pilgiftsgrodor?
Jag funderar på att skaffa pilgiftgrodor, men det är några saker jag undrar över. Kan man t.ex. resa bort utan att få någon att mata dem varje dag? Hur länge klarar de sig själva? Kan man hålla flera arter tillsammans? Finns det andra djur som kan hållas med pilgiftgrodor? Går det att använda obehandlat vatten i terrariet? Tacksam för snabba svar från alla med erfarenhet av grodor i terrarium.

Pilgift ska ha mat varje dag. Man kan friodla tex. gråsuggor i terrariet men jag skulle inte lämna dem i flera dagar.
Man kan hålla olika pilgiftsarter tillsammans med några undantag.
Jag skulle inte använa kranvatten utan att ha renat det.
Jag är ingen grodexpert men jag kan en del i allafall.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jaha, det låter ju inte så lovande. Vad kan man annars ha i ett klätterterrarium/pelarterrarium? Jag har även funderat på daggeckos, men vill ha något som klarar sig självt några dagar, då jag vill kunna resa bort i kortare perioder utan att ordna djurvakt, åtminstone över helgen.

Då skulle jag nog inte skaffa pilgift. Däremot kan jag rekomendera daggeckos, de klarar sig i några dagar, dock inte en vecka kanske.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jodå man kan ha pilgiftsgrodor och åka bort över en helg, det är inga problem. :)
Så länge du har vattensystem med destillerat vatten, samt att du kan slänga in en-två burkar med bananflugeodling i terrariet. Då räcker det med mat över en helg. (Bananflugeodling som ej är nysatt alltså)
Pilgiftsgrodor av större variant såsom olika dendrobates funkar tillsammans med tex små anolisar. Hör med Magnus Forsberg på www.phelsuma.se, han vet vilka arter som kan passa tillsammans med pilgiftsgrodor.
Du kan läsa mer på http://www.pilgift.se
Tack! Nästa frågetecken gäller maten. Jag skulle vilja ha något annat basfoder än bananflugor och syrsor, då dessa inte är så roliga om de rymmer. Jag har funderat på dessa foderdjur: gråsuggor, zophobas, enkyträer, hoppstjärtar och ev. vaxmott. Fungerar något av dessa som basfoder? Fler förslag? Varför måste man pudra insekterna med vitamintillskott, man ska ju ge daggeckos frukt…
Jag har gett upp idèn med grodor, så jag vill veta mer om daggeckos. Hur hög luftfuktighet bör man hålla i terrariet? Vilken art ska man välja som nybörjare med ödlor? Den får gärna vara liten och behändig, men det funkar även med något större arter. Terrariet är på 80*50*155 cm (b*d*h). Det har en luftöppning i taket och ett på sidan. Behöver man göra något åt dessa för att kunna hålla tillräckligt hög luftfuktighet? Tacksam för alla tips.