Övergå till dött?
Min lille kungspyton här hemma är väldigt tjurskallig av sig.
När vi köpte honom åt han dött utan problem, tills han kom till oss, då tvärvägra han det och tog endast levande :/ Tyckte han var så liten och kunde inte vänta ut honom, utan gav efter hans vilja, dum som jag var.
Nu har han växt till sig och är betydligt större och rundare och ser att det skulle vara en bra tillfälle att försöka återgå till hans gamla vana och få honom att äta dött.
Men hur?
Han har innan regelbundet ätit varje vecka en-två möss eller en gerbil.
Nu har vi de senaste två veckorna försökt med dött, men han vill inte!
Så jag tänkte fråga om råd här, hur man enklast för ormens skull kan få honom att fatta tycke för det igen.
Mvh,
-C
Hej!
höj den konstanta luftfuktigheten till runt 70% kungspyton äter bättre vid fuktigt klimat, se sedan till att de döda mössen är lite mer än kroppsvarma sedan tar du en lång gripklo och dinglar framför huvudet snett nedanför nosen inte för nära då ormen kan bli skrämd och långsamma rörelser.
Men luftfuktigheten är viktigast, inte bara med en dusch om dagen utan se till att du alltid håller den höga fuktigheten.
Lycka till
Mvh
Mats

Tips: Använd INTE micron 
HAHA

Lite äckligt men man kan även snitta skallen på musen så att ormen känner tydligare lukt. Har funkat på min gamla kinkiga kp.
Jag tycker det känns äckligt och makabert men det funkar ibland när man testat allt annat.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Tack för era svar!
#3 Fick det tipset också på annat håll, lät inte så jätte trevligt. Men funkar inget annat så vad gör man inte?
Hej!
Om du höjer den konstanta luftfuktigheten till att alltid ligga högt så slipper du mosa huvuden :)
Mvh
Mats
#5 Gjorde så och en mus slank ner för någon dag sedan :)