Vad matar man ormar med?
Eller ja, min fråga är väl snarare matar man dem med död eller levande föda? Eller både och?
Frågar bnara av ren nyfikenhet, för man får höra både det ena med det andra, och en del tas väl med en nypa salt ;)
Men hur ligger det till egentligen? Finns det några lagar etc som man måste följa när man matar sin orm med andra djur?

Dom flesta seriösa reptilhållare använder sej av död föda till sina reptiler utom i undantagsfall när vissa ormar totalvägrar att ta död föda, dock är det sällsynt med sådana individer.
Men det är på inga vis olagligt att mata med levande föda, men är sämre för både ormhållaren, ormen och bytesdjuret.
Men jag tänkte att det finns ju en lag som säger att man får inte avliva kattungar äldre än 8 dagar genom ett slag i huvudet tex.
Borde inte det utsätta foderdjuret för en stress att bli jagad? Och kan inte det utsätta ormen för risker? Tänkte med tanke på att det står i lagen att djur inte ska utsättas för onödigt lidande?
Jag har ormar och föredrar död föda just för att minska stress på foderdjur och på ormarna, självklart KAN olyckor i samband med matning hända, har läst om flertalet ägare till ormar, där ormen blivit biten i samband med föda av levande foder. Till och med att ormen biter sig själv i all iver när den ska hugga.
Tilläggas skall, valet av död/levande föda är bland annat beroende på vad det är för orm i fråga, som Wassago säger så finns det även de som totalvägrar död föda, finns även de som totalvägrar levande.
Jag har aldrig hört att det skulle vara olagligt att mata med levande föda.
Skulle fallet ha varit så tror jag inte att djuraffärer skulle sälja foderdjur, ( där det finns allt från fisk, larver, syrsor, möss, råttor osv osv). Tänk bara hur många olika djur det finns som äter andra djur, jag personligen anser väl att ska man tycka att det är synd om foderdjuret i fråga bör det gälla ALLA foderdjur.
Har haft långa och intensiva samtal med ägare av bland annat Geckos som matar med levande syrsor och tycker att ormägare är hemska som vill ge levande möss? hehe?
Visst kan vissa anse det vara "omänskligt" att vilja mata med levande, men vad skulle då vara skillnaden i naturen? Foderdjuret KANSKE skulle komma undan och djuret i fråga tar nästa byte.
Mvh
Jobbat natt och vaknat nyligen så ta ingenting av detta ovan som något otrevligt=)

Finns visa orm ägare som tar vad de kommer över som foder djur till sina ormar, dessa brukar dock inte vara seriösa orm ägare.
Vet några som har berättat att de har bekanta som ger kattungar efter att ha dragit bort klorna på dem, oftast är ägaren även husse till en väldigt hund agresiv hund o har stora sosiala problem.
Det är gudskelov inte så vanligt förekommade då det är för mycket jobb med att dra bort klorna.
Dessa orm ägare skapar dåligt ryckte för de seriösa orm ägarna, som är noga med sina djur både foder o ormar.
Det finns änu inga lagar för ormar om att de ex måste ha död föda mm.
Har själv haft råttuppfödning o tvingat mig att se när en orm har tagit levade råtter dock inte en av mina egna.
Råttan märkte inget alls o var inte det minsta räddd för ormen, den trodde den kommit till en ny bur själva dödandet gick snabbt så råttan märkte inget alls.
Facktum är att det gick snabbare o efektivare än hos vetrinären, o råttan hann inte bli rädd.
Vist det kan gå fel vid matning av levade föda ormen missar mm men är inte så vanligt.
Har fått plocka ut rått bäbisar ur en tjursnoks terarium för ormen inte var hungrig. Råttan låg o sov inte så långt bort från ormen, den var mer rädd för mig än ormen.
Det är tyvärr så som med hundar det är de personer som inte borde ha djur som ställer till skit för andra.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Ja jag har ju hund och katt, och de är ju inga grönsaksätare direkt, även om deras foder kommer i annan form ;)
Men det här med att vissa vägrar levande och andra vägrar dött, är det beroende på vilken ras de är (heter det så?) eller är det individuellt helt oberoende på ras?
Sprutar alla ormar in gift i sina offer? Eller är det också rasbundet?

Endast giftormar har gift och således e det endast de arter som är giftiga som avlivar sin föda med gift! Giftet används även för att bryta ned födan, alltså inte endast för att döda eller försvara sej med.
Ogiftiga ormar avlivar oftast sin föda genom att krama ihjäl dom.
Det är i första hand individuellt skulle jag vilja påstå huruvida ormen vägrar ta dött eller ej. Men sen vill jag nog påstå att det åxå till viss del beror på ägaren.
Aha, jag trodde alla ormar, utom Boan, giftade ihjäl sina byten. Men där ser man, alltid lär man sig något nytt :)
Men hur kan det bero på ägaren huruvida ormen tar dött/levande?

En mer erfaren ormägare har helt enkelt lärt sej fler trix som man kan ta till med en trilskandes orm som inte vill äta dött. Den erfarne har åxå ofta lite mer "fingertoppskänsla" om vad som kan vara felet och många ggr handlar det om små små förändringar som kan skilja huruvida ormen vill äta eller ej.
Aha, det är ena små kräsna rackare med andra ord? ;)
Monsi: Visst KAN det gå fort och smidigt, samtidigt som det kan bli utdraget om ormen jagar och hugger efter den och foderdjuret lyckas springa/hoppa undan, detta i sig är ju ett stort stressmoment för foderdjuret. Olyckor kanske inte är vanliga, men de händer trots allt. Jag personligen anser att KAN man minska den risken ännu mer, ja desto bättre för både foderdjur och djuret i fråga.
Imasy:
Ja kräsna är ett väldigt lämpligt ord, min ena orm tex, hon äter BARA fuktiga möss.
Så för henne måste jag tina mössen sedan ta en blomspruta och fukta ner musen lite innan hon ens bryr sig om att ta den, tar jag en torr mus så skiter hon fullständigt i den.
Detsamma gäller hennes "Matinstinkter", om jag bara lägger musen hos henne så skiter hon i den helt och den kan ligga hela natten utan att hon bryr sig, tar jag däremot musen i foderpincett och "spelar" musen inför henne så tar hon den inom 10 sekunder. Ska tilläggas att hon var van vid att få levande föda när jag fick henne, jag själv däremot tyckte att dött är smidigare och har denna lilla ritual varje gång hon ska ha mat. Tina, fukta och "spela" den framför henne och vipps har hon tagit den.
Mvh
Haha, ja tacka vet jag mina katter, de äter vad som serveras (nästan iaf
) och inga petitesser 

Har haft orm för ett bra tag sedan.
Min sambos hobby som han tyvärr inte hinner med längre.
Han gav både levade o död föda beronde på vad ormen gillade.
Då dödades foder djuren på olika vis vissa frös ihjäl andra vreds nacken av o sen frös de ner.
Hur avlivas djuren nu innan de frysesner?
Lite nyfiken o vill avliva gammla lik som finns kvar med sannigen.
De allra flesta köper frysta foderdjur och då är de avlivade med koldioxid. Att använda frysen för att avliva djur är inte tillåtet, inte heller är det tillåtet att vrida nacken av dem. Däremot får man avliva exempelvis råttor genom nackslag med anpassat verktyg och kraft.
Många som avlivar har en Co2 tank med en reg kopplad till och sedan gasar foderdjuren(ja det kan nog låta hemskt för en del)
Har även hört folk som använder en vanlig Co2 brandsläckare till att utföra det.

Tycker det med gas låter betydligt bättre än frysaihjäl eller vrida nacken.
Glad det har blivit bättre på den fronten.
Ormar är ju trevliga djur o har rätt till mat, glad att det tas mer hänsyn till att även deras mat mår bra o avlivas bättre.
Sedan FINNS det ju självklart de människor som sitter på tex blocket och liknande sidor och tar emot gnagare som bortskänkes bara för att mata sina ormar.

http://reptiler.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=fa59be49-a728-444b-b2b6-3a0ded356efc
en annan tråd med nästan samma ämne för dens om vill läsa
Det bästa är att helt enkelt ha förtroende för de mer seriösa människor som har ormar, eller reptiler öht, vad är det som tex säger att en syrsas liv är mindre värt?
Jag anser väl att man bör försöka hålla sig till redan död föda, är det sedan någon/några specifika arter som ENDAST äter död föda kan man antingen som jag "spela" foderdjuret inför ormen eller så är det helt enkelt levande som gäller.
Alla har väl inte tid att "spela" foderdjuret inför sina ormar speciellt inte om man har en hög med ormar som ska ha mat.
Jag vet att på Amerikanska majsormsforumet så diskuterades det väldigt friskt i en tråd på över 30 sidor om alternativ föda, där en person hade gått över till kyckling nackar samt kadaverdelar från sitt lokala slakteri, om det finns intresse för att läsa den tråden kan jag självklart länka till den.
Mvh

Tack! För min del har jag fått bekräftat att det har gått mycket framåt på mat sidan även om jag önskar att ex råtterna skulle få ha fågelburar att bo i i stället som vissa har dem i låga plast burar, vet det är en frågan om platts men man kan ju ha flera i en fågelbur o de mår bättre.
Vet dock inte hur ni har era råtter o det vore kul att veta.
I en frys med annat foder ;P
Hehe skämt åsido, jag själv har inte råttor.
Min väns mor har varit rått-utställare tidigare i flera år, hon bodde i lägenhet och hade råttorna i ett separat rum med flertalet gnagar/fågelburar(burar i den stilen helt enkelt).
#16 Det där tillhör nog det förflutna till största delen. Visst finns det oseriösa knäppisar som bedriver sån verksamhet, men numera är det ovanligt.
#18 Om inte en gnagares liv är värt mer än en syrsas, då är man illa ute tycker jag. Det betyder ju att jag lika gärna kan slå ihjäl min hund som jag slår ihjäl en mygga och det resonemanget köper jag inte.
Det heter att man ska ge allt liv "tillbörlig respekt", men det betyder inte att allt liv är lika värt. Ju högre stående en levande varelse är, desto mer värd är den. Det vore fullkomligt orimligt att värdera allt levande lika, från virus och bakterier till blåvalar.
#19 Jag har heller inga råttor, men jag har några möss som går i råttburar, 3-4 vuxna möss i varje bur.
Nej det var inte riktigt så jag menade, utan att man helt enkelt får visa djur, oavsett foderdjur eller inte den respekt som de förtjänar.