Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 1950 ggr
PetiteFrancaise
0

Giftig bark

Jag läste i en artikel här på sidan att barrträdsbark kan bli giftigt i terrariet. Jag har Douglas fir bark (tror att det är barrträd?) som jag köpt i djuraffären. Finns det risker med det?

[peter54]
0

Producenten hävdar att barken är kokt och att terpenerna är avlägsnade på det sättet. Sannolikt är det ingen risk att använda produkten.

PetiteFrancaise
0

På vilket sätt kan det vara giftigt?

Wassago
0

Barrträd innehåller terpentin (osäker på stavningen) å det är giftigt!

PetiteFrancaise
0

Att andas in eller?

[peter54]
0

#4 Terpentin eller de ämnen där terpentin ingår, är en grupp kolväten och kallas terpener. Dessa förångas lätt, särskilt om det blir varmt.

I en förhållandevis liten luftvolym som i ett terrarium med liten luftväxling kan koncentrationen av terpentinångor bli såpass hög att luften blir giftig att andas.

Därför bör man vara försiktig med användandet av produkter som kommer ifrån barrträd, men som sagt, de producenter som tillverkar pinjebark och den typ av bark som du har från douglasgran, menar att de avlägsnat terpenerna så tt produkterna ska vara ofarliga.

PetiteFrancaise
0

I min spindels terrarium är det inte särskilt varmt (det finns ingen extra värme utan terrariet är som det är helt enkelt), men det verkar som om barken ångar ändå. Det är lite immigt längst ner på väggarna och under skålen blir det vattendroppar. Men det står på infon om douglas fir bark att den fördelar en jämn värme i terrariet. Förhoppningsvis utan att vara giftig då?

Wassago
0

Själv har jag i över 20 år kört med ogödslad täckbark som jag köper i 50liters säckar för 25-30kr st. Funkar kanon!!