Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 5796 ggr
Rafflan
0

Några frågor om leopard geckos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först undrar jag vad ni tycker om vikten (svansen) på dessa djur och är det nåt mer ni tänker på?

Sen den lilla på bilden är en hona som är 4 år och ändå bara 12 cm. Det är inte normalt va?

Båda djuren på bilden brukar mat vägrar = vill inte äta. Jag matar dom var 3-4 dag. Fick tips om att prova mata 1 gång/vecka och se om dom hinner bli hungriga då. '
Vad tycker ni om den ideen?

Hur ofta ömsar en leopard gecko?

Rafflan
1

Och en fråga till:

Min andra hona gräver massor och håller typ om att "möblera om" hela terrariet men tycker inte det ser ut som om hon har ägg i sig.

Varför gräver hon så mycket? Kan hon ha ägg fast det otränade ögat inte ser det?

tattooed
0

Jag har ett gäng leopardgeckos hemma och kan väl ge dig lite svar på det du frågar, däremot kan jag inte svara på om det är normalt med den lilla honan, har aldrig sett eller hört talas om det, men har du visat upp henne för en veterinär??

För att se om honan har ägg så kan du ta upp henne och hålla henne under en stark lampa så ser du om hon har ägg..

En av våra avelshonor gräver ihop ett berg av sand när hon ska lägga sina ägg, jag rekomenderar att du lägger in en äggläggningslåda till henne, själv använder jag en glasslåda med lock, har skurit ut ett hål i locket så hon kan ta sig ut och in..Det finns en sida som heter Zoonen där du kan få all information om geckos.

Mina geckos äter varannan dag och de får blandat med maskar och syrsor.

Lägg i ett gäng så äter de när de är hungriga!!

Ang vikten så ju äldre de blir destu mer lägger de på sig!

har du mer frågor så kan du höra av dig till mig=)

junilla
0

Oj, de var inte stora, riktigt magra!

Honan på bilden är väldigt undernärd!

Är det hona och en hane?

Rekommenderar att du särar på dem i sådana fall, då honan behöver äta upp sig rejält och inte ha en parningssugen hane efter sig.

Min hona matvägrar cirka 1 vecka innan äggläggning, sen äter hon en massa :)

Vad har de för botten material, hur stort har de, vad matar du med, har du ägglåda som ovan skriver, fuktlåda, temperaturen?

Kolla magen på dem mycket svart, kan vara förstoppning!

Annars får du ta dig till vet för en parasit kontroll!

Hon gräver för att leta en bra plats till att lägga äggen på.

Rafflan
0

#3 Den lilla är en hona och den stora en hane.

Vet att dom är magra och har fått tips om hur jag ska försöka få upp vikten ;)

Det är inget avles par.

Är hon liten pga undernärd eller?

hm, dessa kanske äter 1 gång och sen matvägrar eller äter väldigt lite 4 gånger :/

Okey, ska kolla nu på en gång :O

Men det finns gott om bajs att plocka bort hela tiden så ;)

junilla
0

Även om det inte är ett avelspar så parar dem sig!

Sära på dem och ge dem zoopobas = mycket fett!

Det troliga är undernäring, hon ser ut som en bebis på bilden :/

lycka till!

Vattnadal
0

Den lilla ska nog inte ha zoophobas, tror hon är för liten för det.

Mina leosar har alltid en skål med mjölmask innne i terrariet. Den fylls stadigt på. Syrsor och annat får de mellan varven, men mjölmasken är deras basföda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rafflan
0

#5 asså det e ju ändast avelspar man håller ihop hona+hane. Är det inget avelspar är det ju onödigt att ha dem ihop eller hur :P
Så för att förklara mig, honan på bilden bor INTE med hanen ;P

Det som e konstigt, hon ser ut som en bebis och har alltid gjort det.

Även fast hon fått mat med jämna mellanrum :/

Men vet du om nåt liknanade? Att en ödle unge in växt pga att den inte får mat?

#6 hon har ätigt syrsor i ett par år nu utan problem men ska jag sluta med det ändå?

Hon ha t.o.m fått någon lite pinkis ibland.

Okey, fått lära mig att dom ska äta syrsor helst :S

Sandra-L
0

Hur bor dem?
Det kan ju mkt väl vara så att de är stressade (kanske pga miljön de bor i) och därför inte äte som de ska..

I honans fall så skulle jag börja mata med väldigt fet mat, mask av olika sorter, vaxmott, rosenbaggslarver etc.

Kan du möjligtvis fota hur de bor så kan vi se om vi kan komma med några förslag till förbättring?

vissa indivder är ju väldigt kräsna också. äter inte vad som helst.. har några sådana hemma, himla petiga! =)

mandariiin
0

du bord einte sluta med syrsorna, men börja med någon basföda, som det tidigare nämnes, som dom alltid har tillgång till.

min tjocksvans geckor har alltid mjölmask i terrariet. sen får hon andra små krym lite då & då.