Ålder på majs
Hon kan nog med en gissning från min sida vara 1 år gammal.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Hon är lika stor som min ett åriga hona så ett år skulle nog stämma
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Håller med föregående. Hon är, mest troligt, kring året.

Har sett många i den storleken som har varit både tre, fyra fem å sex år.. Finns ingenting i längdmåttet som gör åldersbestämningen säker. Det beror helt på födotillgång. Din majs kan vara allt ifrån 6månader till 10år utifrån längden.

Som wassago säger så kan man inte säga hur gammal ormen är genom längden eller magplåtarna .
Det var lite över ett år sedan sen jag tog över en majshona som en tjej inte kunde a kvar. Den var ungefär metern lång och tjock som ett ringfinger. Det visade sig att den var 6 år gammal .
Jag har även haft majormar som blivit nästan metern lång när de är ett år gammla.
Med tanke på bilden så ser det ut som om majsormen är betydligt äldre än ett år iallafall :)
Snarare än liten två åring.

jag har en majs tjej som är samma storlek som din, hon är 10 år :P och en hane som är nästan så stor, som är 8 år :P
Det går aldrig att säkert veta, men jag håller med #6, det ser inte ut som en alldeles ung orm. Jag skulle också gissa 2-3 år och att den fått för små bytesdjur eller mat för sällan.
Det är tyvärr inte alldeles ovanligt att oerfarna personer som skaffar en juvenil majsorm får rådet av zoobutiken att ge ormen en pinkie i veckan eller till och med i månaden och sedan fortsätter den personen att mata ormen så i evigheter.
Jag tog nyligen hand om en majsorm som var tre år gammal och knappt 50 cm lång, matad med en muspinkie i månaden!
Hon jag köpte henne av sa att hon hade matat med en storlek 4 ungefär varje 2 veckor. nu matar jag henne med en popcorn i veckan nån dag i helgen. jag kommer sluta med det om någon månad med tanke på att jag inte vill att hon ska bli för stor. någon som har nån synpunkt på den idén?
Ja jag har synpunkter på det. Man ska inte banta en redan liten orm eller strypa mattillförseln för att den ska stanna i växten. Då riskerar man ormens hälsa istället.
Kanske fortsätter den att växa på längden trots lite mat, men blir mager istället. Vill man inte att ormen ska växa - ja då har man väl valt en orm som blir för stor helt enkelt. Då borde man istället överväga att skaffa en orm som inte blir så stor.
Jag tycker att du ska fortsätta mata som du gör, eventuellt gå upp till halvvuxna möss.

kan inte mer än hålla med peter.
man matar inte mindre för att hålla djuren "små". då ska man nog inte ha just det djuret om storleken inte passar ens önskemål.
Jag tror nog han menar för stor i mån av att ormen blir tjock istället..
Har snackats vid om just hans majs och det var iaf den infon jag fick.

men en vanlig majs blir väl inte för tjock om den matas 1gång/veckan? det handlar väl mer om att mata med vettig storlek då. och sen att man kanske tar någon paus ibland. och sen matar igen som vanligt.
Jodå en fullvuxen majsorm som matas en gång i veckan blir oftast väldigt tjock, kan också utveckla fettknölar som inte är speciellt roliga.
Men än så länge är det ingen fara att mata på ormen! :)
Nu gav jag lite fel info..
Som #13 säger menar jag att jag itne vill ha henne tjock och som jag har läst mig till och hört mig för så kan dom bli tjocka om man matar för mycket.
Jag ger henne Fuzzies och inte popcorn.
Och eftersom hon mådde bra med mat var 10-14 dag så ser jag ingen anledning till att inte fortsätta med det.
Tack för allas inlägg och information jag tror jag har allt jag behöver för att klara detta på egen hand för tillfället.