Artbestämma vattensköldpadda
Det där är en Trachemys scripta troostii (har för mig att de ibland kallats för "gulörade"). Har du svårt att hitta bra fakta/skötselråd för just troostii bör det gå bra att kolla upp de desto vanligare rödörade (trachemys scripta elegans) eller gulbukade (trachemys scripta scripta).
_No way! Yes way!
Tack så jättemycket för det snabba svaret. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Du har ingen aning om på ett ungefär när han kan vara född då han var ung 6-7 cm totalt när vi köpte honom 2008-11-19?
Sånt är tyvärr så gott som omöjligt att ta reda på, särskilt när det gäller sköldpaddor i fångenskap. Hur snabbt de växer beror mer på hur mycket och vilken slags mat de fått (proteinrik mat hjälper ju till med tillväxten, t.ex.). Sedan spelar kanske tillgång och styrka på ljus samt om de vintervilat eller ej in, men det är jag inte helt säker på.
I början försökte även jag att ta reda på hur gamla mina sköldpaddor kunde vara, men lyckades inte.
_No way! Yes way!
Men han var ju bebis när vi köpte honom, och så fort som han växte så skulle jag tippa på att han var född sensommaren eller i början på hösten 2008, eller kan jag ha fel? Djuraffären hade mamman och en kull i ett akvarium, och därifrån kommer han. Jag glömde fråga om födelsedatum.
Jag har tyvärr rätt så dålig koll på sköldpaddsungar och hur snabbt de växer, osv. Skaffade mina som vuxna (15-20 cm). Men kanske kommer någon annan in och kan svara på den frågan
Du kan inte gå tillbaka till djuraffären och fråga dem?
_No way! Yes way!
Nu har jag köpt en kompis till min Mozart.
De sa i djuraffären att han är av arten Gulbukad vattensköldpadda. Men sköldisen är ju inte helgul på buken. Inte ens nästan.
Jag köpte den igår och då hade djuraffären hart den i 1,5 vecka, så min gissning är att den är ca 3,5 cm över skalet.
Frågan är om Mozart (sköldisen ovan) är en Trachemys scripta troostii ("gulörad"). Vad är då denna gynnare? Den här är köpt ifrån samma zooaffär som Mozart. Dock såg inte Mozart ut såhär när jag köpte honom. Iaf inte på huvudet. Mozart är inte smårandig som denna lilla krabat är.
Skalet och den mörka fläcken på huvudet. (Kommer fler bilder)
Om jag var du skulle jag gå tillbaka med sköldpaddan. Djuraffären har fel på underart, de har till och med fel angående art! Har du tänkt att ha dem i olika burkar? Att blanda är ingen bra idé, dels pga att de är olika arter samt att det skiljer såpass mycket i storlek.
Jag tycker det liknar någon Graptemys, men är lång ifrån säker. En gulbukad är det dock inte.
Jag blir lite fundersam till djuraffären. Enligt lag ska djuraffärer ge ut skötselråd när de säljer djur, hur kan de göra detta om de inte ens vet vad för art de säljer?
_No way! Yes way!
Jag trodde ett tag att dessa två var samma art. Har provat och ha dem tillsammans. Det går bra. Mozart är lite nyfiken på den lilla och sedan tvärtom. Mozart är så snäll så mot den lilla. Skulle han inte vara det hade jag särat på dem direkt.
Men den här nya klättrar mer och är mer aktiv på land än vad Mozart var som bebis. Den lilla är mycket mer framåt och inte så rädd av sig heller. En liten tuffing som är väldigt intelligent. Den kom på att den kunde rymma igår och jag stoppade den och sänkte vattennivån. Sedan skulle den prova att rymma på samma ställe igen efter det. Kvickt som attan, men tji fick den. 
Det är det som skiljer dem åt plus att den lilla har en mörk, (svart) fläck mitt på huvudet där Mozart har ränder. Sedan har den lilla ett helt annat mönster på hakan (undersidan av huvudet) Jämfört med Mozart. På sidan av huvudet är den smårandig och har inte alls de här gula breda rändena med lite orange i vid öronen som Mozart har.
På tal om djuraffären ja, så är den under all kritik. Det sägs också att innehavaren stöter och kladdar på sina praoelever som alltid är tjejer när de är där. Jag frågade vart sköldisen kom ifrån och han svarade att den kom ifrån Holland där de har stora odlingar.
Nej, inte går jag tillbaka med den lilla, h*n har det säkert mycket bättre hos mig, UVB-ljus och solplats, skuggplats, djupt vatten att simma i och dessutom god mat.
Du säger att du tror att det kan vara en Graptemys men är du 100 på att Mozart är en gulörad?
Jag är så gott som 100 på att Mozart är en troostii. Gå gärna in på http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/index.php? och lägg in bilder (åtminstonde på nytillskottet) för att få en korrekt artbestämmning. Jag vet inte om det är en Graptemys dock, det var bara en snabb gissning från min sida - det enda jag är helt 100 på är att den lilla inte är en Trachemys scripta öht.
Det är aldrig rekommenderat att ha två olika arter tillsammans, men det kan ju funka. Se bara till att ta reda på art så att du kan ge dem bägge rätt skötsel. Yngre individer brukar ju dock oftast kräva något högre temperaturer.
Att ha två såpass olika stora sköldpaddor tillsammans är inte särskilt lyckat. Jag har sett bilder på sköldpaddor med stora köttsår och avbitna svansar efter att ha gått med större individer. När sköldpaddor blir könsmogna kan de bli rätt så intensiva - man rekommenderar 2-3 honor/hane. En såpass liten sköldpadda kan inte bara bli svårt skadad utan även sönderstressad om/när den större hanen blir lite "sprallig i benen".
Lite OT så kan jag inte förstå varför man vill stödja en dålig djuraffär 
_No way! Yes way!
Tack.
Har registrerat mig där nu.
Jag kan svara på din OT med det svaret att jag är inte den sortens människa som lyssnar på skvaller. Det kan ju lika gärna vara snack att ägaren har antastat någon av sina praoelever, det vet jag inte och har inget eget bevis att så är fallet.
Nu är det såhär att vi har ont om djuraffärer i Södertälje, och om det vore så att det funnits en annan djuraffär här i tälje som sålde sköldpaddor hade jag gått dit. Jag handlar aldrig annars hos honom.
Skötsel utav sköldpaddor har jag lärt mig på annat håll, så jag behövde aldrig fråga. Men när jag kom hem och kollade på bilder här på nätet utav gulbukad så såg jag ju att det inte var en sådan, men då var den lilla redan köpt.
Jag skulle vilja stämma honom, men det finns väl inte så många som har handlat sköldpaddor av honom den senaste veckan.
Så han kan väl spåra mig.
Lycka till med artbestämningen på den lilla 
Med dålig djuraffär syftade jag inte på hur ägaren behandlade praktikanter, utan hur djur hanteras och dylikt. Missköts det djur går det att anmäla till djurskyddsombudet i kommunen/länet (och ja, du kan vara helt anonym). Bara en sån sak som skötselråd är numer obligatoriskt för djuraffärer (och uppfödare?) att ge ut när man säljer djur.
_No way! Yes way!