Värmematta?
Hej alla! nu skulle jag behöva köpa värmematta! Frågan lyder: Jag skall använda den/m till kackerlackor och spindlar och rovskinnsbaggar, ca 23-29c Vad för w skall jag ha på värmemattan då?
Om du säljer/vill bli av med en värmematta i sthlm området får du gärna skicka mig ett meddelande!
Tack så mycket och hare bra!
Alla värmemattor utom de allra svagaste värmer till högre värme än så.
Antingen köper du en matta med tillräcklig yta och struntar i hur många Watt den är på, men reglerar den med endera en termostat eller en dimmer, eller så köper du den svagaste mattan 7 Watt.

Okej! tack!

Vad för W ska jag ha på om jag ska ha ungefär 28-32c?

Peter . Är du säker på att det fungerar så ?
Jag är ganska säker på att en 7w värmematta blir lika varm som en 60w för exempel . Om man mäter på mattan , men den stora värmer mer massa istället .
Sen beror det väl på hur stor burk kackerlackorna går i . Om de går i ett 300 l akvarium så räcker inte 7w så långt , men har man de i en mindre hammarplastback så är det nog perfekt. Men det beror givetvis på hur omgivningstempen är i rummet åxå , men jag förutsätter att det är ca 20 grader.
Jag hade köpt en som täcker halva bottenytan till kackerlackorna så hade jag dragit ut värmemattan tills det blir bra temp i lådan eller vad man har. Altså så att lådan inte står på hela mattan .

Okej så en 7w, bra tack så mycket..
#4 Nej säker på att det funkar så är jag inte, men alla terrarier jag har haft 14w matta under utan reglering har spruckit i botten, men inget av terrarierna där jag använt en 7w matta har spruckit.
Om det funkar så som du säger borde det heller inte hjälpa att dra ut mattan eftersom det då borde bli exakt lika varmt där mattan värmer, bara mindre värmd yta.
Jag konstaterar att jag inte vet men det funkar med en 7w för min del utan att spräcka burkarna. Till 14w-mattorna har jag "dimmat" ner effekten med 2/3 för att det ska funka lika.

#6 Nja , glaset som mattan ligger emot är ju typ som en kylare . värmer man ett litet hörn så orkar inte värmen sprida sig så mycket i glaset , men om man använder en större yta med samma temperatur så får du så stor yta uppvärmd att glaset inte kan kyla så mycket.
Jag byggde en kläckare i frigolit en gång . För att reglera tempen så tog jag en 100w värmekabel och tryckte in i lådan . Det blev givetvis aldeles för varmt , men så gjorde jag så att jag drog ut kabeln en bra bit och tempen sjönk . Så jag drog ut kabeln till önskad längd och därmed önskad temp .
Detta är ju precis samma princip fast med en kabel i stället för matta.
#7 Jag tror inte att det är så glaset reagerar. Jag tror att en liten uppvärmd yta som möter en kall yta ger större risk för sprickbildning genom att spänningar uppstår, vilket det inte gör om hela glaset är varmt. Det är ungefär som när man häller kallvatten i ett dricksglas som kommer direkt från diskmaskinen. Så fort ite kallvatten når dricksglasets botten uppstår sänningar i glaset och det spricker.
Det jag menar är att mattan ger en specifik temperatur över hela sin yta. Om jag har hela eller bara halva mattan under terrariet så tror jag att temperaturen blir exakt den samma just där mattan värmer i båda fallen.

#8 Jag tror vi pratar om samma sak fast olika förklaringar . Jag tänker på temperaturen i luften i terrariet . den påverkas inte lika mycket av en liten värmekälla som en stor även om temperaturkällan är kanske 27 grader. Men glaset givetvis blir samma temperatur som mattan nästan, just där den ligger självklart .Men påverkar inte luften i terrariet lika mycket efter som den inte har lika stor yta att värma.
Det att ett glas spricker e ju helt klart som du säger att en snabb och stor temperaturförändring som spräcker glaset , så som med alla andra metaller åxå .
Fast vi har ju fortfarande den faktorn kvar att om man tar en värmematta och håller den i luften så blir den si och så många grader då luften kyler den , samma med alla storlekar . Men lägger du de i klämm mellan terrariet och bänken eller vad man har så kyls den inte och når hemska temperaturer , enda kylarn i detta lägen blir terrariet. Den större kan bli så varm att den smälter plastlådor i det läget eftersom kylarn (terrariet) inte räcker till , men den lilla under samma förutsättningar inte kan bli lika varm eftersom samma burk är en propotionsmässigt större kylare till den lilla mattan.
Fast vi vet inte ens om hennes burk är i glas eller plast , men jag tror hon förstår våran poäng :D
Vi får hoppas att vi inte förvirrade trådskaparen med vår lilla OT :D
#9 Jaha, men inte är det väl någon som tror att man kan reglera lufttemperaturen med en värmematta?
Om man betänker hur hett ett vanligt element är när det ska värma upp ett rum på vintern, begriper man förhoppningsvis att en värmematta som ska värma upp hela terrariet behöver vara så varm att botten skulle bli brännhet och inga djur skulle överleva där.

Självklart kan man reglera lufttemperaturen med mattor . Det går inte att undvika det hur mycket man än vill.
Jag reglerar lufttemperaturen i terrariet med hjälp av värmemattor iaf och det har jag gjort i princip hela tiden med lysande resultat .
Det fungerar i Praktiken , men om min teori är rätt det är en annan sak ;)
Givetvis så har man bra med bottenmaterial så värmen fördelas fint och blir därmed inte så varmt. Till mina Candoior som älskar värme har jag nästan hela bottenytan i terrariet täckt av matta. Fungerar jättebra. Det är ett glasterrarium . Men däremot så är det ventilerat mellan terrariet och bänken . men mattan ligger helt emot glaset iaf. en gång i veckan så slår jag på en liter vatten eller nåt i botten så det blir gött med fukt.
Sen har jag ju min vinkylare där jag kopplat in 2 st värmemattor och en termostat på dom . det blir upp till 33 grader om jag minns rätt. och mattorna blir ju inte mycket varmare än så . den rymmer ca 120 liter kylarn. Mattorna är på ca 20 w vardera. Detta skulle ju inte funka i så fall om det är som du säger ? Jag har även god ventilation med. och jag har ca 25 grader i rummet.
Hmm, det måste ju i så fall bygga på att temperaturen i rummet där terrarierna står redan håller rätt hög temp, annars skulle en liten värmematta aldrig klara upp det.

Njae , varmt kanske men inte så varmt . Jag har mellan 25-26 grader i rummet. altså en höjning på ca 8 grader .
Jag vet inte hur det fungerar exakt , men det är så det är här iaf …
detta är ju som sagt inte första kläckaren med denna funktionen som jag har haft . Sen vet jag flera st som gör på samma sätt med lika bra resultat.
Jag har mellan 10 och 18 grader i terrarierummet beroende på om det är vinter eller sommar. Värmemattorna värmer den fläck på botten som de ligger under, annars värmer jag rummet med ett 1000W oljefyllt elelement.

Ja då förstår jag om de bara värmen en liten fläck när det är så kallt omkring.
Fördelen för min del när jag bor i en lägenhet är att jag kan kräma på bra med värme i ordinarie elementen utan att det kostar mig extra. Så jag kör därför ca 25 grader i rummet.
Annars hade jag gjort som dig med , oljefyllt el element. Dom e ju kanon !