Hur mycket mat till sköldpadder?
Hej!
Har två vattensköldpaddor, en är född hösten 2006 och en hösten 2008. Han som vi köpte dem av sa till oss att vi skulle gå på känsla när vi matade dem, men här finns det ingen känsla.. Har någon ett förslag på hur många pellets mn bör ge? En av sköldpadderna hade en infektion i munnen när han var liten så han undviker att äta annat en pellets (Munnen är lite missbildad)
Bilden är på dem minsta skölpaddan när han var ca 1 - 3 veckor..
/SaraLindh.
www.sockersara.blogg.se
små ungar ska ha mat varje dag (ge så mkt dom orkar äta) vuxna ska ha mat ca var tredje dag, ge mat i 20 min.
Vattenväxter (eller annat grönt - gräs, maskros, klöver, romansallat, rucolasallat, mm) kan du låta dem ha fri tillgång till. Hur mycket övrig mat kan vara lite knepigt, och något man lite får testa sig fram med. Jag har hört en hel del olika tips - lika mycket mat som sköldpaddans huvud, tills den blir mätt, så mycket den kan äta i 5-20 minuter, mm. Hemma hos mig med mina stora sköldpaddor funkar det med en blandning mellan "huvudstorlek" och tills de blir mätta. När de börjar bli ointresserade av maten håvar jag upp resterna och slänger. Men vissa sköldpaddor verkar ju vara bottenlösa, så testa dig fram.
Är det två pseudemys du har? Vad här det för "missbildning" i munnen? Om sköldpaddan har svårt att äta borde du kolla upp det. Är näbben för lång kan det krävas att en veterinär slipar ner den, eller är/var det munröta?
_No way! Yes way!
Hur stora är sköldpaddorna nu förresten? Från att de är ca 10 cm ska man börja dra ner matningen till 3 gånger/vecka. Grönt ges dock fortfarande dagligen.
_No way! Yes way!

Tack för svaren!
Det här låter helt annorlunda en vad killen i butiken sa..
Enligt han skulle man mata 2ggr om dagen, när dem var ca 3 veckor skulle dem tydligen ha 2 varje morgon och kväll.. Just nu får dom väl 5 morgon & 5 kväll. Men att dom tappar intresset för maten har aldrig hänt.. Dom är ständigt hungriga, jag trodde det var så det skulle vara, att dom alltid ville ha mat liksom.. Dom har nästan aldrig fått grönsaker pga den stores missbildning. Det var så att när han var liten så fick han en infektion i munnen. Han hade ett sort fult varigt sår i munnen så vi tog honom till veterninären och dom sa att allt vi kunde göra var att städa rent akvariumet GRUNDLIGT och hälla i havstsalt.. Han var RIKTIGT dålig då och låg och sov hela dagarna. Men tillslut försvann det men delar av hans läpp "ruttna" bort, så lite av det "hårda" (näbben typ) är borta på ena sidan vilket gör att han har svårt att äta, men han är fullt frisk nu iaf..
Ena är gulbukad sköldpadda & den andra tresköldad.
Skal man bara ge dom 3 ggr i veckan då eller?
Och isf, ungefär hur mkt?
Eftersom dom är två i samma akvarium är det svårt att dom får i sig det DOM ska ha.. Det är ju soppas stor skillnad på ålder & storlek liksom..
Putta gärna om ni inte har något att säga, behöver verkligen hjälp med detta :)
/SaraLindh.
www.sockersara.blogg.se
Tyvärr är det inte särskilt många djuraffärer som är särskilt kunniga på sina djur, även om de borde vara det.
Att den ena sköldpaddan knappt kan äta låter inte hälsosamt. Har du låtit en sköldpaddskunnig veterinär kolla på den? Går det att slipa näbben eller något? Var det munröta sköldpaddan hade?
Om du har möjlighet att lägga in bilder på dina sköldpaddor så att du kan få dem artbestämda - en bild på buken (magen) samt närbild på huvudet? Sköldpaddan i #0 ser inte ut som en gulbukad (jag har en själv), och tresköldad tror jag inte det finns något som heter - du menar inte en sk trekölad (eg. Reeve's kärrsköldpadda, Chinemys reevesii)?
Det är inte bra att blanda olika arter, särskilt inte om de har olika krav på temperaturer och dylikt. Är det dessutom dessa två arter så har de helt olika kost (gulörade ska ha mestadels vegetabiliskt som vuxna, reeve's ska ha mestadels animaliskt som vuxna), och kommer dessutom från helt olika världsdelar - gulbukade från (nord/mellan)amerika och reeve's från Asien. Om det skiljer mycket i storlek är detta ytterligare en nackdel, då den större kan skada den yngre (medvetet eller omedvetet).
Angående matning - läs #2. Ett tillägg är ju att om du inte tänker sära på sköldpaddorna men ändå vill ge dem rätt kost är det att föredra att mata dem enskilt i ett separat kärl.
_No way! Yes way!

Okej :(
Ang den stora sköldpaddans mun så är det inget som hindrar honom från att äta, utan det bara gör så han har svårare att tugga hårda saker, men pellets äter han lätt. Han har blivit undersökt av reptil-veterinär och svaret blev att det fanns inget att göra.. Men det är LÄKT nu, kan försöka ta en bild men det är ganska litet..I affären sa dem att dte gick bra, och nej det finns förmodligen ingen risk att den stora skadar den lilla. Dom har vart med varandra ett tag nu och det har nt funnits någon tendens på det? Så hur menar du att han skadar dne lille?
Allt jag kommer ihåg var att det bvar nåt med tre -sköld. eller nåt liknande, så förmodligen ¨så är det den rasen du skrev.
Iofs så säljer jagf mina fiskar som finns i det gamla sköldpadds akvariumet så det skulle ju gå att ha dem separat, men jag tycker det ser ut som att dem trivs tillsammans :S
Ska försöka skaffa några bilder! återkom gärna till denna tråden! din hjälp behövs!!
/SaraLindh.
www.sockersara.blogg.se
Om sköldpaddan inte kan äta hård föda kan det tyvärr leda till att den inte kan slipa näbben riktigt så att den till slut växer sig så lång att sköldpaddan får svårigheter att äta öht. Detta kan ju åtgärdas genom att låta en veterinär slipa näbben, men att hålla på med det regelbundet blir ju onödiga kostnader.
Även om den stora inte har skadat den lilla än betyder inte att den kommer kunna skada den. Det är en risk man får (men inte bör) ta. Bl.a. genom bett. Nu vet jag inte om dina sköldpaddor är gamla nog för att könsbestämma, men om det skulle visa sig vara en hona och en hane kan det nog gå rätt så vilt till när de blir könsmogna, och ett bett från en stor sköldpadda kan skada en liten individ. Jag har sett bilder på sköldpaddor med stora köttsår och avbitna svansar t.ex.
Jag förstår att det inte känns kul att separera två individer som verkar gå bra ihop, men som sagt så ska de ju ha möjlighet att få rätt skötsel (mat och temperaturer).
Lägg gärna in bilder. Att artbestämma dem är viktigt för att kunna ge dem den bästa skötseln, och jag tror som sagt inte att din gulbukade är en gulbukad.
Dessutom kan jag ju vara lite självgod och länka till skötselrådet om vattensköldpaddor
(eg. för trachemys scripta, men står ju även en del allmänt om vattensköldpaddor): Skötselråd
_No way! Yes way!

Okej.
Vi tror att den stora är en hane & den lilla är en hona..Dock så heter både "han-namn".. Jag försöker att få sålt mina fiskar så efter det så kommer jag förmodligen flytta dom men känns osm att dem komme rbli "ensamma". Dom är glada i varandra och hålle på och simmar & busar tillsamans. Ska gå upp och ta lite bilder direkt!
/SaraLindh.
www.sockersara.blogg.se