Landsköldpadda
Jag tänkte skaffa mig landsköldpadda/or och tänkte om ni har bra tips o råd. Bra hemsidor man kan läsa på? För o nackdelar med landsköldpaddor? Jag har haft vattensköldpaddor förut men är mer sugen på land nu. Läst att vissa är typ chippade eller om det var nån trasponder är det såna man ska köpa? Är de från mer seriösa uppfödare?
Kom med tips o råd nu!!!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tack! Vilken massa bra läsning!

Hoppas du hittade nått andvändabart.

Lycka till! Hoppas att du hittar dig en fin landsköldis!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Själv har jag haft både Greker, Ryssar, Leoparder och Sporrsköldpaddor genom åren. Kommer nog att satsa på Leoparder igen om ett par år, underbara sköldpaddor!!

Jag har haft Greker bara. Tyckte de var trevliga, men det finns roligare landsköldisar. Jag skulle vilja skaffa indiska stjärnsköldpaddor (Geochelone elegans) med har inte fåt tag på några ännu. Leoparder är också snygga. Tänk om de kunde vara ca 10 cm stora hela livet. Det skulle vara sött!
Med Vänliga hälsningar

Nä!!!
40-45cm e dom som bäst!! å så personliga dom e med! >Stjärnen e vacker men lite knusslig med hur den vill ha det med temeraturer å luftfuktighet! Har en bekant som har en fem-sex st.

#7 Ja, det är ju det som är nackdelen med stjärnorna.
Med Vänliga hälsningar

Har ni inte lite bilder på era sköldisar ni kan bidra med?
Är det svårt detta med temperatur o luftfuktighet? Jag har sett många sköldisar som bott i kaninburar, lådor m.m i typ vardagsrummet. Hur mår de av det? Jag vill ju att de ska ha det så bra som möjligt. Har även sett ett par som haft dem ute i liknande kaninbetes bur hela sommaren.

Tyvärr förlorade jag det mesta i branden, så det finns inga bilder här.

Jag har mina bilder i datorn på landet. De är också massa år gammla då jag hade en vanlig kamera (scannade) så de är inte de allra bästa bilderna tyvärr. Jag ska försöka komma ihåg att kolla efter dem nästa gång jag åke ut dit.
Med Vänliga hälsningar

Och så min sida
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

Gjorde den klickbar :)

#13 ok tackar.

Varsågod #14

#14 Vilken bra sida! Tack!

roligt att det är någon annan som letar sköldpadda, jag har en fråga som jag värkligen inte kan hitta på någon sida, och det är att jag precis varit och titta på en sköldpadda men den hade två stycken små skador i yttersta skalet (alltså ute i kanten). jag undrar om det kan vara problematiskt i framtiden och om det är ett bra köp, vart ju så sugen på den när man möter den mest finnaste personligheten på en liten krabbat man mött.

Vad var det för art? var skadorna gamla? varifrån har skadorna kommit? Jag hade skada på min ryss, en räjäl skada, en bit på skalet bakersta platta, men det läkte ihop fint. Skälet består av levande vävnad och är känsligt. Är skadan gammal är det nog inen fara är den ny så bör man se över skadan med jämna mellanrum ev. uppsöka vet beroende på skadans omfattning. Skador som sprickor i skalet är ett bra tillhål för bakterier och svamp.