Acceptalbet?
jag är inte så insatt i sköldpaddor men här hittade jag en annons som jag reagerade lite på.
http://www.blocket.se/pitea/Landskoldpadda___tillbehor_21580854.htm?ca=1_11&w=0
Jag vet inte vad ni tycker men att ha en skölpadda i en bur verkar lite underligt… men vad vet jag :P
Haha, acceptabelt ska det stå :P

Tror inte det är nåt konstigt , fast de brukar ju gå inhägnat bara iof .
Jag tror absolut inte sköldisen mår sämre i en bur än i inhägnat.
Det hade vart skillnad om det är en vattenlevande .
De flesta brukar ju ha en trälåda som "bur", en gnagarbur är väl inte det mest lyckade valet. Kan tänka mig att det blir lite dragit och stressande för sköldpaddan. Men jag är inte särskilt haj på landsköldpaddor.
_No way! Yes way!

#3 Vad menar du med dragigt och stressande ? Det bästa en rysk steppsköldpadda vet är att gå ute hela sommaren i inhägnat . Där blir det ju dragigt om nåt . Faktum är att många sätter det som krav för att få köpa en landsköldpadda att de får gå ute och "beta" på sommaren.
Stressigt av en bur vet jag inte riktigt vad du menar ?
Dock så tycker jag att näbben ser väldigt stor ut och behövs nog ses över.
#4 Det är väl dock en viss skillnad på drag och blåst? Drag = en mer eller mindre konstant kall luftström inomhus. Fast nu vet jag ju inte om eller hur mycket draget påverkar, men det ska ju även gå att hålla rätt temperatur, vilket blir svårare med en gallerbur.
Angående stress så är det något jag bara antog, då det för vattensköldpaddor rekommenderas att man helst täcker för minst 3 sidor av burken. Märkte t.ex. väldig skillnad här hemma när jag bytte från akvarium till damm för mina vattensköldpaddor. Kollade på Roslagstulls skötselråd, och efter en rekommendation att ha en välventilerad träbur står följande: Det bör dessutom inte gå att se ut genom väggarna eftersom många sköldpaddor blir stressade av att vilja komma utanför sin begränsade yta. Antar att det kan ha något med deras revirtänkt att göra.
Och ja, jag vet att det är bra att ha dem i utehägn på sommaren. Även där har de flesta dock solida väggar, och inte nät/galler.
_No way! Yes way!
Sköldpaddor mår inte sämre av att sitta i en kaninbur än dom gör i en lika stor trälåda. Trams.
Hälsningar Malin