Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: foder
Läst 2278 ggr
Buffen
0

levande föda undran,

Hej allihopa, är en intresserad marsvinsfantast & jag måste fråga något som slog mig i en tråd på marsvin i fokus som blev lite OT.

Det här med att mata ormar med levande föda, (som marsvin/råtta/mus) hur kommer det sig att man får/väljer att göra det?

Med får syftar jag på den extrema stress bytesdjuret upplever i situationen (mkt inhumant p.g.a. burmiljön) En sådan stress/metod skulle knappast vara laglig för avlivning av ex. större djur. Så hur bortser man från något sådant?

Med vill syftar jag på, dels ovan hur man kan utsätta bytesdjuret för en sådan inhuman slutsituation, d.v.s. ingen flyktmöjlighet, om nu poängen är att det ska föreställa något naturlig. (Har svårt att tycka att ett terrarie med en orm & ett levande marsvin ex. är naturligt) 

Antar att de flesta argumenten kommer att florera kring att "men i naturen fungerar det så", men i naturen är villkoren inte fyra glasväggar med tak & golv. Jag har inget emot att rovdjur tar bytesdjur, det jag förvånas över är vad som egentligen ursäktar att konstelera en sådan obehagligt ågestframkallande situation för bytesdjuret som denna typ av utfodring medför.

Varför inte fästa en fryst råtta/marsvin i ett lössittande snöre, som släpper när man drar till & ormen fått sitt byte, och dra den efter buren artificiellt så att ormen ändå får upplevelsen av att jaga om nu det är poängen. Eller sätta den på en pinne eller något och hoppa runt med den i terrariet.

Hundar & katter (åtminstone när vi utfodrar) som andra exempel på köttätande tamdjur utfodras ju knappast med levande föda, så jag har väldigt svårt att förstå vad som egentligen kan ursäkta det för ormar? Någon ormägare med hund som skulle kunna tänkas köpa levande kalv till hundflocken för bytefällning av/för hundarna?? Njaaa, Kan ni helt enkelt ge mig något som helst argument för varför det ska göras, alternativt inte göras (angående ormarna nu). Tack på förhand.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

[peter54]
0

Ingen vettig ormägare matar sin orm med levande föda om det inte är tvunget (enstaka ormar vägrar ta döda foderdjur, men det är mycket få).

Dels vill man förstås, precis som du säger, inte stressa bytesdjuret i onödan och dels vill man inte utsätta ormen för risken att bli ihjälbiten av gnagaren, vars tänder är farliga vapen för ormen.

Jag köper frysta foderdjur och matar aldrig med levande annat än i yttersta nödfall. Exempelvis kan nyfödda ormungar ibland behöva "triggas" igång att äta och då kan det hända att den enda utvägen är att ge en nyfödd musunge. Detta är inte vanligt, de allra flesta ormungar tar döda bytesdjur redan från start.

Buffen
0

Då jag är helt okunnig angående ormar som husdjur så glädjer det mig verkligen att få höra detta. Phew, där steg både kunskap & förståelse för ormeriet :P Jag har av någon anledning trott att det varit ganska vanligt, tack för det. Min uppfattning av en seriös djurägare stiger av en sådan attityd (oavsett djurslag.)

Trollhassel
0

Hej Buffen! Jag förstår hur du tänker. Jag som gammal vegan och djurrättsaktivist har ställt mig frågan många gånger om det är lämpligt i djuretisk syn att mata mina ormar med levande. En av mina ormar är väldigt kräsen och äter bara levande. När hon klipper sia byten smäller det bara till. Mössen hinner varken känna eller tänka. Jag ser alltid till att ormen är på jakt och på hugget innan jag försöker mata henne, just för att musen inte ska behöva stressa upp sig. Själva matningen är väldigt odramatisk. Jag skulle mata henne med dött också om hon velat äta det, men jag har försökt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AndreasS
0

Jag kan bara instämma i det #1 skriver.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
0

Samma här, kan bara instämma med #1 Har under åren bara råkat på ett par enstaka ormar som inte har kunnats vänjas in på dött å då har antalet ormar jag har erfarenhet övergått 1000-tals djur vid detta laget då jag förr hade både mobila utställningar samt fast tropikhus och större avelsanläggningar.

koffra
0

Säger samma som #1 !

Självklart väljer jag dött i alla lägen i den mån det går (peppar peppar så gör alla det här hemma) . Men jag tycker inte det är mer konstigt att mata med levande möss till ormar än att mata ödlor med syrsor , eller meta fiskar med mask eller kreatur som går trångt å j***ligt hela livet för att mätta oss , eller , Ja ni förstår nog vad jag menar ;)

Sen finns det både seriösa och oseriösa möss/rått uppfödare . Vissa sköter det snyggt , medans vissa bedriver rent djurplågeri.

Jag tycker det är tråkigt med folk som har förutfattade meningar ang repilhållare , det är ofta man får höra att man är kallblodig och bara gör det för skojs skull . Visst finns det "typer" i alla hobbies , men här dras ofta alla efter en kam .

Det är ju inte första gången denna frågan dyker upp menar jag :)

Ska jag vara helt ärlig och lite petig så tycker jag nog att all hållning av djur i bur är lite taskigt mot djuren . Ex kaninen som lever på stora ängar i det vilda och gärna i flock . De sättar man i en liten bur ensam ……Det tycker jag är värre än att mata sina djur.
Men samtidigt så har jag ju djur i bur hemma så det är väl lite dubbelmoral antar jag :D

Buffen
0

#6 nu är jag ju inte så insatt i kaniner heller, men jag tror att det är olagligt att ha kaniner ensamgående. Så är det iafa med marsvin just för att de är flockdjur.

Jag håller med dig om att det kan anses tråkigare med att hålla djuren i burar o.s.v. Men angående marsvin så är burmåtten rejält mycket större hos seriösa hobby personer än vad affärerna erbjuder. Dessutom ingår så kallad "golvtid" ofta dagligt på schemat, d.v.s. att låta djuren gå fritt. Rörelsebehovat är som sagt stort. Problemet med att ha djur i fångenskap är ju just inramningen :P Håller oxå med om att det är tråkigt med förutfattade meningar i negativ bemärkelse, jag har en tendens att skilja på sak och person, så som tur är har jag inte haft någon negativ uppfattning om ormägare utan av levande föda utfodring, egentligen fel av mig just p.g.a. min okunskap. min okunskap om hur matningen överhuvudtaget går till föranledde att jag ville fråga er som är insatta.

men det är inte att mata sina djur med djur jag bryr mig om i sig utan varför man skulle göra det om man hade möjlighet/val (d.v.s. en orm som gott nöjer sig med dött) att välja mata med dött istället. Men nu har jag ju fått positiv kunskap av alla er som svarat om att detta hör till undantagen, att man endast gör det om man måste, vilket alltså har besvarat min fråga. Tack alla för hjälpen.

#3 tack för beskrivningen :)

Antar föresten att man försöker ha viss koll då på varifrån man köper levande föda, att man så att säga sållar bort de oseriösa uppfödarna.

[kobbeuffe]
0

Jag måste också lägga mig i detta. Jag matar min Regius med levande just av den anledningen att jag inte på nåt sätt fått honom att ta dött. Jag hade givetvis enbart använt döda djur om det hade funkat men jag har gett upp efter att jag fått kasta mössen och råttorna varje gång. Har inte haft samma problem med nån av mina tidigare ormar men just han jag har nu bara vägrar, han kollar in djuret och bara struntar i det fast han har varit utan mat en längre tid och det spelar ingen roll om djuret är rumstempererat eller varmt i vattenbad, torrt eller blött eller fast blodigt så ignorerar han det totalt.

koffra
0

Uffe. Ett tipps som fungerat för mig i alla gånger att få dom att äta dött är att ta musen i en pincett och efterllikna en levande mus rörelser . Spring runt lite i terrariet med musen så ormen får vittring . Allra bäst funkar det om ormen ligger i ett gömställe där den trivs och "gå" med musen förbi ett par gånger . Det brukar göra susen ;)

Jag brukar även dra bort musen när ormen blir nyfiken och kommer närmre , då blir det extra intressant tycker ormen. Nästa gång du kommer fram med musen brukar det smälla .

Mvh Jonny

[kobbeuffe]
0

Tack Jonny. Jag har testat liknande men utan resultat. Jag ska prova igen nästa gång…

mandariiin
0

precis som #1 säger jag. nu har jag turen att alla mina äter dött… :)