Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettspindlar
Läst 10520 ggr
AndreasS
0

Spindel i köksfönstret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg denna spindel hemma springandes på köksfönstret.

Oskarp bild men jag tror man kan se vad det föreställer, någon som vet vad det kan vara för sorts spindel.

Den är väldigt hoppig av sig och är ca. 5-10 mm lång.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

koffra
0

Ser ut som en zebraspindel som tillhör de hoppande spindlarna.

salticus scenicus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sebraspindel

carmas
0

Hopp spindel (Jumpspider) kan ej latingska namnet,

Lever på blommor, och på träväggar för de mästa där de hoppar till sig sina byten..

carmas
0

Såg ej koffras inlägg koffra har nog rätt,

förlåt

koffra
0

Nej det e lugnt carmas ! Jag är ingen expert heller utan en ren gissning . Men vi är ju inne på samma spår :D

carmas
0

hehe:)

AndreasS
0

Se där, då har man lärt sig något nytt idag också.

Tack koffra och carmas Glad

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

carmas
0

;)

mandariiin
0

det är en hopp-spindel! (som dom alltid fick heta när jag bodde på landet) så sjukt små och söta! och riktigt roliga att se på. Glad

Crotalus-Adamanteus
0

Trevligt med husdjur som flyttar in självmant :)

Wassago
0

Hummm… när det kommer till spindlar vill jag nog inte ha dom lös springandes, då ska dom allt vara i terraraiet! Glad

AndreasS
0

#10 kan nog hålla med dig.

Trollhassel
0

Jag är också nästan helt säker på att det är en Salticus scenicus. Jag har jagat hoppspindlar ganska mycket och det är en art som är relativt vanlig. Det finns dock hur många olika arter och underarter som hälst så det är ganska svårt att säga genom att se ett foto. 

Sjukt fina, synd att de inte är större!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wassago
0

#12 Jag e glad att dom där inte e större!!!!!!!!!!!!Glad

Crotalus-Adamanteus
1

Spindlar håller ohyran borta :)

Wassago
1

Absolut, helt fantastiska nyttodjur!!

Crotalus-Adamanteus
0

Ja de är ju precis de dem är nyttodjur. :)

[kloakmunk]
0

jag älskar ormar och är skiiit skraj för spindlar…

jag är glad att det inte va hemma i mitt köksfönster den hoppa om kring…

men en fråga som jag tänkte på nu när jag såg dessa inlägg..

förlåt om jag snor din tråd lite men jag vill veta.. Skäms

kan man ha sådana spindlar som husdjur?? i terrarie så att säga…

AndreasS
0

#17 Spindeln som är på bilden är ingen spindel man håller i terrarium utan den finn i hemmet naturligt.

[kloakmunk]
0

jo men om en person vill ha den i terrarie som husdjur trotts att den är vild och lever som du sa naturligt i våra hem, har själv stött på någon liknande på toa… ..

menar om man nu kan eller enns får ha dem som husdjur??

AndreasS
0

Tor inte att det finns någon regel som sätter stopp för att håla våra vanliga spindlar i fångenskap. Men som sagt är inte säker på det.

Wassago
0

En kompis till mej hade en stor Vargspindel i en stor, inredd glasburk å den hade han i nästan två år om jag inte minns fel, den käkade å verkade leva gott.

Trollhassel
0

Det finns ett gäng utländska arter man kan köra i terrarie. Svenska hoppspindlar behöver få sin vinter.

Med Vänliga hälsningar

[kloakmunk]
0

tack trollhasse typ så jag ville veta. men samt som wassago tack så mycket.. då förstår jag mer…

men jag är fortfarande inne på ormar trotts att jag har kollat på spindlar idag för att övervinna min rädsla….

skulle va kul att ha men jag skulle va skit rädd hela tiden som sagt…

skulle hällre ska ffa mej någon ny orm… :D

Trollhassel
0

Jag hade också en period av araknofobi (spindelfobi) men den gick över när jag skaffade mina första svarta änkor (visst låter det galet, men det är sannt). Fågelspindlar är jag inte så förtjust i att plocka med. Jag är inte rädd men jag gillar det inte. De gillar ju å andra sidan inte mig heller så det går ju bra att ha dem ändå. haha

Med Vänliga hälsningar

[kloakmunk]
0

när du säger svarta änkor så får jag en rysning i hela kroppen och ett litet svagt illa mående i magen (rädsla och ångest)..

jo jag tycker dom större och hårigare spindlarna är häftigast. skulle nog jätte gärna ha en hemma men i ett terrarium som någon annan skötte och som det satt ett gigantiskt HÄNGLÅS på…

men jag diggar er som har spindlar.. skit coola… Skrattande

koffra
0

Jag gillar spindlar , men ändå inte . Håriga stora spindlar och små hårlösa ex änkan är ok , men de svenska husspindlarna …. ! Fy för fasiken va otrevliga dom är ….. Uhhh :)

Jag jobbar mycket i en verkstad , och när jag behöver arbetshandskar så kan jag inte ta begagnade som legat på bänken i en vecka för att det kan ju finnas nån spindel eller nåt hemskt där i . Riktigt otrevlig känsla. Så det är nya hanskar direkt ur förpackning som gäller .

Likadant med skor som stått utomhus eller liknande ett tag . De slänger jag ju inte iaf , men de synas innan de brukas :D

Hellre en lös giftorm i rummet än en lös spindel .

[kloakmunk]
0

hehe =D vad för verkstad?? haha jo jag håller nog med dej att hellre en lös gift orm i rummet än en lös spindel.. :P

[jakke94]
0

min bror hade en fågelspindel innan.. den fick vara på hans rum och dörren skulle alltid vara stängd.. det var villkoren av mina föreldrar :P

monsi
0

Har alltid känt som de flesta här en rysning vid tanken på änkorna o hänglås på terariena tilla alla spindlar.

Har dock inga problem med svenska spindlar inte för jag gillar om de kommer klättrande på benen eller liknade.

För ett tag sen var vi o kollade på lite olika djur o bla kilppmarsvinGlad

Där såg jag en stor hårig gul spindel med grått på ryggen o gud vad vacker den var

Skulle facktiskt kunna tänka mig en sån spindel hemma.

Första gången jag tyckt en spindel var vacker i verkligheten.

Brukar tycka de ser bra ut på bild men aldrig i verkligheten.

Nu är jag verkligen sugen på en sån gul sak.

Undrar om det är för man börjar bli gammal ålders kris hi hi! Eller klok vet ej.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Helena1978
0

Tycker de svenska spindlarna är vackra, dock hyser jag största respekt för kärrspindlar, såg en stor sådan vid stugan i somras, den som är på bilden. Honorna av denna art blir könsmogna först vid 3års ålder.

Har själv funderat på en fågelspindel förut men aldrig gjort slag i saken.

Spindeln på bilden i första inlägget kallas här för hoppspindel, dess korrekta namn känner jag inte till.

femman
0

Jag var i Toscana i somras och hittade massor av vackra och annorlunda spindlar! Hittade även skorpioner små som tvestjärtar, super söta!!  Är det nån som vet om alla skorpioner har gift i sig, även ungarna?

femman
0

Här kommer en till jag såg i Italien!

Saga85
0

Huvva för spindlar! Fågelspindlar och andra större terrariespindlar går an, men våra svenska…*brrr* Hade en period för några år sedan då det började flytta in flertalet stora husspindlar (upp emot 5 cm stora håriga…) på mitt rum. Sedan brann det som tur var på vinden, och spindelproblemen försvann efter totalrenoveringen. Det var helt klart värt att vara hemlös/kringvandrande i ett halvår för att slippa dessa monster bredvid huvudkudden Flört