Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 2529 ggr
Limlim
0

Träd i Terrariet

Har försökt hitta  på nätet hur jag ska desinficera (hmm, stavas det så!?) riktiga grenar jag tänkt sätta i terrariet till min  nytillkommna leguan… Läste det för några dagar sedan, men nu kan jag inte hitta det….

Snälla hjälp  =)

koffra
0

Jag brukar inte göra nåt med grenar osv som jag tar från naturen då det inte/knappt finns nån risk för ohyra som skadar djuren . Man ska dock se upp med vilka trädslag man inte ska ha och även så att man inte får med sig myror hem .

Gran och tall bör undvikas och fruktträd rekomenderas.

Mvh Jonny

Limlim
0

Tackar =)  Varför bör man undvika  gran och tall??

Mvh Catherine

Limlim
0

Aah, nu hitta jag nåt!

Barrträd innehåller terpener. Tydligen ett kolväte som luktar starkt och när det förångas i en uppvärmd luftvolym som inne i ett terrarium, kan  det bli giftigt.

Stämmer det?

Mvh Catherine

Wassago
0

Stämmer bra det! Man bör dessutom undvika Ek då den innehåller garvsyra något som kan orsaka frätskador på djuren.

[peter54]
0

#0 Precis som koffra säger, finns ingen som helst anledning att göra någonting alls med grenar eller delar av träd som tas in för bruk i terrarier.

Jag har alltid varit oerhört nyfiken på vad det egentligen skulle vara som kan finnas på träd som skulle vara farligt för reptiler? Se bara till att det inte är barrträd och att det är myrfritt så är det lugnt.

Crotalus-Adamanteus
0

De kan väl finnas fästingar och andra otrevliga kryp som man inte vill ha med sig in. Förvånad

[peter54]
0

De eventuella otrevliga kryp som möjligen skulle kunna finnas där, skulle knappast sitta kvar när man har gjort sitt med trädet, sågat och kanske huggit, släpat och dragit.

Sannolikheten är försumbart liten att en fästing skulle finnas i träd. De sitter på grästopparna i högt gräs.

Trollhassel
0

Man kan ju skrubba av grenarna i hett vatten om man inte vill ha in kryp. Det brukar jag göra.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Limlim
0

Tackar för tipps å råd Skrattande Terrariet börjar bli klart nu… Fattes en eller två grenar,, hur mycket ska man ha igentligen?? Der mysigt ut (skulle kunna flytta in där själv ju Flört)

hockne
0

#9 BILDER ;) Kul att få lite nya ider.

Limlim
0

Absolut1 Sätter in imorron, måste fixa bilderna till datorn, urkopplad för tillfället under bygget Kika gärna om någon dag  Glad