hur blir man av med det?

MVH //philippe

[LiisaDagger]
0

#11 Det kan hjälpa att ge dem mycket proteiner, strö krossad kattmat i deras burk. Se även till att de har mycket gömställen, stapla äggkartonger ovanpå varandra. De ska inte heller bo på för trång yta så att de stressar varandra, men som sagt, med många äggkartonger avhjälper man det problemet. Har du inte äggkartonger, knyckla ihop hushållspapper.