Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1381 ggr
Rafflan
0

Skada, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp idag upptäckte jag min yngsta hona (dvärgen) så här!!! Svanstippen är borta!

Leopardgecko

Bild

Jag fick ren panik när jag såg det.

Okey, iförrgår skulle jag mata ödlorna men upptäckte då att dvärgen är borta så sätter tillbaka dom vuxna i det vanliga terrariet och ger mig ut och letar, efter en lång stund hittar jag henne. Stoppar ner henne i det vanliga terrariet och då anfaller min vuxna hona dvärgen! Ungen skrek till och snabbt som ögat tog jag bort den vuxna honan, ungen verkade oskadd och tänkte att honan säkert var hungrig då hon visste att det var mat på g och säkert var lite tjurig och ville kanske inte ha den lilla så när eller så beror det på stress pga att dom bor trångt medans vi lagar det vanliga terrariet som gått sönder.
Matad den vuxna honan, sen hanen och sist dvärgen, alla åt bra och sen hade jag ett öga under kvällen på dom men allt verkade lugnt, sen kollade jag till alla in jag gick å la mig. Ingen fara.
Nu på kvällen kom dvärgen fram och såg ut sådär (bilden) jag fick panik, snabbt inrede jag ett litet extra akvarium till ett terrarium, har toa-papper i botten, vattenskål där hon kan bada om hon vill och ett gömställe.
Sen hittade jag svans tippen i terrariet, jag trodde jag skulle spy, såg så hemskt ut.

Men nu till mina frågor;
vad ska jag göra? vad kan ha hänt? vad kan det bero på att det hände?

Tycker du jag ska sätta ihop alla 3 igen när det stora terrariet (110x60) är lagat och såret har läkt helt?

(OBS: Kommer vara borta i helgen så svarar jag inte har jag åkt och kommer hem på söndag)

Vattnadal
0

Sätt absolut inte ihop dem igen!

Håll såret rent och håll koll på det. Svansskador läker ofta fint, då det är ett naturligt försvar för dem att kunna släppa svansen för att komam undan.

Större ödlor kan ge sig på mindre för att äta upp dem eller för att jaga undan dem. I ett tarrerium kan ingen gå undan, så den utsatte dödas eller stressas fruktansvärt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rafflan
0

#1 jo pratat med annat folk, ska ha lilla dvärgen själv i ett terrarium och mata dagligen och se om hon börjar växa nåt och kanske blir normal stor ;)