Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 2608 ggr
fifan
0

matar med kaniner?

hej jag har en stor boa orm och den  äter bara kaniner undrar om det e är som ger bort en kanin till min orm levande…

[peter54]
0

Varför ska den vara levande? Det finns ingen boaorm som bara äter kaniner, Du är ett *pip*!

RabbitLower
0

*Borttaget av Sajtvärden*

koffra
0

Det är inte ovanligt att man matar med foder i lämplig storlek oavsett vad det är för djur och däribland kaniner. Även ormar måste ha mat .

Mvh Jonny

*Redigerat av Sajtvärden*

hockne
0

#2 Hur tror du att en orm äter ute i naturen?

Johan-
0

Får faktist hålla med de senare medlemmarna härm visserligen är kaniner söta, men de är ju knappast längst upp i näringskedjan

[peter54]
0

Men det är inte vad detta handlar om. Jag är övertygad om att den som postat inlägget #0 och den som svarat i inlägget #2 är en och samma person som bara är ute efter att få igång bråk här.

Hur en orm äter i naturen är ganska ointressant eftersom vi redan har undanröjt precis allt annat naturligt gonom att hålla ormen i terrarium.

Den utsätts inte för en enda av alla de prövningar och strapatser den skulle göra i naturen, så varför ska man riskera ormens liv genom att envisas med att behålla den mest riskfyllda av alla de faktorer som ingår i en orms naturliga liv - att mata ormen med stora levande bytesdjur?

En kanin har tänder som lätt kan döda en boa och den har klor som lätt sprättar upp hela buken på ormen. Det rimmar dåligt med god djurhållning att utsätta sina djur för det.

hockne
0

#6 sant.

Vad äter en boa orm i naturen?

Den blir ju 2-2.5 m, så den lär ju inte leva på möss eller råttor hela livet eller?

[peter54]
0

En boaorm, om man nu talar om Boa constrictor, tar sannolikt vad som helst som kommer i dess väg så länge det har ungefär rätt storlek. Jag har sett på film en vild B. c. ta en liten kajman.

Johan-
0

#6 Sant!

Wassago
0

Jag såg en gång en Boa som hade blivit uppsprättad innifrån efter att ha matats med en kanin, kaniner kan ha dödsryckningar upp till 40-50 minuter efter döden och har sylvassa klor! Så jag kan bara instämma i det som Peter skriver.

RabbitLower
0

vanta lite nu :S

#6 tror du att jag ar samma person som skriver om att mata me kaniner ?xD hahaha du masste va galen

jag alskar kaniner har 8 stycken skulle aldrig enns klara av att follk pratar om att ormar ater kaniner jag tycker detta e hemskt ! hur kan denna ****@#$@$@  skriva sa har :'(

fiffiluren
0

har inte riktigt med ämnet kaniner att göra men ett exempel på vad som kan hända om ormen äter ett byte som fortfarande lever.

http://www.bbc.co.uk/blogs/jowhiley/snake_v_alligator.jpg

fiffiluren
0

#12 och det är inga små djur vi pratar om här

Johan-
0

!!!Varning till känsliga läsare!!!

emma071
0

jag tror faktist i det hela att #0 bara är ute efter en kanin jag…men det är min åsikt

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Johan-
0

Hur tänker du nu #15?

emma071
0

#16 jo, h*n skriver ja att ormen bara äter kaniner  , och de  var baara en tanke som slog mej att H*n ksanske bara är ute efter kaniner :P

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Johan-
0

jo, så kan det ju vara:P

Johan-
0

jo, så kan det ju vara:P

Sorkvandring
0

Om jag hade en stor orm skulle jag inte våga utsätta den för en kanin, eller något annat stort levande byte heller för den delen. Det är ju sant att ormen kan skada sig rejält, och det måste man ju undvika om man är ute efter en bra djurhållning vilket alla djur förtjänar.

#11 Jag älskar också kaniner, men jag gillar alla djur och däribland ormar. Ormar måste också äta, och kaniner är ett bytesdjur. Ormar är inga elaka varelser och det är väldigt omoget att tänka så, precis som att hajar inte är illvilliga monster bara för att de ibland attackerar mäniskor, de är bara rovdjur.  Som sagt så måste en stor orm äta något i rimmlig storlek och om det är en kanin, så må så vara! En ägare som ger sin orm rätt mat på rätt sätt är inte någon "****@#$@$@" heller, utan en bra djurägare som ser efter sitt djur.

Däremot så tycker jag det är fel att ge en levande kanin som jag skrev ovan, för att det kan skada ormen. Jag själv skulle aldrig  klara att ge en levande kanin eftersom jag skulle tycka det var otroligt jobbigt att se i och med att kaniner betyder mycket för mig också. Men om jag hade en så stor orm att den krävde föda i form av kaniner skulle jag inte tveka en sekund med att ge den en död sådan.

Johan-
0

#20 håller med=)