Odla möss
Hejsan!
Jag funderar på att odla möss, då jag anser att det blir billigare än att köpa en och en varje vecka. Undrar därför om det finns någon här som odlar/föder upp möss och hur man ska gå till väga för att få någon rullning på systemet, vad bör man tänka på innan man börjar och under tiden man håller på? Samt annat som kan vara bra att veta!
Tacksam för svar, snarast!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar

jag vet en kompis som hade en hane och tre honor och då rullade de på för fullt efter ett tag.. men man måste väll ha mer än en bur beroende på hur stora mössen ska vara innan dom ges.
hur stora möss behöver du?
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Tack för ditt svar!
Jag har redan införskaffat burar, så det är inga problem.
Det är fullvuxna möss jag vill ha och har redan köpt två honor
(i tron om att det var en hane och en hona).
Bunn www.inoom.se/ormar

ahaa.. då vet du att de kommer ta säker 6 veckor efter att dom har föds innan dom är stora nog,
de jag vill säga är att de säkert tar ett bra tag innan du får de att rulla men i vilket fall som helst så blir de ju billigare:)

Absolut, de små stackarna måste ju få växa till sig något innan de ska ätas upp. Tänkte närmare på om du/någon annan har några tips, tankar och idéer på hur mössen ska hållas för att få bäst rullning, jag menar ska en gravid mus vistas i en bur, hanarna i en och icket gravida honor i en… eller hur bör jag hålla dem? Hur många honor resp. hanar behövs?
Bunn www.infoom.se/ormar

de ska inte vara nått problem med att ha alla i en bur och låta dom vara kvar där när ungarna föds. dom är ju faktist flockdjur:)
men skulle du se att mamma blir stressad av dom andra vuxna när hon fått ungar så kan du ju ta ut dom andra och låta mamma vara själv med sina bebisar:)
vad vill du veta mer? jag svarar på de mesta tror jag ;)

Jag vill veta allt!!! :p
Ska man para en hona åt gången eller flera samtidigt?
Hur många honor resp. hanar bör jag skaffa?
Om jag skaffat exempelvis två hanar, kan jag då ge en hane till ormen utan att komma "ur system"?
Bunn www.infoom.se/ormar

du borde inte ha två hannar i samma bur för då blir de bråk.. har du msn så kan jag adda dig:)

gärna det! :)
Bunn www.infoom.se/ormar

Har nu införskaffat 6 mushonor samt två mushanar och hoppas nu på att de ska bli fler!
Undrar bara, när blir en mus könsmogen?

Bunn vet du vad de mår bäst av att äta, eller vilket botten matrial som är bäst.?
Kan rekomendera katt toalätt (pappares pellets) Toa rullar o diverse papp kartonger o toa papper så de kan boa ordentlit.
Några av dina frågor får du nog bäst svar på möss i fokus fast tror inte att du ska nämna vad du ska ha dem till kan sluta illa hi hi!
Alltid bra att ge foder djuren det bästa i allt som du ju nog redan vet.
Har fått parasiter på ormar av köpta djur, så kolla dina avelsdjur noga så de inte har löss mm
Lycka till o glöm inte att se till att mössen har gott om platts.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

#10 Eftersom möss är allätare så antar jag att de mår bäst av att äta lite av varje, men jag kan förstås ha fel. Rätta mig gärna i sådana fall.
Jag använder spån eftersom det är mjukare för små musfötter än Toalätt. Jag har även inrett burarna med diverse gömställen, bomull och springhjul.
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar
#11 Använd hellre toalättpapper istället för bomull. Själv föredrar jag som #10 toalätt.
Min sambo har musuppfödning dock inte till reptilfoder utan för utställningsmöss och avel.
Som även #10 säger kika igenom på mus iFokus där hittar du svartet på alla dina frågor om möss.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Runt 5 veckor men enligt mig så ska man inte låta dom para sig vid den åldern.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#14 säger som du inte bra att para så tidigt, men skilj hanar o honer åt vid ca 4,5 veckor senats 5.
Mat är enligt talriksmodelen o okryddat, bra mat resept borde du hitta på möss.
Tänk på att hanarna kan slåss rejält med bla varbölder som resultat, inte mysigt att sticka hål på o inte specielt lätt att hålla rena heller.
Man kan ha hanar från samma kull i samma bur om de har gott om platts o inte nära honorna.
Glöm inte att låta honorna vila lite i mellan kullarna.

#14 och #15
Så när ska man låta dem para sig då?

När de har vuxit klart o du ser om de är friska, friska avelsdjur = bra o näringsrik mat, djur med tumörer andnigs problem har lite sämmre närings värde har jag hört Vet inte om det stämmer men vem vill chansa på dåliga avels djur?
Avlade våra efter råd från mus uppfödare för utställnings djur för att få den bästa maten, till ormarna, samt att mössen hadde det så bra som möjligt medan de levde.
kolla in på mus iFokus, där finns det ju massor med uppfödare som säkert kan ge dig bra tips om vad som funkar för sig och som kan ge mössen ett rättvist liv innan de blir mat

Har hört att det ska lukta väldigt illa att odla möss, är det så?

# 19 Har du katt toalätt( pappers pellets) Håller rent så luktar det inte så farligt.
Har du dem där imot på spån så stinker det ve o fasa.
De stinker också om du har för många i buren, eller liten bur.
Bäst är ett rymligt akvarium eller terarium med gott om platts till dem på höjden o bredden, o så klart katt toalätt så luktar de nästan inte alls.
De gillar att klättra, gräva o gnaga, mycket bra till att ex bli av med alla kartonger ex mjölk kartonger det fixar de snabbt till små flis.
Jag har hört att många rekommenderar toalätt, men det har ju rätt så dålig uppsugningsförmåga och luktar enligt mig lite sisådär. Hur är det med eldningspellets ("träpellets av ren träråvara utan bark, bindemedel eller andra tillsatser" står det på min påse) till gnagare? Jag använder det numer som toalettmaterial till iller - det är billigt och luktar inget. Pelletsen smulas sönder när det blir vått och luktar typ nysågad ved, och med jämna mellanrum är det bara till att sila bort det nersmulade + skit.
_No way! Yes way!

Funkar så där till möss, kan damma också ibland pluss man inte vet vad de har för trä i.
Tall o gran är inte bra till något djur.
Kan tänka det funkar bra till Iller som kissar mycket o på så vis binder damet. Hadde katt sand till våran ej klumpbildande, han gillade att käka sand i mellan varven.

Aha då vet jag, har funderat på att odla upp möss men avstått då flera sagt att det luktar så förbannat

För ett par dagar sedan fick en av mushonorna ungar, jag hittade två stycken och ett tag efter var det bara en. På morgonen så var det inga ungar alls så jag antar att hon ätit upp dem, men varför?
Har även en annan hona som är stor som en golfboll och har varit det ett bra tag nu, men har inte sett röken av några ungar. Kan det vara något fel? Ska jag vänta och se eller…?
Om mushonan ätit upp sina ungar kan hon vart stressad eller alldeles för ung för att ta hand om ungar.
Det brukar se ut som om dom svalt en golfboll några dagar innan dom ska föda.

Ja hon har "rullat" fram som en golfboll nära en veckas tid nu, men såg precis att det kommit ett par stycket rosa små knyten. Hoppas inte att denna mus också äter upp ungarna…
Om du låter bli att störa henne på några dagar så kommer dom överleva. Man ska absolut inte peta i boet eller så för då känner sig mamman stressad och kan döda och äta upp ungarna.

Inne på mus.ifokus finns flera bra artiklar att lösa för folk som ska föda upp fodermöss.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fyfan va hemskt o odla moss till ormmat…kan du inte ge dom nar dom har dott av alder eller natt?:(
#29 Herregud. Ormar måste väll också ha mat. Även fast jag tycker det är hemskt.

ofc! jag brukar mata vara ormar i skolan MED DOTT hur kan man ge dom levande stackars sam moss jag tror alla ormar ater dott om man typ ror den lite som om den levdel…

Jag tror nog att de allra flesta matar med dött. Både för bytesdjurets skull, samt för att risken att ormen ska bli biten och allvarligt skadad eller dödad, av möss och råttor är stor.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Precis som #32 skriver så matar dom flesta sina ormar med dött.
Jag matar själv alltid med dött, har själv ingen erfarenhet av att nått foderdjur skadat min orm men vet andras ormar som råkat riktigt illa däran och i vissa fall har det slutat med att man fått avliva ormen ifråga pga. skadorna.

#29 Tyvärr så äter inte alla ormar döda foderdjur, vilket vore enklare i och med att risken för skador på ormen blir mindre, men som #30 skriver så måste ju ormarna också få mat och vad tror du att vilda ormar i naturen lever av? Inte är det djur som blivit upptinade från frysen eller självdöda djur i alla fall.
De allra flesta matar med dött, men inte alla. Vissa ormar visar inget som helst intresse av döda djur hur mycket man än försöker.
När jag köpte min orm så sa den dåvarande ägaren att ormen åt dött, men när jag väl fikck hem honom och skulle mata honom så gjorde han inte det och bara på grund av det kan jag ju inte låta han svälta, eller hur?!
#29: Sen betyder det inte att man matar med levande bara för att man odlar möss heller. :) Också skulle det bli väldigt orimliga kostnader och andra problem, om man ska låta varje mus åldras och dö innan man matar sina ormar.
Mvh Nathalie

Stackars alla de djur som utsätts för övergrepp och vanvård. Tycker mer synd om dem än om djur som ges som levande foder.

Oftast när man ger levande till orm går det så fort att ex musen inte hinner märka något alls fören den är borta.