Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettätliga-växter-till-din-reptil
Läst 6741 ggr
Animalfriend
1

Giftig växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en superläcker växt i blombutiken i dag. Vill sätta in den i terrariet, men vet inte om den kan vara giftig. Den heter följande: "Crispy Wave" - Asplenium nidus.

Den har en beskrivning med sig, där det står att den mycket effektivt renar luft. Den trivs överallt i princip, på en ljus plats, och kräver lite skötsel. 

Lägger upp några bilder på den nedan också. 

Undrar om någon kanske vet om den är giftig eller går att ha i terrariet hos de afrikanska jättesnäckorna?

Animalfriend
1

En bild till.

Animalfriend
1

Och så några bilder till. :)

Animalfriend
1

Den mest lyckade bilden, till slut. :)

Animalfriend
0

Bild nr #3 visar allra best hur växter ser ut irl. :)

[peter54]
0

Det är en fågelbobräken ((Asplenium nidus) och den är inte giftig alls. En släkting till andra bräken, dvs ormbunkar. Just denna art finns i bland annat sydostasien och den lever som epifyt, dvs på andra växter exempelvis i trädens grenvinklar.

Animalfriend
0

#5 Tack så mycket! :) Då vågar jag plantera den hos mina landsnäckor. :)

Trollhassel
0

Jättefin växt. Jag hade den hos grodor förr. Är inte helt säker på att snäckorna låter den vara. De kan mycket väl tänkas äta på den. Men gör ett försök.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Animalfriend
0

#7 Jag misstänkr också det. :)

Någon som har tips på växt som landsnäckor inte glufsar i sig? :)

mandariiin
0

åh, en sån ska jag ha i mitt vivarium/ödleterrarium/regnskogs burk!

Trollhassel
0

#8 Jag har provar olika sorters växter hos mina. Antingen har de varit goda att äta eller roliga att köra över. Resultatat har ofta blivit uppäten växt eller nermosad växt. Om du provar något som funkar får du gärna säga till. Flört Hur stora är dina snäckor? Vilken art?

Med Vänliga hälsningar

Animalfriend
0

#10 Okej. :)

Det ska jag göra. :)

Mina blir ca 11-15cm tror jag som fullvuxna. (Bytt art just, så jag minns inte namnet just nu). :)

Vad har du för art?

Trollhassel
1

#11 Har inga nu men har haft A.achatina, margnata, marginata suturalis, marinata ovum, fulica, fulica rodatzi, immaculata, iredalei, sthulmanni, smithii, albopicta, reticulata, degneri, panthera, glutinosa och några arter av limicoloria. Har säkert glömt massor av arter också :P

Med Vänliga hälsningar

Animalfriend
0

#12 Oj, vad många du haft! :)

Trollhassel
0

#13 Landsnäckor var min huvudsakliga hobby för massa år sedan. Trevliga djur, men jag har tröttnat lite. Har du någon bild på dem så kan jag nog hjälpa dig att se vilken art du har.

Med Vänliga hälsningar

Animalfriend
0

#14 Jasså, ja jag tycker de är så vackra, tror inte jag kommer tröttna. :)

De har faktiskt inte flyttat hit ännu. :) Men jag har ett mail där det står vilken art de är. Tror det var margnata. :)

Trollhassel
0

#15 Ja, marginata är vanliga. Har du tur så är det marginata suturalis (en underart sm är toksnygg). Marginata har blivit vanligare och nästan alla i sverige härstammar från de snäckor jag fick tag på från ryssland för 5 år sedan.

På bilden, en unge. Som vuxna får marginatan en skarpt rosa-lila skalspets.

Med Vänliga hälsningar

Animalfriend
0

#16 Så vacker. :)