Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1395 ggr
Asa-N
0

Orm-genetik?

Finns det genetik även på ormar? Sannolikt gör det så men är det då även så att det finns dominanta och recessiva anlag? T.ex. att om man parar 2 ormar som har var sin färg, kan de då få bebbar i en tredje färg för att en eller båda föräldrarna bär med sig det bakifrån?

Finns det t.ex. någon teckning som ena föräldern måste bära för att bebbarna ska kunna få det?

Lite funderingar från mig.

[peter54]
0

Självklart har ormar dominanta och recessiva anlag precis som alla andra djur. Det finns mycket att söka öch läsa om detta på nätet. Isak Öhrlund från Uppsala har hållit föredrag om basal majsormsgenetik.

Exempelvis kan två albinoföräldrar få en hel kull normalfärgade ungar om båda föräldrarna har en normalfärgad förälder i sin tur eftersom den albinistiska genen är recessiv och den normalfärgade genen är dominant.

Asa-N
0

Spännande, det är ju snarlikt hamstergenetiken om jämförelsen ursäktas. Ska ta mig en sväng till biblioteket och se vad jag hittar, har fått låna en bok på engelska som jag ska gå lös på i helgen. Har för avsikt att lära mig så mycket som möjligt innan vi får ormen även om jag inte har planer på att avla så vill jag kunna så mycket som möjligt om djuret som sådant och det innefattar för mig även grundläggande genetik. Tycker genetik är otroligt spännande och intressant.

MalinMalin
0

Där har du lite fel.

Två Albino majsar kan inte ge en enda normalfärgad unge.

Albino + Albino blir alltid 100% Albino.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Asa-N
0

#3 så det är inte så att även om det är albino så kan det "slå runt" och ändå bli "grundfärgen"?

Men tänker man efter och det är riktig albino så saknar de ju vissa pigment och de kan ju inte komma från luften så att säga…

MalinMalin
0

Det kan aldrig komma en normalfärgad av två Albinos.Oavsett hur många normala som ligger bakom.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

medde
0

Den majsen jag tror Asa_N är lite nyfiken extra på är vilka färg som kan komma ur detta.

Mammsen:Den är klassad som Reversed Okeetee tack vare sin föräldrar, Som är Reverse Okeetee poss Flourescent Orange, samt Reverse Okeetee,Taicon.

Papsen: Anery het Charecole.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Asa-N
0

#6 ja mamsen du berättar om är ju i min favvofärg :o)

MalinMalin
0

Reversed Okeetee är ju en röd albino(Amel) och ligger där inga andra hets bakom den så som Anery tex,så tillsammans med en hane som är Anery så blir ungarna normalfärgade 100% het för Snow(Amel och Anery)

//Malin

www.r8ttor.se

medde
0

#8 Det är ur detta föräldrar par Asa_N ska ha en. därav jag skrev in detta om färgerna. Så hon får lite mer kött på sina ben:-)

Det jag saknar på min hona är lite mer tydlig vit.

Ursäkta min fråga till dig MalinMalin heter du ett efternamn som börjar på E, vill inte skriva ut hela.

MalinMalin
0

Nej,det gör jag inte.

Här är min hemsida.

//Malin

www.r8ttor.se

medde
0

#10 Att jag undrade var att uppfödaren till min ena heter Malin, undrade om det kanske var du. men icke sa nicke. Hade ju varit kul:-)

MalinMalin
0

Du hittar henne under nicket Millan_E på Zoonen.comSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

medde
0

Tack! Då ska jag gå in där och hälsa på henne! Jättekul.

medde
0

#8 Nu har jag i det börjas kläckas små raringar.Efter de förläldrar vi talde om i #6. Just nu en röd albino och en viltfärgad

Attan så kul det här är:-)

AndreasS
0

Grattis medde.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
0

Stort grattis! Vet ju hur lycklig du lät i luren när du ringde för att berätta nyheten!! :)

medde
0

#15-16 Tack snälla.

Inte trodde jag att man skulle bli så glad att se dom små. Men jisses vad kul det var:-)

Nu ska dom skötas efter konsten regler. Tar gärna imot tips och råd om matning, ja allt slukar jag just nu

mandariiin
0

oh, en toppen tråd! fick själv majs barn för några dagar sen. :) nu ska vi lära oss massor från alla experter här inne!