Mata leopardgecko?
Vi har 3 leopardgeckos här hemma.
Jag vill ge dom zoophobas eller pinkisar, men har några tankar:
Vad finns det för för- och nackdelar med att ge zoophobas/pinkisar?
Hur vet jag hur mycket dom ska äta?
Om du kikar i denna tråd så får du lite tips och svar på din fråga.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
tack men hur vet jag hur mycket dom ska ha?
Kan man ge dom enbart pinkisar typ då?
Nu har jag inte någon gecko, men jag ger min skäggis till jag märker att han inte vill ha något mer.
Att mata med bara pinkisar tror jag inte är en bra ide, men det kanske någon annan som kan ge dig ett bättre svar på.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#3 okey, man kanske lär sig med tiden hur mycket dom äter ;)
jo, har typ hört att ger man pinkisar kan man ge 1/vecka men dom ska ha syrsor var tredje dag :P

När jag avlade på leoparder så körde jag med dubia kackerlackor som basföda , nån gång fick de larver och pinkisar . Jag matade med så mycket kackerlackor de ville ha ca 3 gånger i veckan . sen fick de lite godis i form av larver 1-2 gånger i veckan .
Det går inte säga hur mycket du ska mata dina djur , men det märker du snabt .
#5 så det är inte bra att mata med bara pinkisar eller laver? och om det är så, vet du varför?

Jag har matat med pinkisar när djuren behövt "feta på sig" tex honor som ska lägga ägg. Pinkisar innehåller inte så mycket näringämne utan är som sagt mest för fettets skull, det är den uppfattning jag har. Detsamma gäller Zophobas, mycket fet -> mindre näring
okey, så det är syrsor som gäller asså? ;D

jag matar min tjocksvans gecko med mjölmask som basföda, som alltid finsn i terrariet. sen får hon syrsor/kackelackor någar dagar per vecka.

#8 Eller kackerlackor , Det är ungefär samma näringsinneholl.
Föredrar kakkisar, då syrsor är väldigt hoppiga…

Som basföda till leopardgeckos ska du ge Syrsor eller Kackerlackor.
Men eftersom det är bra att variera deras kost så kan du även ge dom mjölmask, zoophobas, rosenbagslarver,pinkies..
Pinkies, rosenbagslarver och zoophobas är bra foder för ödlor som behöver lägga på sig i vikt snabbt..
Även för äggläggande honor..
Man bör vara försiktig med att ge hanar pinkies, minns inte riktigt varför men har för mig att det lätt satte sig på njurarna eller nått..
Mata dina leosar tills dom inte vill ha mer, bättre dom äter än äter för lite :)
Det finns ingen regel att du ska ge dom 4-5 st syrsor eller något sånt.. Vissa äter mer än andra.!