Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3714 ggr
Wassago
0

Boa c. longicauda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Boa c longicauda beskrevs första gången 1991 av Dr. Robert Price och Paul Russo i den japanska vetenskaps tidskriften "The Snake ". longicaudan kallas allmänt för Långsvansad boa eller Tumbes boa efter deras hemort, Tumbes provinsen i Peru.

longicaudan är ännu inte erkänd som en egen underart utan klassas idag av cites conventionen som en nordlig variant av Boa c. ortonii. Långsvansarna klassas världen över som en av de vackraste Boa constrictor har att erbjuda, men longicaudans fantastiska teckning och färger är inte färdigutvecklade förrän ormen är uppe i över två år, vanligtvis så tar det mellan två och fyra år för dom att helt färga ut. Som ungar är longicaudan ganska menlös å grå i sin färg.Dom första långsvansarna anlände Europa så sent som 1997.

I det vilda så lever dessa booer i ganska tuffa klimat, från feb. till maj sjunker temperaturen till ner mot 15-16 grader och luftfuktigheten sjunker ända ner till ca 45%. Träden fäller sina löv precis som i de tempurerade zonerna och longicaudan går mer eller mindre in i dvala under denna period.

Som vucen blir honorna normalt runt två meter långa och hanarna något mindre.

Ormen på bilden är våran hona som är en import från US av Hermann Stöckl, jag å min kompanjon åkte den långa vägen ner till Landshut nu i februari och fick förmånen att även kika igenom Hermanns avelsanläggning vilket var mycket imponerande!! När jag frågade Hermann hur många boer han hade så svarade han;

"Om man vet hur många boer man har, då har man inte tillräckligt många".

Wassago
0

Ännu en bild

Wassago
0

En till

Wassago
0

sista

carmas
0

cool, kan ej spec mycket om ormar så för mig ser denna ut som en helt normal klassisk vacker boa! Fin!

Wassago
0

#4 Än e det inte mycket att hurra för men kommer att lägga upp bilder allteftersom dom färgar ut!

carmas
0

vilka färger kommer förändras/vilka färger kommer den få?:)

Trollhassel
0

Jättesnygg! Den komer bli kanonfin!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wassago
0

Här e en bild på en vuxen utfärgad långsvans!

http://www.boa-constrictors.com/Bilder/LongiGelbiKopf.JPG

Crotalus-Adamanteus
0

Har du dem hemma hos dig nu?

Wassago
0

#9 Japp dom e hemkomna till mej nu! 17års längtan e över! Fast har inte hunnit smälta att dom faktiskt ligger i terrariet än! Skrattande

Crotalus-Adamanteus
0

De är en mäktig känsla va?  Efter så lång väntan.

Wassago
0

Kan man lugnt säga!! Känns lite overkligt, tänk alla gånger man suttit å drömt över en bild eller artikel om att man en dag skall ha ett par sådana hemma i terrariet å nu ligger dom där.. Glad

Bunn
0

Vilken otroligt vacker orm!!
Och vilken fantastisk känsla det är när man, efter så lång tid av drömmar, längtan och förstås väntan, får hem sin orm man så länge velat ha :)

Fick själv hem en KP albino för ca. 2 månader sedan. Vilken mäktig känsla det är när drömmen äntligen blir verklighet!! Tror inte jag har fattat än att han ligger i terrariet =P

Bunn www.infoom.se/ormar

Crotalus-Adamanteus
0

Ja då är du tillfredställd för tillfället då. Men du har väl nya djur på önskelistan oxå? Cool

koffra
0

Verkligen vackra djur ! Ska bli kul att se hur de färgar ut när de blir äldre :) . Honan kan bli riktigt giftig !

Wassago
0

E inte alla honer giftiga koffra?!?! Flört

#14 Jodå… finns en del kvar på önskelistan… Skrattande