Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2919 ggr
Johan-
0

100 liters möbelakvarium - Reptil?

Har ett 100 liters akvarium som står tomt nu då jag skaffat ett 540 liters akvarium.

Vad kan man ha för reptil i detta? Har inga exakta mått men ca 80 långt 35*35 högt, brett.

Funderade på någon form av daggecko, skulle det funka?

mandariiin
0

just madagaskar geckon (daggecko) behöver ett terrarium med höga mått, inte breda. och när det gäller daggeckos i största allmänhet så är det väldigt viktigt med att kunan ha ett terrarium med väldigt hög fuktighet, men ventilationen är minst liak viktig så inredning/växter/ödla inte ruttnar bort i terrariet.

så en dag gecko i ditt akvarium skulle jag inte rekommendera.

skäggis, leo elle rnågot i den stilen skulel nog passa bra. annars finns ju ökenleguan som är en grymt fin ödla. vet tyvärrinte minsta mått dom ska bo på. men kolla upp det ;)

koffra
0

Att ha ett akvarium som terrarie funkar jättebra , men behövs lite moddningar innan . Fukten/ventilationen kan vara problem .

Ventilationen bör vara god samtidigt som taket sak vara rymningssäkert. Ska man ha klättrande ödlor så kan det vara lite knepigt med öppningen uppe .

Jag skulle nog föreslå nån lite mindre ökenlevande ödla . Då kan man köra med öppen topp och värmespottar.

Jag hade för ett tag sedan ett gäng med microgeckos i ett litet akvarium , dock väldigt små , men ack så roliga att se på :D

Kostade ca 100.- st så det kan man ju köpa på sig ett bra gäng och se dom leva i grupp .

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1449889#

mandariiin
0

åh, det vara ena små geckos! finns dte någon microgecko variant som lever fuktigt som man kan ha ihop med pilgiftare?

koffra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja jättecoola va dom :D

Jag hade en art som skulle kunna passa, Lygodactylus luteopicturatus (gulhuvad dvärggecko)

Nu är det inte att rekomendera att blanda olika djur , men visst kan man göra undantag om man man frågar mig.

Johan-
0

Vilka häftiga små djur, vart kan man få tag på ett par sådana?

Johan-
0

Stenodactylus petrii skulle kanske funka?

koffra
0

Visst skulle s petrii fungera :D . Jättevackraödlor !

De gulhuvade fick jag tag på exposyd förra året av kent bravin.

microgeckosarna köpte jag på Ormar och sånt i Ängelholm för nåt år sedan . sisst jag var där så hade de sånna hemma.

mandariiin
0

ska helt klart kika runt lite mer om dessa söta djur. men det kan väl inte vara någon fara att sätat in 2-3 st microgeckos med 2 pilgiftare? det finsn ju ingen risk att dom parar sej elle rliknande….

koffra
0

#8 Nja , microgeckon är nog inget bra . De är ökenlevande så det blir nog väldigt jobbigt för dom .

Men de andra som jag visade i inläg nr 4 passar nog bättre. Kom bara ihåg att det finns ingen garanti på att det fungerar ihop .

Jag har själv för länge sedan haft grodor och ödlor ihop och det va inga problem . Funkade jättebra faktiskt ! :D

mandariiin
0

jaha, dom i #4 räknas inet som microgecko? men dom håller sej ändå lagom små?

Johan-
0

Vet inte om ni skrivit något svar, men vart får man tag på microgeckos?

koffra
0

Ursäkta för lite OT som blev där .

Men microgeckosarna köpte jag på Ormar och Sånt i ängelholm . Annars finns de säkert på mässor.

koffra
0

tropiocolotes steudneri , heter de på latinska . googla så får du lite mer fakta ;)

Vet tyvär inte så mycket om dom själv förutom att de va inte komplicerade att ha .

hockne
0

Johan- Sorry men lite OT

Koffra: Kan du tipsa om lite ödlor som jag kan ha till mina pilgiftare?

Gärna små och mycket färger ^^

mandariiin
0

#15 läs tråden. det är dina pilgistare jag letar vänner till.

Johan-
0

Har nu inrett akvariet iallfall, och det lutar åt att det blir några Israelisk ökengecko Stenodactylus petrii

Johan-
0

Och såhär blev inredningen

hockne
0

Snyggt ^^

Den va grymt söt.

koffra
0

Ser skitbra ut johan ! Även ödlevalet ser ut att vara riktigt läckra :D

Johan-
0

Får införskaffa ett par sådanan så snart ekonomin tillåter det=)