Vilken Spindelart?? :)
Hej! jag är så himla sugen på att köpa en spindel! :) önskemålet är en snäll spindel som man kan ta upp i handen och som inte bitts eller nått, och så ska den inte vara så "springig" utan ganska lugn så den inte springer iväg… :P alltså en lugn, jättesnäll också så ska den inte vara för liten :P finns det nån husdjursspindel som stämmer in på ungefär dom egenskaperna? :)) och helst så ska den inte kräva så stort terrarium heller..
Är chilensk fågelspindel en bra och snäll nybörjarspindel?

jättebra sida tack! :)
jag vart förtjust i både Grammostola rosea, Brachypelma smithi och Brachypelma albopilosum :) vilken tycker ni är lämpligast och vilken av dom kräver minst rerrarium? :) tacksam för svar! :D
Jag har en Chilensk fågelspindel och hon är jättesnäll! Hon är lugn och sitter ofta på sitt favoritställe. Arten bits väldigt sällan och jag kan ta upp henne utan att hon blir arg (dvs om man inte plockar med henne för ofta).
Terrariet är 30*30*30, inte speciellt stort! =)

okej :) oj :D hur mycker brukar dom kosta på ett ungefär? :))

Samma storlek för alla så det spelar ingen roll, har både smithin å albopilosan.. svårt val.. gillar bägge! smithin e ju vackrare, men albopilpsan "goare"…

#5 okej :) jag skulle gjärna vilja ha en spindel som man kan ta upp i handen och så.. är albopilosan bättre då eller? :) och ska man städa deras terrarium nån gång? isåfall, hur ofta? :) tack så jättemycket för alla svar! :) jag är lite jobbig jag vet.. men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag skaffar en spindel och så :P och en fråga till, luktar spindlarna?

Enligt Myrberg (som skrivit den sidan jag rekommenderat) så ska albopilosan vara den allra lugnaste.. men spindlar e ju som alla andra djur individer..
Har aldrig kännt lukt från spindlarna!

Vi har två B. albopilosum - Spindel och Curly. Spindel gör utfall när vi ska rengöra vattenfatet + fylla på nytt. När vi öppnar luckan så skyndar hon sig fram och gör utfall. Ingen spindel jag vill stoppa in fingrarna till.
Curly är en snäll spindel och hon bara sitter och tittar när vi öppnar och tar hennes vattenfat. En spindel jag gärna stoppar in fingrarna till.
Spindel är min mans och Curly är min =O)
Den snällaste spindeln vi har är nog Imse som är en B. smithi.
Precis som Wassago skriver så är spindlar individer.
Jag tycker att spindlar är "se men inte röra"djur.
Våra spindlar luktar absolut inget.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

#8 hihi okej :O ^^ finns det någon chans att dom rymmer? (min pappa är jätte rädd för spindlar! xD ) tack för svar! :)

#9 - Lilla Blå som är en Avicularia Versicolor rymde men upptäcktes rätt så snabbt.
Vi hade köpt ett miniterrarium och killen som vi beställt det av hade gjort det så att det blev en liten springa vid öppningsluckan. Vi la inte märke till det men när vi gått och lagt oss blev fem av våra katter väldigt nyfikna på spindlarna. Gubben såg i gatulampans sken en spindelkontur på väggen och vi rusade upp båda två. Lilla Blå åkte in i terrariet igen och vi fick tejpa för springan - tillfälligt.
Dagen efter tog vi bort den ena takplattan och limmade på den så att springan försvann.
Jag var spindelrädd en gång i tiden. Sedan skaffade sonen sig en B. smithi och sedan var det kört. Nu har vi 16 spindlar och då bl.a en Theraphosa blondi - som jag egentligen inte vill ha i huset. Jag tycker fortfarande att spindlar är obehagliga - om de är ute i huset. Vi har ett avtal med spindlarna - de bor i källaren och på vinden - vi bor i övriga huset.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

hahaha ojj då xDD ^^

Ja, dom e duktiga på att leta sej ut! Men det går att göra burkarna rymningssäkra!! Det e dom hos mej! :)

hihi okej :PPP

Snälla arter finns det väl i princip, men det kommer alltid att finnas måndagsexemplar då även spindlar är individer.
Jag skulle rekommendera B.smithi.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

okej ;D

Jag har två B. smithi just nu, den ena lugn å fin den andre e en rabiat galning! Så som sagt… dom e individer!

hahah okej^^ är det någon här som har vandrande pinnar? :)

#18 ååh!! :D:D (pappa sa hellre att jag kunde få vandrande punne än en spindel x)) )
jag har lite frågor:
Hur länge lever dom?
vad äter dom?
hur stort terrarium behöver dom?
för/nackdelar?
ge mej så mycket skötselfakta som möjligt :D
och om jag köper av dej, går det att skicka dom?
för du bor väl inte i sundsvall? :)

och bitts dom? xD asså kan man hålla i dom? :P och en sak till, dansar dom om man sätter på musik? :P

De lever i upp till ett år beroende på art. De kan nog leva längre också. De äter växter. Olika arter äter olika växter. Hallonblad, björnbärsblad, liguster osv. Det finns några arter man kan mata med sallad också. Terrariestorlek beror på hur stora pinnarna är. Terrariet ska vara ca 3 gånger så högt som pinnarna för att de ska kunna hänga och ömsa utan att skada sig.
Fördelarna med pinnar är att de är lättskötta och många arter går att få ungar på. De är trevliga, dekorativa och tar inte så stor plats (Om man inte kör de största arterna). Skötselråden skiljer sig från art till art. När du bestämmt vilken art du vill ha och kan få tag på så kan jag hjälpa dig med skötselråd.
Den arten jag har till salu är en bred, stor och elak pinne. Ingenting jag rekommenderar att man plockar med. De har stora klor som de kan bora in rejält i händerna om man råkar få dem på sig. Det finns andra arter som är lämpligare nybörjarpinnar.
Tips: Nä du letar pinnart finns det en del i det hela som bör vara viktigare än allt annat, kan du få tag i det pinnen äter året om? Om du bor nära en ligusterbuske så kan du köpa ligusterätande pinnar, för liguster är vintergrön. Annars rekommenderar jag salladsätande pinnar.
Tror att Ante (fireant på i fokus) brukar ha pinnar till salu.
Med Vänliga hälsningar

#21 okej tack så jätte mycket för tippsen! :D jag såg en annons på blocket där det var en som sålde pinnar :) jag ska höra vad det är för art mm ;D

för nån dagsen skickade jag ett mail till dom och frågade hur gamla dom blir och då svarade dom så här:
Hej!
Oj, jag vet faktiskt inte hur gamla de kan bli! Det kan du säkert hitta på nätet. Vi har haft våra stora i snart ett år. De började lägga ägg när de var ca 5 månader. Och ca tre månader senare började äggen kläckas, massor! De blir ca 15 cm långa
är det nån som kan gissa vad det är för art? :) jag har mailat och frågat.. men om dom inte vet så kanske det är nån här som kan ana vad det är för några små rackare :) :P

Jag tror att det ä indiska pinnar, de ynglar av sig friskt och är vanliga. Beror på hur de såg ut. Det finns massor av olika arter så det är svårt att säga.
Med Vänliga hälsningar

okej :) jag har en "petbox" på 14 L, går det bar att ha 2 st i en sån? :)

Som jag skrev i #21
"Terrariestorlek beror på hur stora pinnarna är. Terrariet ska vara ca 3 gånger så högt som pinnarna för att de ska kunna hänga och ömsa utan att skada sig."
Bara att mäta pinnar och burk :)
Med Vänliga hälsningar

okej :) om jag gör om frågan ^^ finns det någon art som kan vara i ett 14 L ? ^^

nu vet jag det latinska namnet! :D det är Carasusius morosus :)

Ja, det gör det. Kolla runt efter pinnar på nätet. Läs om olika arter.
Jag har ett hett tips om du råkar ha en ligusterbuske i närheten. Peruanska svarta pinnar! Peruphasma schultei. Googla!
Salladsätare finns det inte så gott om och vi som bor i kalla sverige kan ha svårt att uppbringa tex. hallonblad året om. Vintergröna växter som liguster går ju att få tag på. Det finnsäven pinnar som äter rhododendron, ormbunkar och vandrande jude.
Med Vänliga hälsningar

#29 okej :D jag ska söka på de nu :))) men jvet du hur långa carasusiusarna blir? :)

aaahaha vad läskig dom svarta så ut!! xD

#29 Googla på artnamnet i stället så hittar du säkert lite nyttig information.
En art jag rekommenderar till dig när allt kommer omkring är Extatosoma tiaratum. De brukar gå att få tag på, är inte så kinkiga. Dessutom är de vackra och inte ett dugg riviga och arga av sig som vissa större pinnar brukar vara. De äter ek, hallon, hagtorn och lite annat. Ek går att frysa in så man kan mata dem hela vintern.
Med Vänliga hälsningar

#32 okej :D tack så jätte mycket för du hjälper mej! :D<3

dom var väldigt vackra!!! :D men endå läskiga^^ men jag får väl låta bli att ta upp dom tills jag har vant mej haha xD men hur stora blir de och hur stora terrarium behöver dom? :)) och dom dåg ut att ha en ganska stor mun :O kan dom bitas? :O

Det gäller ALLA arter att höjden är viktigare än längden på terrariet. Hur hög är din petbox? Om den är 20-30 cm hög så fungerar den bra till helt utömsade djur och till mindre pinnar. Till E.tiaratum rekommenderas en burk som är runt 50 cm hög.
De bits inte. Käkarna är bara till för att äta med.
Med Vänliga hälsningar

den är 25 cm hög :) oj okej är inte dom dyra? :O
hehe okej ^^

Vilka? Burkar som är 50 cm höga? Det beror helt på vad du vill ha för burk till dem. Både glas och plast funkar, dessutom kan de ju gå i plastbackar från tex. ikea. Dessa backar går att ställa på höjden.
Med Vänliga hälsningar

aa jag menar terrariumen ;D vad ska man ha som lock till ikealådorna isf? :)

Plastbackar har ofta lock. Du får leta lite. Kolla clas olsson, ikea, rusta, coop. Någonstans finns det säkert en burk som passar.
Med Vänliga hälsningar

aa det finns ju massor på ikea mm. men kvävs dom inte om man har på ett sånt lock? 

Det är ju lätt fixat genom att göra lufthål i locket, eller hur?
Med Vänliga hälsningar

aa men kan dom inte rymma lätt då?

Haha, nej. Gör hålen så små att de inte kan ta sig ut.
Med Vänliga hälsningar

hihi okej xP