Vilda ormars dygnsrytm och leverne?
Hej, jag såg i får och hästhagen en morgon med sol, en svart orm ca 80 cm lång, hann inte se några gula fläckar. Blir nu orolig för mina djur och undrar lite om våra vilda ormars leverne.
Hur vet jag om det är en snok eller svart huggorm jag ser? Kan man missa att se de gula fläckarna på huvudet när man ser ormen ovanifrån?
Hur vanlig är svart huggorm och vad skiljer mer i utseende mot en snok för en vanlig lekman?
Var - när - hur är de vilda ormarna aktiva? Sover ormarna i stenrösen/i jorden på natten?
Är de ute och aktiva fast det regnar ute?
Finns det någon ungefärlig dagstemperatur som man vet att de inte är ute och aktiva? Kan man säga att när det är t ex under +10 gr varmt så har de gömt sig? (Så man kan undvika dem då)
Då jag är rädd för huggormen, för hundarnas del särskilt, så vore jag tacksam för all information ni kan ge här!
Hittade en sida där man kan läsa om skiljnader mellan snok och huggorm.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Svensk huggorm (Vipera berus) är mellan 34-78 cm (enstaka individer kan bli större)
Huggormen har oftast en relativt ljus grundfärg med ett mörkt sicksack-band längs ryggen. Ofta är grundfärgen ljusbrun och bandet mörkbrunt. Hannar som nyss bytt skinn kan ha silvergrå grundfärg med svart band. Det finns också helsvarta - melanistiska - individer. Dessa är speciellt vanliga i skogstrakter, vid sjöar och dammar, längs kuster och på öar.
Svarta snokar och helsvarta huggormar är mycket lika varandra. Ett sätt att skilja dem är att studera huvudet. Snokar har oftast en gul/vit fläck på varje sida av huvudet. Sådana finns inte på huggormar. Vissa svarta snokar saknar dock nackfläckar.
Huggormen är fridlyst och ine jättevanlig längre tyvärr:( Man får inte döda dem.
Snok, Vattensnok (Natrix natrix) Snoken blir upp till 140 centimeter lång, dock vanligen mindre.
Snoken är lite skyggare än Huggormen och den lever nära vattendrag och sjöar.
Tillskillnad från huggormen som har ovala pupiller så har snoken runda. (inte för ett otränat öga ser det så lätt på, och det synns inte helelr på avstånd)
Snoken har mörkgrå/brun till (offtast) svart kropp med gulvita fläckar i "nacken"
Vi har även Hasselsoken (Coronella austeriaca) som är väldigt ovanlig men vacker.
en har ett litet huvud med tydliga fjäll, och har oftast ljusbrun ibland svartgrå grundfärg med två längsgående rader med mörka fläckar på ryggen. Hasselsnoken lever i södra sverige och blir oftast inte större än 80cm.
Själv tycker jag det är ganska lätt at se skillnaden på huggormar och snokar.
Huggorman är inte så farlig som många tror, det är inte ofta ett huggormsbett är dödligt för männsikan.
Hundar nosar ju tyvärr ofta på huggormen och kan då få ett bett nära luftvägar/nos det är då det blir riktigt farligt för hunden när den börjar svullna och hunden inte kan andas. Uppsök vetrinär snarast om det skulle hända.
Våran hund blev biten i tassen för ett par år sedan, vi ringde vetrinär men var så långt i från att det inte var någon ide att åka, hon klara sig fint var bara lite hängig under dagen.
Det skall även sägas att huggormen inte "hugger vilt så fort den kan" den flyr hellre än biter, men om du trampar på den eller om hunden stöter på den när den solar och den känner sig hotat så kan den göra utfall.
Man skall aldrig röra vilda ormar om man är osäker på vad det är. Jag tycker vilda ormar skall vara där de är men jag kan gärna fotta en solande huggorm på våren/sommaren.

Tack snälla för info och bra bilder!
Nu vet jag bl a att det var en svart huggorm.