Strul! Någon som kan hjälpa?
Jag har en KP som endast äter levande och som dessutom vägrar att äta någon annanstans än i terrariet. Nu är jag rädd att han ska kvävas om bottensubstratet fastnar på foderdjuret. Någon som har tpis, råd, tankar, idéer eller förslag?
Tack på förhand!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar
Jag lägger min majsorms döda mat i en lite petbox som jag ställer på högkant i terrariet.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Tror inte det är något du behöver oroa dej över, har matat alla mina djur i terrarena i mer än 25år både på mina utställningar och på mitt tropikhus och privat och har aldrig haft några som hellst problem med det, har heller aldrig hört talas om någon vars orm kvävts vid matning i terrariet av bottensubstratet heller.

Som wassago säger så behöver du nog inte vara orolig för att den ska kvävas.
Jag matar nästan alla mina djur i terrariet som det är . Aldrig varit med om några incidenter.

Jag matar mina ormar i låda, men det beror inte på att jag är orolig för att de ska få med sig bottensubstrat (som förvisso är ett problem men mcket ovanligt) utan för att de är två och väldigt "på hugget" när de fått mat.
Om du är orolig så kanske du kan prova att ställa en låda utan substrat i terrariet (beroende på hur stort terrarie du har) som ormen får vänja sig vid och sedan mata i den. Jag gjorde så när mina små krabater var yngre.
Lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tack för alla era svar!
Var tidigare medlem på repti och där var det, mer eller mindre, förbjudet att mata i terrariet och man blev i princip idiotförklarad om man gjorde det, just på grund av kvävningsrisken, men likaväl om man inte gjorde. Använder man dock insidan på huvet så borde det ju inte vara något sörre problem eftersom våra kära "husdjur" i vilt tillstånd annars borde ha dött ut för längesen, ormar som lever i naturen matas knappast petbox! :)
Tack än en gång!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar
#4 Det var ett mycket bra tips! Tack för det. Ska absolut testa detta och se om det hjälper.

Som du själv skriver så kommer man väldigt långt med "vanligt sunt förnuft" 
#5 Jag tror att du råkat på gnällspiksligan på Repti. Jag har, precis som Wassago, alltid matat mina reptiler i terrariet, ända sedan dag ett någon gång 1969, dvs i 40 år utan en enda incident.
Jag har också förespråkat matning i terrariet på Repti av det enkla skälet att det är ett alldeles onödigt stressmoment att lyfta ut ormarna varenda gång de ska matas. Om man nu är orolig att bottensubstrat ska fastna så är det bara att lägga maten i en öppen box som Andreas säger.

jag kan tyvärr inte mata i terrariet då jag har flera stycken ormar. och risken är väldigt stor att det blir bråk om maten då. har blivit det tidigare, och då blir man helt enkelt tvungen att klippa isär maten….
medans jag bara hade ensamma ormar i varsitt terrarium så matade jag i terrariet utan probelm.

Tack än en gång för alla era svar!
Idag (tisdag) råkade jag på ytterligare ett problem. KPn, som jag haft i ca. 1,5 månad nu, ömsade första gången sedan han kom hem till mig och den lilla kraken ömsar i bitar!!
Luftfuktigheten ligger, beroende på, men oftast mellan 50 och 80 % så för låg luftfuktighet tror jag inte det beror på, så vad kan det då vara??
Bunn www.infoom.se/ormar
Det kan egentligen inte vara något annat skäl än för låg RH. Du får ordna en fuktbox åt ormen till nästa gång det är dags för öms.

Ang matning i terrariet så har du inget att oroadig för när det gäller bottensubbstratet. Ormar äter ute i det fria! Jag har upplevt att om man använder aspspån eller liknande så kan ormen få in det i munnen och tycka det är "obehagligt" men inte farligt.
Därimot undviker jag att mata med levande föda i mina terrarien (jag matar generellt sett inte mina ormar med levande) men matar jag med levande så gör jag det i en annan låda, eftersom jag tycker jag har bättre koll när jag ser djuren ordentligt (det finns ormar som blivit dödade av råttor). Men det beror ju helt på hur terrariet ser ut med, har du bra upsikt så ska det inte vara några problem.
Jag har en liten nicaragua tjej hemma, hon vill inte heller äta annat än levande, men det brukar gå med "nydödat", hon tar också bara på kvällen efter 10.
Det brukar hjälpa vissa att fukta terrariet någon timma innan matdax!

#10 Knasigt för vad jag vet så ska KPs inte ha så vidare hög RH. Rätta mig gärna om jag har fel med 50 - 80 % är väl OK, eller?!
#11 Jag vill helst att mina ormar ska äta dött (mina andra ormar gör det, men inte KPn) Killen som jag köpte ormen av sa att han enbart gett ormen dött, men när jag fick hem honom så visade han inget som helst intresse för de döda mössen. Levande däremot var inga problem, så precis som du så vill jag ha bra uppsikt eftersom jag inte vill att min orm ska bli skadad, så jag la ormen i en pet box tillsammans med en mus, men det enda som hände var att ormen försökte gömma sig. Han var inte alls intresserad av musen, men när jag la tillbaka ormen i terrariet och släppte in musen så tog han den på en gång. Matar alltid ormarna efter att terrarierna har slocknat.
Bunn www.infoom.se/ormar

Har du provat med ny avlivade möss? så de fortfarande är varma? en del ormar gillar inte när mössen är blöta so de kan bli efter frysen,
Jag läste någonstanns på ett utländsk forum att man kunde gnugga musen mot lite tonfisk för att få den att äta. (jag tycker det verkar väldigt konstigt och har inte provat själv, låter lite som något skämt, men vem vet! Det låter så konstigt att det skulle kunna vara sant)

#13 Jag har inte prövat nyavlivade möss, då jag inte skulle klara av att ha ihjäl ett djur (jag slår inte ens flugor!)
Tonfisk?! Haha, ja det låter skumt. Det en död mus man ska gnugga då alltså?
#12 50% RH är helt okej för en kungspyton, men det ska vara högre under ömsprocessen. Du har haft 80% och då är ömsningen aldrig något problem.
Jag kan inte svara på vad problemet är, men det verkar som du har fått oriktiga värden från hygrometern.

#15 Tack så mycket!
Ja då måste det nog vara det som är felet. Ska byta batterier och se vad som händer då!
Tack än en gång!