Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 1320 ggr
metalbitch
0

Terrariet till skäggis

är en nybliven ägare till en skäggis på 2,5 år, så jag har liten frågor om nåon kunde hjälpa mig med dom Glad

1. Har ett akvarium på över 500 L som terrarium och undrar om det skall vara heltäckt i taket av glas? eller skall det finna större lufthål? kan man då ev täcka med nät?

2. Han har finkornigt sand som bottensubstrat över hela terrariet, kan jag blanda det med torv i den kalla delen?

3. Vill ha bra tips på levande växter man kan ha i? har hört att aloevera växten och hibiskus skall funka,stämmer det?

4. Hur många ggr skall man ge mixad sallads buffe till dom per dag?

5. Skäggisen fick jag i torsdags och han verkar inte äta något alls av salladen,har gett han 4 st zophobas igår som han slukade direkt, är det normalt pga av omställning att han salladsägrar?

6. när man rengör terrariet (vart 14 dag) skrubbar all interiör mm. hur gör man med bottensubstratet? skall allt bytas ut till nytt eller hur gör ni?

tacksam för alla råd och tips till en nybörjare

AndreasS
0
  1. Hade själv ett gammalt akvarium till min skäggis när jag fick honom. Jag byggde en träram som var något större än vad akariet var och kädde ramen med nät. Funkar kanon med både luft och att släppa igenom uv-ljus och värman från sollampan.

2. Jag är ingen älskar utav sand till skäggis utan jag använder krossad vetekli till bottensubstrat.

3. Jag ger min skäggis blandsallad 1 gång om dagen.

4. Alovera och hibiskus är helt ofarliga för skäggisen och ska funka. Men risken finns att den äter av dom vilket kommer se trist ut efter ett tag, själv föredrar jag plastväxter.

5. Hur fungerade skäggisen innan du fick den med maten? Det kan vara en omställning att byta hem.

6. Eftersom jag använder krossad vetekli så byter jag varje gång jag gör rent hela terrariet. Plockar dock rent från avföring och byter vatten varje dag.

Hoppas att detta gav dig svaret på dina frågor.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

metalbitch
0

Tackar så mycket för svaren Glad

har ett par följdfrågor

är du gjorde träramen med nät, hur blir det med luftfuktigheten då? skall dom inte ha en viss fuktighet i terrariet? och vad e det för nät du använder dig av?

går det att köpa vetekli från granngården?

AndreasS
0

Skäggagamer lever i ett tort klimat. Det jag gör för att fukta är att använda en blomspruta och duschar skäggisen och mina plastväxter.

Jag hade vanilgt hönsnät.

Vetekli köper jag från granngården har för mig jag betalar 59:- för 25 kg.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Vattnadal
0

Hibiscus och penséer är perfekta med tanke på att de är nyttiga att äta. Blir fula förståss, men man får byta ofta då bara!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter