100 liters möbelakvarium - Reptil?
Har ett 100 liters akvarium som står tomt nu då jag skaffat ett 540 liters akvarium.
Vad kan man ha för reptil i detta? Har inga exakta mått men ca 80 långt 35*35 högt, brett.
Funderade på någon form av daggecko, skulle det funka?

just madagaskar geckon (daggecko) behöver ett terrarium med höga mått, inte breda. och när det gäller daggeckos i största allmänhet så är det väldigt viktigt med att kunan ha ett terrarium med väldigt hög fuktighet, men ventilationen är minst liak viktig så inredning/växter/ödla inte ruttnar bort i terrariet.
så en dag gecko i ditt akvarium skulle jag inte rekommendera.
skäggis, leo elle rnågot i den stilen skulel nog passa bra. annars finns ju ökenleguan som är en grymt fin ödla. vet tyvärrinte minsta mått dom ska bo på. men kolla upp det ;)

Att ha ett akvarium som terrarie funkar jättebra , men behövs lite moddningar innan . Fukten/ventilationen kan vara problem .
Ventilationen bör vara god samtidigt som taket sak vara rymningssäkert. Ska man ha klättrande ödlor så kan det vara lite knepigt med öppningen uppe .
Jag skulle nog föreslå nån lite mindre ökenlevande ödla . Då kan man köra med öppen topp och värmespottar.
Jag hade för ett tag sedan ett gäng med microgeckos i ett litet akvarium , dock väldigt små , men ack så roliga att se på :D
Kostade ca 100.- st så det kan man ju köpa på sig ett bra gäng och se dom leva i grupp .

åh, det vara ena små geckos! finns dte någon microgecko variant som lever fuktigt som man kan ha ihop med pilgiftare?

Vilka häftiga små djur, vart kan man få tag på ett par sådana?

Stenodactylus petrii skulle kanske funka?

Visst skulle s petrii fungera :D . Jättevackraödlor !
De gulhuvade fick jag tag på exposyd förra året av kent bravin.
microgeckosarna köpte jag på Ormar och sånt i Ängelholm för nåt år sedan . sisst jag var där så hade de sånna hemma.

ska helt klart kika runt lite mer om dessa söta djur. men det kan väl inte vara någon fara att sätat in 2-3 st microgeckos med 2 pilgiftare? det finsn ju ingen risk att dom parar sej elle rliknande….

#8 Nja , microgeckon är nog inget bra . De är ökenlevande så det blir nog väldigt jobbigt för dom .
Men de andra som jag visade i inläg nr 4 passar nog bättre. Kom bara ihåg att det finns ingen garanti på att det fungerar ihop .
Jag har själv för länge sedan haft grodor och ödlor ihop och det va inga problem . Funkade jättebra faktiskt ! :D

jaha, dom i #4 räknas inet som microgecko? men dom håller sej ändå lagom små?

Vet inte om ni skrivit något svar, men vart får man tag på microgeckos?

Ursäkta för lite OT som blev där .
Men microgeckosarna köpte jag på Ormar och Sånt i ängelholm . Annars finns de säkert på mässor.

tropiocolotes steudneri , heter de på latinska . googla så får du lite mer fakta ;)
Vet tyvär inte så mycket om dom själv förutom att de va inte komplicerade att ha .

Johan- Sorry men lite OT
Koffra: Kan du tipsa om lite ödlor som jag kan ha till mina pilgiftare?
Gärna små och mycket färger ^^

#15 läs tråden. det är dina pilgistare jag letar vänner till.

Har nu inrett akvariet iallfall, och det lutar åt att det blir några Israelisk ökengecko Stenodactylus petrii

Snyggt ^^
Den va grymt söt.

Ser skitbra ut johan ! Även ödlevalet ser ut att vara riktigt läckra :D

Får införskaffa ett par sådanan så snart ekonomin tillåter det=)