Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 2365 ggr
[LiisaDagger]
0

Skäggis äter dåligt.

Min skäggagam på ca 1år har på senare tid börjat äta sämre. Innan åt han som en häst, sallad, syrsor, mjölmask, ja det mesta faktiskt. På senare tid har jag märkt att han gärna inte kommer upp ur sin grotta utan ligger helst kvar så jag får lyfta upp honom i "solen". Då kan han bli lite sur och krypa ner igen på en gång men oftast accepterar han det och stannar en stund. Han vägrar syrsor (vilket han ÄLSKADE förr) utan äter bara mask och grönsaker. Han är ej förstoppad, magen funkar fint och jag ser ingenting ovanligt på avföringen. Ömsar gör han som han ska också. När han väl är uppe självmant, oftast de dagar han sköter magen så är han pigg och klättrar runt i terrariet men ibland kommer han inte ut alls utan min hjälp. Han har magrat lite grann men inte så att han ser undernärd ut. Kalk och vitaminer får han som han ska.

Är det någon som kan hjälpa mig att förklara hans beteende? Det är så konstigt för han var ju så pigg och matglad förr. Kan han vara sjuk? Han är ju inte särskilt gammal. Ska jag ta honom till veterinären? Är orolig för min lilla gubbe :(

[LiisaDagger]
0

putt

pillret
0

Hej!

Har själv en 6,5 år gammal skäggis och mycket av det jag vet har jag läst i boken Skäggagam av Sofie Cirverius.

Annars är ju www. repti.net ett bra forum med oftast snabb hjälp.

Gere (heter min skäggis) har under årens lopp ändrat kostvanor men har ändå alltid hållt vikten. Är du orolig för din skäggis kolla med vetrinär, ibland kan det räcka med tel,samtal.

Lycka till!!

Hälsningar Annika

Vattnadal
0

När de slutar växa slutar de kasta sig över maten. Min 11 åring masar sig till matskålen om det är larver eller maskrosblommor, annars skiter han högaktningsfullt i det. Tror jag i alla fall.

Väg honom mellan varven, så att du ser om han tappar vikt. Gör han inte det, är han bara vuxen med mer lagom aptit. Det är jobbigt att jaga syrsor, så larver i en skål är bättre för en lat ödla. Bäst är det ju om de lyckas få ägaren att handmata, så slipepr de röra sig alls!

Om han går ner i vikt, gå till veterinär (en som KAN reptiler) och ta med avföringsprov.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[LiisaDagger]
0

Jag är tacksam för era råd :) Ska hålla noga koll på hans vikt.

Bushmaster
0

Jag skulle gå till veterinär innan det går förlångt om det skulle vara ngn infektion i mag tarm kanalen!

Mvh

Mats

[LiisaDagger]
0

#5 Grejen är att han äter, när han får rätt saker. Men han kan ju inte leva på mjölmask och haricort verts :/

Fattar inte varför han ratar syrsorna, han älskade dem förr.

Någon som har tips på något alternativ som är lika näringsriktigt  som syrsor?

AndreasS
0

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

pillret
0

Min skäggis gjorde likadant, även om det skedde när hon var lite äldre. Från att bara ha ätit syrsor och mjölmask så ändrade hon helt kost till gräshoppor och pinkisar.

Hon är väldigt kräsen även på grönsaker och äter mest majs, aubergine och gröna ärtor. Frestar henne givetvis med annat men hon är duktig på att sortera i salladsskålen.

Prova att ge honom någon pinkis då och då och se om han går upp i vikt.

Kolla även Morion hemsida:

http://www.morion.com/teo/svenska/erfarenhet/frame.html

Massor med matnyttig info om hennes erfarenheter med skäggisar.

//Anki

Bushmaster
0

Tänk på att en vuxen skäggis skall ha 80% vegetabilisk fda!

Mvh

Mats