Vilka foderdjur odlar du?
Köper du dina foderdjur eller odlar/föder du upp dem själv? Isåfall berätta gärna lite om vad du odlar och vem det är som får äta frukten av arbetet? :)

Jag odlar Dubier (kackerlackor) Till mina spindlar och ödlor. Sen odlar jag lite pinkisar till ormungar å spindlarna. Restan jag behöver köper jag!
Jag har försökt mig på att odla både zophobas och syrsor, inget utav dom gick vägen.
Jag köper alla mina foderdjur så som zophobas, syrsor till min skäggis och möss till min majsorm.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#1 Dubier funderar jag också på att börja odla nu när jag snart får hem mina två första spindlar.
#2 Åhå, jag har ju hört att syrsor ska vara relativt lätta att odla? :o

Jag odlar zophobas, dubia, syrsor, buffalo, gråsuggor och bananflugor till spindlar.
Möss till ormar.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag har några möss, men inte så att jag försörjer mina ormar, bara som stöd till nykläckta ungar. Annars köper jag fryst.
Jag odlar, zophobas, syrsor, dubia, mjölmask och rosenbaggslarver
Till ödlor och igelkottar.
Möss och Råttor till ormarna de som äter levande,
Annars köper jag fryst
www.blueberryhedgehogs.com

Har hört att det inte längre är lagligt att mata med levande foder. Någon här som vet om detta stämmer?
#7 Njää, nog tror jag väll att det är lagligt? Det är dock inte många som gör det pga av att ormarna kan skadas (och sen att foderdjuren utsätts för en stressig och ångestframkallande situation). Men vissa ormar vägrar äta annat än levande. Ve och fasa :)
#7 Nej, det stämmer inte.
_No way! Yes way!
zophobas, syrsor, mjjölmask och pinkisar.
Hälsningar Malin
#7 Har inte hört nått om att det skulle vara olagligt.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Det är tillåtet att mata med levande djur så långt som att det inte finns något direkt förbud mot det. Däremot finns det regler i bland annat djurskyddslagen och L80 som begränsar HUR man får mata levande. Djur skall skyddas mot lidande, djur som är ett hot mot varandra får inte hållas tillsammans avlivning skall ske snabbt osv.
Tolkningsfråga helt enkelt. Men det finns ingen lag som säger att man inte får mata med levande djur, dock tror jag att de gäller ormar, ex iller mm får man inte mata med levande föda eller så är de i tolkningen till de som står ovan att man inte gör de pga foderdjuret i fråga då utsätts för skador, stress och lidande pga många tam illrar inte är vana vid att jaga utan leker med dom en lång tid innan dom tar död på dom.
Detta e vad som sas inför lag ändring inför 2007.
Mer finns att läsa på http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Fact&PAGE=2&ID=109
www.blueberryhedgehogs.com
#12 Det låter mer vettigt, lag mot att mata med levande är väl lite svårt att ha? Var dras gränsen i så fall? Vid möss eller vid mjölmask?
Hälsningar Malin
Jag odlar kackerlackor (dubier) zophobas och mjölmask. Det är till ödlorna, tenrecen och spindlarna.
#14 Oh vad för tenrek? =) Dom ska vara jobbiga att hålla mat mässigt?
Hälsningar Malin

här hemma köps allt foder. råttor + möss frysta. sen köper vi zophobas, mjölmask i butik. har en låda med kackelackor som sköter sej själva iofs…
tidigare hade vi flugor och hoppstjärtar som skötte sej själva. (mat till våra tidigare pilgiftare)
#16 Var köper du dina råttor och möss? jag kan annars rekommendera en privatperson som föder upp sina på ekologisktfoder etc och har mkt rimliga priser.