kungspyton spydde upp maten
Gav min kungspyton hona 2st möss idag efter ca 2timmar så spydde hon upp båda mössen..Varför gjorde hon detta??

Hej
Berätta gärna lite mer fakta som ex hur varmt du har det , fuktigt , inredning , hantering , hur stor/gammal , storlek på mössen och hur länge du haft den . var det levade möss eller tinade ? Hur tinade du mössen i så fall ?
tempraturen är mellan 27-30 grader. fuktighet är som den ska vara för en kungspyton, hon lever i ett terrarium med bark, pinnar, stor sten (som är hennes gömställe) m,m…det var 2 levande fullvuxna möss. jag har haft henne i ca 6månader då jag tog henne för omplacering pga av att hon blev missskött, hon har allltid ätit bra får 2möss/ 1ggn i månaden. har aldrig varit några problem, hon äter alltid levande föda.
Tack för svar!!

Fortsätt med levande möss. De är garanterat färska. Det kan vara knepigt att få en kp att ta dött när de är vana vid levande. De är inte sällan kinkiga. Att hon kräks upp mössen behöver inte vara någon alarmerande katastrof. Jag skulle prova att ge henne EN mus nästa gång. Hon behöver nog mer än en mus i månaden, men prova så. Ge henne en till så fort hon bajsat ut den första. Kp kan ju vara lite mixtriga. Jag har matat större kp med råttor.
Enlikt min erfarenhet kräks de oftare upp maten om de fått två mindre byten än när de fått ett större. Någon som fått samma uppfattning?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag har aldrig själv vart med att någon av mina kp kräkst så jag har ingen större uppfattning om det .
Men att få en kp att äta dött har funkat helt utan problem på de djuren jag haft . Så om du frågar mig så skule jag övergå till dött utan att tveka. Mindre stress och arbete för ormen . Mao lättare att smälta maten och det går åt mindre energi i en matning.
Du nämde inte hur ormen har det med gömställen osv i terrariet eller hur du hanterar den , men jag antar att den har gömställen och att ni inte hanterar den för mycket .(speciellt vid matning)
Mata ormen i terrariet om ni inte redan gör det . Vissa ormar blir bra stressade över att bli flyttade till lådor eller liknande.
2 möss i månaden låter lite lite oavsett storlek på ormen . om ormen är såpass gammal /stor att man inte behöver mata den ofta så bör ormen kunna ta större råttor.
Mata med mindre storlek och oftare istället .
Jag matar min 6 månaders kp med 2 nästan fullvuxna möss var 10:e dag. Dock kommer jag att gå över till råttor i sommar då det är mer lämplig storlek på foder.
Hon är 3 år och inte mer än 85 cm lång… har aldrig haft problem ridigare med två möss i månader men det e klart att dom hon fick igår va full vuxena och det kanske blev för mycket för henne… jag provar om en dag eller två med en mus och kolla vad som händer !
Hon verkar inte vara sjuk för munnen ser bra ut på henne och inget slem i näsa eller mun…
Mvh
En gång i månaden låter lite väl sällan för en såpass liten orm. Med det intervallet har hon ingen möjlighet att lägga upp den energireserv som behövs för spjälkning av nästa mål mat.
Om en orm spyr upp maten när alla externa förhållanden är okej, handlar det i första hand om två möjliga orsaker. Antingen har hon någon magåkomma, eller har hon för lite lagrad energi för att klara av att spjälka födan.
Pytonormar kan bara spjälka ett byte i taget, inte som snokar som har högre fart på metabolismen och kan spjälka allt som kommer ner simultant (förutsatt att de är fullt friska). Därför är det alltid bäst att mata en pyton med ett byte i taget.
Jag skulle ändra matningsregimen om jag var i ditt ställe och ge ormen en stor vuxen mus på 40-50 gram var fjortonde dag istället.
Hon tar i död föda….
Okej, då ska jag testa detta istället. Tack för all hjälp så får jag hoppas att det löser sig.
Hon Tar iNTE död föda…. magåkomma ?? Vad jag kan det vara ?? Hon e ju pigg och rör på sig mycket… nu efter hon spytt upp födan så verkar hon vilja ha igen…
Magåkomma kan vara flera olika saker, men det vanligaste hos orm är salmonella.
Glöm det så länge, det är ingen mening att försöka lösa problemet från olika håll samtidigt, då vet man i alla fall inte vad det var till slut.
Börja med att mata som jag sa, men inte riktigt ännu, det är för kort tid sedan hon spydde upp. Vänta några dagar till.
okej, tack för hjälpen

#2 Lite nyfiken på hur hög RH du har i och med att de allra flesta som har KP säger att deras luftfuktighet är som den ska vara, trots att alla har olika. Jag menar inte att ifrågasätta, jag är bara nyfiken. Goglade på Kungspyton och hittade förstås en massa olika sidor om dessa ormar, men på de felsa sidor angavs olika hög RH.
Som ovan nämt så rekomenderar jag att mata oftare än en gång i månaden och då bara med en mus åt gången.
Lycka till!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar