Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2410 ggr
GronaGurkan
2009-06-12 20:09
0

2 Ödlor

Hej igen Jag undrar om man kan ha 2 ödlor i en bur

eller kommer dom bara slåss då?

för jag har redan en leguan men jag ska kanske köpa en leopard gecko .

kan dom va i samma bur+

Vattnadal
2009-06-12 20:58
0

Generellt är det bäst att aldrig blanda arter.

Om de sen har helt olika miljöer de bör leva i, är det riktigt dumt. De du funderar över har olika krav på temperatur och luftfuktighet, olika dygnsrytm och olika foder. Dessutom skulle nog en leguan skada en stackars leopardgecko riktigt rejält.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

GronaGurkan
2009-06-12 22:53
0

men en leguan och en leguan delar bur

GronaGurkan
2009-06-12 22:55
0

eller en leguan och en skägg agam delar bur

GronaGurkan
2009-06-12 22:58
0

om ni tycker att jag är dålig på ödlor så är det därför jag har typ bara sökt fakta i 2 timmar totalt.

(och ta det lungt jag har inte fått min ödla än)

AndreasS
2009-06-13 02:00
0

Man ska aldrig blanda arter av reptiler i samma terrarium/utrymme.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

mandariiin
2009-06-13 02:31
0

man ska väl ändå ha leguan/skäggis/leo i terrarium, inte i bur???? eller är det jag som är tokig…? en ödla är inget burdjur, det är terrarier djur. i ett terrarium får man värme och fuktighet på ett helt annat sätt. och det finsn månag andra anledningar till varför ett terrarium är bättre än bur.

GronaGurkan
2009-06-13 12:11
0

jag menade terrarium

skrev fel

Vattnadal
2009-06-13 12:41
0

Sen behöver det inte fungera med 2 artfränder heller. 2 leguaner eller skäggagamer kan stressa varandra och slåss. En hane kan vara för tuff på en hona, två hanar slåss, en hona med hane kanske lägger ägg för ofta. En större kan dominera en mindre så den inte törs äta etc.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

monsi
2009-06-13 13:01
0

Hadde  varit rätt häftigt att att ett stort rum (orangeri tror jag det kallades förr) Med olika miljöer typ rengskog i ena änden o öken i den andra o sen ha flera olika ödlor mm i det rummet.

Synd att det är så svårt att få rätt tempraturer mm i rummet bara.

Grön gurka du har verkligen hittat rätt forum för dina frågor, pluss det är jätte bra du ställer dem innan du skaffar djuren.

Har fått ta över alltför många ödlor från folk som inte har vetat vad de skaffat o hur de ska skötas, inge roligt att ta över en felväxt o  sjuk ödla för folk inte vågar eller vill ställa frågor o lära sig.

Fortsätt att ställa frågor, här inne får du alltid bra o trevliga svar.

Lycka till med dina ödlor.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Bunn
2009-06-15 22:50
0

En reptil ska aldrig förvaras i bur, utan i terrarium.
De olika ödlearter du nämnt ska absolut inte hållas tillsammans då dessa, för det första, kräver olika klimat. Sen är en leguan så myket större än en skäggagam/leopardgecco så den mindre ödlan kan lätt bli skadad om inte dödad och som redan nämnt är det onödigt stressande att ha flera djur tillsammans, även om de är av samma art.

Precis som monsi skriver så är det jättebra att du frågar innan du skaffar djur och du är absolut på rätt forum för att få bra och trevliga svar!

Fråga mycket, ingen fråga är för dum!
Och kom igåh, fråga hellre en gång för mycket än ingen gång alls.

Lycka till!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar