blitt med laguan
jajamen
Ja´g och Min bror, vi ska hämta en grön leguan kille på 6år som är 1.5 meter lång imorn =)
jätte jätte kul!! de är min och min brors dröm verkligen!
han är inte handtam, men de ska vi väll klara av och fixa? vi ska inreda en klädkammare till honom fast vi får med ett terrarium, dom tycker ju om att ha fria ytor :)? klättra och ha skoj. ooh detta ska bli så bra och så kul.
Lite annan storlek ijämnförelse med en gecko ödlan buddah ^^
//Lotta och Linus
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Bara att gratulera er till en vacker ödla.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

1.5 meter å inte handtam… Ni har tagit på er en hel del!!!
rekommenderar skinn jackor och mc- handskar samt nåt skydd för huvud och ansikte…. Lycka till!!!

Fin ödla :D
Som Wassago säger …. Skydda er ! Dom kan vara riktigt nasty :D
Är ni säker på att det är en hane ? Tycker mer att det ser ut som en hona . Kan va jag som har helt fel åxå ….
Mvh Jonny

Oj,inte handtam!… Håller med ovanstående.. Skydda er!,tills ni lärt känna honom & lärt er läsa av honom! (inte bara klor & mun ni ska akta er för,..D jag har hört, är att en iggis på runt 150 kan slå av smalbenet på en vuxen man 80kg. Liten hint om vad svansen kan göra. Vill inte skrämma er! Utan bara informera så ni e försiktiga!) &,har ni någon erfarenhet av leguan? Jag är då ingen expert! *Ler* Men ni är välkommna att skicka frågor till mig om ni undrar något! Min kille vart 9 år & gick bort ni i feb.. Så lite kan ja..
& som koffra skrev, Är ni säkra på att d e en kille? Tycker &så d ser ut som en tjej..:)
Lycka till!

Nja… slår av några smalben kan dom inte göra, men rejäla rapp kan man få som är väldigt smärtsamma och ett rapp över ögonen skulle kunna sluta illa, så som sagt var mycket försiktiga!

#7# Har undrat om just d va sant…:) D sas till mig av personen som hade haft min första Iggis. (Som tyvärr va i så dåligt skick att han bara fick va med oss 7 månader..) Min andra kille va såå snäll att ja inte tänkt på & fråga om d verkligen stämde. Tack Wassago..:)
& ijjen,Lycka till med han!

Så lite så, bara kul när man kan hjälpa till att avliva en del av alla dessa skrönor och myter som förföljer våra älskade reptiler! 
jag trodde faktist att han skulle va vildare! men man kunde klappa och vi tog han och han sprattlade inte ens :O men jag förstår att hålla ögonen borta från svans avstånd!
jag har tagit och bärt över han själv från lådan till terrariet :)
jani vet ej hur kollar man kön :P?
jag e försiktig :) nu ska vi låt ahonom va ett par dagar och så :9 sen ska vi börja med lite hantering :)
han är inte så farlig :) han vill ju komma till oss :) inge pisk med svansen än häller :)

Riktigt fin ! Hon verkar ju inte vara så agressiv som jag först fattade det som .. :D
En sur leguan kan man inte handskas så med som ni gör. iaf inte mer än en gång ;)
Jag tror fortfarande starkt att det är en hona . Det syns på kindpåsarna . Hanen brukar ha rejält mycket större kinder ! Sen kan man även se på insidan av låren vad det är för kön genpm att hanen har förstorade sporer i en rad fån kloaken och nästan till knävecket. Honan har knappt några sporer alls.
Ta gärna en bild underifrån ödlan på bakbenen , så får vi se :)
#14 ska försöka med de idag kanske ^^ jag och min bror ska ta och hålla i honom idag för första gången tillsammans :)
jo men h*n har inget kvälls humör märkte jag igår!, jag kom nog lite för snabbt, och h*n va inte riktigt med på de, så de blev en "liten" pisk där ^^

# 15 Vi fick höra att vår leguan vi tog över var sur butter och agressiv.
Men det visade sig vara helt fel, jo butter och sur kan han vara men absolut inte agressiv snarare osäker och rädd, han har aldrig försökt göra någon av oss illa sedan han kom hit.
Han visar med svansen att han är beredd att piska ibland men dom få gångerna han väl gör det är det inte så att man får ont i alla fall.
man lär sig med tiden läsa deras kroppsspråk och då måste man acceptera om dom visar att man ska hålla avstånd.
Dom släpper på det med tiden ju mer man engagerar sig i dom.
Riven blir man så klart men det är ju för att dom vill komma loss och det är bara i början sedan kan han sitta hur kolugnt som helst på axeln.
Vi hade handskar i början men inte nu längre, men man måste komma ihåg att tvätta rent rivmärkena ordentligt med asolsprit eller liknande.
Här gäller träning träning och åter träning och ju mer man håller på med dom ju mer förtroende får dom och mindre rädda blir dom.
Vår Börje har visat sig bli gladare och mer kärvänlig om han får komma ut lite varje dag och gå fritt,sedan ställer vi hans träd så han kan klättra in i terrariet när han vill för det är viktigt att dom inte blir kalla.
Detta har visat sig vara ett kanon bra sätt att få honom tamare så det är ett litet tipps.
Sedan brukar dom tycka om att bli kliade på nacken på dom där "knopparna" som sitter där, men det kan ni ju ta lite försiktigt med i början tills han accepterat er.
För han ska ju få sin tid att smälta in i ert hem och lära känna igen er också .
Lycka till med er nya familjemedlem det kommer säkert gå jättebra ska du se.
//Mizzi

# 14 Jag tycker också det ser ut som en hona, det var faktiskt det första jag tänkte på när jag såg bilderna sen såg jag att du skrivit just om det 
Har jag fel nu eller är det inte så att hanarna har lite starkare färger också, i alla fall när dom är ungdjur ??
Jag tycker på dom bilder jag sett och på filmer så är hanarna mycket "grönare" än honorna.
Eller är jag helt galet ute nu 
hehe #16 allt du har skrivat passar in på oss nu ;)
hehe rivmärken fick vi, men han har kollat oss och suttit på oss, över allt! de va så mysigt!! och han ääälskra att bli kliad på knopparna och lite övanför, och bli smeekt över revbenen :) hehe ^^
allt går så bra, han har fått gå rutn hur mkt han vill nu i kanske 1-2 timmar, vi ska fortsätta med de så ska han nog bli trygg med oss :) han klättrade ju självmant upp på oss båda. =)
här kommer de mkt bilder om ni vill se! (har försökt att ta kort undeR H*n)
ryggen ^^ aah han va mysig men klorna kändes kan vi båda säga ^^

Tyvär så hjälpte inte Skrevbilden ;)
Men här är en länk där man ser skillnaden.
jag försökte ^^ d eva ju så att när jag skulle bära honom eller henne så blev de inte som jag trodde ^^ han bara klättrade och ramlade ner för min arm ^^

Ja blir mer o mer säker på att det är en hona, hihih och en tjockis är hon rund o go om magen .
hehe ^^ okej vilken tabbe av förra ägaren att ha trott de är en hane i 6 år xD haha

Vilekn fin leguan :D

Vilken**

Jättefin ödla! Grattis och lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Oj, det är ju Bianca! Gammal tråd misstänker jag :P
Med Vänliga hälsningar
hehe jo den e rätt gammal ;)
ja lilla Bianca =)

Tänk på att Leguaner (och andra regnskogslevande djur) inte mår bra av att vistas utanför terrariet eftersom luftfuktigheten är alldeles för låg vilket gör att lungorna torkar och livslängden förkortas!
Grattis och lycka till!
MVH/Bunn www.infoom.se/ormar
#36 det är ett gammalt inlägg :P jag vet nog va det innebär och ha en leguan annars skulle jag inte skaffat en.. Så jag vet nog..

#37 Ber så hemskt mycket om ursäkt! Ville bara tala om det för allmänheten eftersom det, tyvärr, inte är så många som vet om det.
Ber ytterligare 1000 gånger om ursäkt. Det var givetvis mycket korkat av mig att anta att du inte visste det eftersom du redan
har införskaffat dig en.
det e lungt. men jag har sätt att det e många som skaffar leguan och inte ens vet va man ska mata den med -_- Men jag gör så att jag tar reda på fakta innan jag skaffar djuret så jag vet allting. pluggar in allting i huvet om djuret. Men det gör ju inte vissa :(

Precis, så jag tänkte bara upplysa och faktum är att du och jag inte är de enda som läser denna tråd. Kanske någon annan som läser tråden lite "kött på benen". Undrar bara lite över varför du har den ute om du vet att den inte mår bra av det? Och (detta kanske du också redan vet, men men) ödlor njuter inte av att bli kliade/klappade på huvudet, de blundar (ser ut som de njuter) för att skydda sina ögon.
Hon gillar att sitta på oss? vi ger ut värme till henne. Det gillar hon, hon klättrar upp på oss självmant. Hon ska ju inte vara instängd i sitt terrarium hela tiden??
Vet att dom inte njuter eftersom jag har frågat den frågan här på reptil.ifokus.. Har frågat mkt om hennes olika beteenden här..

I eller utanför terrariet är en omdisskuterad fråga, som inte passar in i denna tråd, tycker jag. Det handlar väl mest om vad djuret i fråga mår bäst av…
jag vill gärna kunna hantera mitt djur eftersom man måste kunna flytta på henne. Hon trivs att komma ut och sträcka på sig, ligga i fönstret med solen på sig. Varför ska hon inte få göra det?
Så du tycker att vi bara ska låta henne ligga där inne och bli surare och surare för varje dag? om vi pysslar pch är med henen och hon får vara med så är hon ju tam tills man slutar med det och så får vi en leguan på över 1 meter lång som bara piskas. Inge kul kan jag tro, hon trivs med hur hon ha det och vi trivs med det. är inte det OK?

Personligen så tycker jag inte att det är något fel att ha reptiler utanför terrariet korta stunder. Ibland är det nödvändigt och ofrånkomligt, men om djuret tar skada av det så tycker jag att man ska undvika att ta ut djuret i den mån det är möjligt.
Jag ser inget hinder i att du tar ut din ödla, så länge hon inte mår dåligt eller tar skada av det.
Naturligtvis tycker jag inte att hon bara "ska få ligga där" och bli ilsken. En otrygg eller aggresiv leguan är inget att leka med, jag vet. Inget fel att hantera sin djur, bara man gör det på rätt sätt och av rätt orsak. Så som svar på din fråga "är inte det OK?"
Självklart är det det, om hon trivs och mår bra av det du gör!
En leguan kan leva i 20 år, men många dör efter mindre än 10 år, eftersom de inte tas om hand på rätt sätt och oftast beror inte detta på illvilja utan på ren och skär okunskap.
Jag skulle aldrig utsätta något av mina djur för något som dom inte skulle må bra av. Jag förstår va du menar absolut.. Jag ger ju henne allt jag kan ge och allt hon behöver. Hon har inte lyxigt men hon har det bra iallfall. DEt finns många som inte kan något om djuret och gör fel och det dör i förtid men jag hoppas inte denna gör det för jag tycker själv att jag tar hand om henne väl.

Då så, då är det ju inga problem! Om du själv tycker att du tar bra hand om din ödla, vilket jag antar att du gör, varför blir du då så upprörd?

Jag är säker på att Lotta (L8sson) gör allt för sina djur. Hon har en väldigt bra syn på hur man ska behandla sina djur efter bästa förmåga. Det finns ju ingen anledning att diskutera just det i detta forum.
Det är väldigt tråkigt att så många skaffar djur utan att läsa på innan. Det har hänt att jag skaffat djur (men då bara småkryp) jag inte vetat hur de vill ha det men samma dag som jag fått hem dem har jag alltid läst allt jag hittat och gjort allt som står i min makt att sköta dem exemplariskt. Om jag så ska gå 3 km och plocka hallonkvistar var dag.
När jag säljer ett djur så ser jag ALLTID till att informera köparen om hur djuret ska skötas. Jag tycker att det är där det ofta brister. Det ä vanligt att folk köper djur utan att få den minsta informationen av köparen. Det finns ju även de som säljer giftdjur till ungdomar/barn som inte har en aning om hur djuren ska hanteras. Jag har satt 18-årsgräns på mina giftdjur och det känns väldigt bra.
Denhär tråden har bytt ämne en aning :P
Med Vänliga hälsningar

#47 Jag tror absolut att L8sson tar hand om sina djur på bästa sätt och efter bästa förmåga. Jag undrade bara över lite små detaljer och så plötsligt blossade en väldans diskussion upp om både det ena och det andra, som inte alls hör hemma i denna tråd.
I vilket fall som helst har jag aldrig påstått att L8sson, du eller någon annan här missköter sina djur.
Visst är det tråkigt att många skaffar djur utan att först ta reda på fakta om dem och eftersom jag varken känner L8sson eller dig så kan jag inte påförväg veta vilka sorts människor ni är, huruvida ni är påläsa eller ej. Jag skrev en komentar ang. luftfuktighet och som svar på det fick jag veta att L8sson minnsan redan visste allt om leguaner osv. Av ren välmening skrev jag inlägget, som inte alls var riktat enbart mot L8sson utan mot alla de som läser denna tråd, eftersom många inte känner till det fakta jag skrev. Det finns otroligt lite information om detta på internet och i zoobutiker, därför är de allra flesta helt ovetande om det, oavsett om man är påläst i övrigt eller ej.
Håller med dig fullständigt om att tråden har bytt ämne en aning.Vill du fortsätta denna diskussion så gör vi det i en annan, mer passande, tråd tycker jag. Jag kan också hålla med dig om att det är oansvarigt att sälja giftdjur till barn och ungdomar, men att sälja ett större djur som tex. Boa Constrictor till en oerfaren/okunnig minderårig är minst lika oansvarit och jag anser att de personer som gör det är oseriösa och avråder alla att köpa djur ifrån sådana människor. Dessutom har även köparen skyldighet att ta reda på saker om sitt djur. Att ställa frågor till tidigare ägare eller i affären där man köper djuret tex. Som köpare har man inte bara rättigheter, utan även skyldigheter som du säkert redan vet!

Du behöver inte försvara dig, jag skrev inte alls ilägget i den andan.
Vi kan nog avsluta diskussionen här. Jag ska nog starta en tråd i temat eftersom det nog är ett ganska brännande ämne som kan vara värt att diskutera.
Med Vänliga hälsningar
jag vart inte sur eller nått, men blir lite ledssen i göat när någon säger saker som om jag var ikunnig och då talade jag om att det inte var så att jag vet väll hur djuret ska skötas. annars skaffar man sej det inte..
det var detta :
Precis, så jag tänkte bara upplysa och faktum är att du och jag inte är de enda som läser denna tråd. Kanske någon annan som läser tråden lite "kött på benen". Undrar bara lite över varför du har den ute om du vet att den inte mår bra av det? Och (detta kanske du också redan vet, men men) ödlor njuter inte av att bli kliade/klappade på huvudet, de blundar (ser ut som de njuter) för att skydda sina ögon.
jag vart väääldigt tveksam över därför jag "blossade" upp som jag gjorde.. kanske förstod det fel hur du menade..

Det är väldigt lätt att misstolka eller överanalysera skriven text. När man inte kan få ett ansikte på den som skriver, uppfattar man lätt texten utifrån hur man känner sig för tillfället. Dethär är väldigt intressant. Jag måste tipsa om en bra bok som är skriven av Henrik Fexeus. Den heter "Konsten att läsa tankar" och handlar just om detta bland annat.
#50 Jag förstod att du tolkade texen på det vis du gjorde. Det skulle nog jag också gjort. Lite taggigt uttryckt, det håller jag med om. Vi ska väl försöka hålla oss vänliga och lugna på dethär forumet så att det inte blir en lika tråkig stämmning som i många andra av hobbyns forum.
Med Vänliga hälsningar

Håller med trollhassel, det är svårt att läsa ens reaktioner via meddelanden..

Håller med om att det kan vara svårt tolka en skriven text och jag ber verkligen om ursäkt för de missförstånd som uppstått. Det var inte alls min mening att såra någon eller verka spydig på något sätt.
Om stämmningen uppfattats som tråkig så ber jag om ursäkt även för det. Jag har sagt ifrån mig medelmskap på många andra forum just på grund av den tråkiga stämmningen.
Åter igen, jag ber uppriktigt sagt om ursäkt för de missförstånd som uppstått och om någon eller några tagit illa vid sig.
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar
Det e lugnt Bunn.
tack trollhasssel.
nu behöver vi inte prata om det mer. detta är ju endå en väldigt gammal trååd.

Måste bara få tala om att det va en väldigt fin leguan :)
Hoppas allt går bra med Damen ifråga..
#55 tackar =) Jo det går jätte bra med henne :)