Reptiler och barn ?
Undrar hur Ni andra som har barn resonerar kring detta med att blanda reptiler och barn.
Hade själv en Tigerpyton samt en stor boa jag gjorde av med när min äldsta grabb föddes. Kanske för att jag var extra nojig, men jag vågade helt enkelt inte ha min nyfödde kille i samma lgh som en 4m+ tiger.Ska kanske tillägga att jag var ensam med sonen, pappan var inte med i bilden.
Idag är äldsta grabben 7 och vi har åter ormar hemma. Denna gång majsisar och KP. Grabben är väldigt intresserad och väldigt duktig med ormarna ( även om han givetvis aldrig får hantera dom ensam) och jag försöker få honom att lära sig på ett bra sätt, med en bra djursyn och säkerhet i första rummet.
Jag har däremot börjat fundera på om jag verkligen gjorde rätt som gjorde av med min tiger ? Inte en enda gång hade det ju hänt något innan jag gjorde av med den, den hade aldrig rymt, den hanterades alltid så säkert som möjligt och vi hade helt enkelt aldrig några incidenter. Kanske hade jag faktiskt kunnat ha henne kvar ? Eller tänker man så bara för att man saknar henne ?
Hur gör ni andra som har barn? Vad har ni för ormar och hur resonerar ni ?
MVH//Shyper
Jag har inga jätteormar och inga giftiga heller, det skulle jag aldrig ens överväga att ha samtidigt som jag har minderåriga hemma. Jag har enbart snokar av släktet Lampropeltis, runt 30 st.
Mina barn, flicka snart 7 och pojke snart 9, är intresserade, men inte engagerade. Jag har alla ormarna i en särskild lokal som jag har iordningsställt i en annan byggnad på tomten.
Barnen får inte gå in där själva och de gör de inte heller, men de vill gärna att jag går med så att de får titta och helst hålla i någon av ormarna.
Har inte heller några gift här hemma utan bara en majsorm och en skäggagam.
Barnen är precis som peter54s barn intresserade men inte engagerade med undatag grabben på 10 år.
Barnen här hemma är dottern på 12 och sen sönerna på 10 respektive 5 år. Grabben på 10 år är väl den som mest är med i alla fall med ormen och håller på när det gäller städning och matning.
Men ingen av barne får hålla på med varken ormen eller ödlan utan att jag är närvarande.
På bilden är min grabb på 10 år med våran majsorm April på 2 år.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Jag kommer inte att göra mig av med mina röda regnbågar när jag får barn. Jag tycker att det känns viktigare att de bor i ett säkert terrarium där de inte kan smita. Dessutom är ju hygienen alltid lika viktig, oavsätt om man har småbarn eller ej.
#0 Jag skulle ha gjort mig av med jätteormarna jag också. Tekniskt sätt kan en tiger på 4 meter käka upp ett litet barn och det skulle jag inte riskera även om det aldrig hänt att ormen rymt innan.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag har både giftormar och ormar stora nog att kväva min pojk .
Däremot så har jag lås på alla terrarium och alla terrarium(inkl. ormar) inlåsta i ett eget rum som bara jag kan öppna . Alla springor ventilationer mm är tätat . Jag hanterar aldrig "farliga" ormar när mitt barn är vaken eller hemma .
Jag tycker att det inte är några problem , bara man sköter det med all respekt och inte lämnar nåt åt slumpen . Stora (jättestora) ormar är dock lite lurigare tycker jag . De kan få sånna fruktansvärda krafter så att det mesta i terrarieväg skulle kunna ge vika (om de verkligen skulle vilja det) . Där känns det ju lite mer osäkert .
Nu har jag ju som sagt ormarna i ett separat rum som är låst .Men om jag skulle hamna i en knipa med en 4 meters pyton så kanske inte jag kan stoppa denna att ta sig ut i resten av rummen. Däremot om jag skulle bli biten av mina giftormar så har jag ju tiden att sätta tillbaka djuren eller iaf säkra dom .

#4 Vilken underbar bild!
Med Vänliga hälsningar
Vilka fina bilder Ni lagt ut =)
Koffra: Det var lite så jag resonerade då jag gjorde av med tigern. Jag var ensamstående med en lite nyfödd. Man blir ju lätt lite för trött och "glömmer" saker i ett sådant läge, plus det faktum att om ormen gjort mig något så hade den varit lös i lgh med min nyfödde grabb, eftersom jag bodde ensam. Man bör ju inte hantera en så pass stor tiger ensam kanske, iaf inte jag på 58 kg, men ibland måste man ju. Jag bodde för litet för att ha möjlighet att avsätta ett rum till ormarna.
Är fortfarande ensamstående, men de ormar vi har idag känns inte som ett reelt hot, de tar sig inte ur burkarna. Min tiger hade, i teorin iaf, kunnat trycka ut en vägg i burken.
Jag saknar min tiger något grymt emellanåt, men det verkar ändå som att de flesta tycker jag gjorde rätt. Dessutom vet jag ju att hon har det bra.
MVH//Shyper

Hoppas att mitt och Daniels barn också kommer att krama ormar :)
Helt underbart, men förstås viktigt att allt sker under kontrollerade former.
Med Vänliga hälsningar
#4 Det där var en alldeles bedårande bild! :)

Tackar så mycket :)
Han tycker verkligen om djuren med ! Och givetvis så skedde detta med största försiktigthet med flera vuxna . Även om ormen inte skulle kunna göra nån större skada så får ju inte min pojk skada ormen heller.
#7 Om barnet får era gener så lär ju den ju tycka om alla typer av djur ;)

#9 Ja vi får hålla tummarna för att den lilla där inne ärver våra gener för att uppskatta udda kryp och reptiler. Hästar hoppas jag att jag slipper.
Med Vänliga hälsningar

Har våra reptiler i en specialbyggd bod och det enda vi har inne är ett par kungsboor å dom får fortsätta bo kvar inne i bostaden även efter att vår unge "kläckts"