Gömmer sig under barken
Min ena Boa gömmer sig under barken, han började med detta för någon vecka sedan, tänkte inte mer på de för han kommer fram och dricker, han äter som han ska, skiter och ömsar, så på den plan är det inget fel på han.
Han e pigg och som sagt MATGLAD men varför ligger han konstant under barken? Han har aldrig gjort detta innan :S Tycker bara det är konstigt för har inte haft det så med någon av mina andra ormar. Inte att dom ligger där på heltid iallafall.
Har kollat värmen, termometrar, spreyar och allt, inget är fel och ja har haft han i 1 år nu till expo och mina andra boer gömmer sig inte…
Någon som har någon tanke eller idé varför?
Normalt eller inte normalt? För mig känns de inte normalt eftersom att jag hållt på med boer så många år och har haft mina äldsta i över 5 år och dom inte gjort så.
www.blueberryhedgehogs.com

Mina ormar trycker mycket under barken och i barkrören. De är ju inga sociala djur på det viset och vissa ormar föredrar att hålla sig undan. Jag upplever mina ormar som nöjda när de drar sig tillbaka och vilar. De är uppe och far på kvällar och nätter, men annars är de dolda i sina gömmor.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jo att dom inte är sociala djur så sätt är jag fullt medveten om, men blev bara lite förvånad över "beteendet" i sig eftersom att jag aldrig vart med om de innan, då mina andra ofta ligger på sina stora grenar och dyligt så att dom är synliga, men just denna lilla krabbat plötsligt efter 1 år börjar gräva ner sig under barken och ligger där 24i7.
Och denna kille är inte uppe på nätterna heller, utan han ligger där han ligger, är själv uppe hela nätterna så man har ju haft koll och eftersom att terrariumen står utplacerade och han i samma rum som datorn finns så har man ganska god koll.
Så tänkte mer ifall de fanns någon annan orsak till att han gör så?

har du några gömställen eller liknande i terrariumet då? Så att han kan söka skydd på ngt sätt?
om det inte finns gömställen eller inte tillräckligt bra gömställen så har han ju inget val än att gräva ned sig under bottenmaterialet om han känner sig otrygg/stressad/rädd etc.
Jo då visst har jag det, stor grotta och bark som e lagda så det bildar gömningar för han. Har de i alla terrariumen här hemma.
Kan ett teriarium byte göra att beteendet kommer fram?
Med tanke på att ovan nämnde gömningar ifall han känner sig otrygg/stressad/rädd etc. ?
För han flyttade in i sitt nya större terrarium för inte så länge sedan.

Låter mkt väl som att det kan vara från flytten ja!
Han har kanske helt enkelt inte upptäckt vilka andra bra gömställen som finns ;) Eller så trivs han bra i/under barken hehe
Låt honom installera sig ordentligt i lugn och ro så får vi se om det försvinner! =)