Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettinsekter-kryp
Läst 1956 ggr
Mantissa
0

tom kokong?

Jag köpte en kokong med bönsyrsor (asiatisk jättebönsyrsa) som jag fick hem 20/8

Den har ännu inte kläckts! Jag vet inte hur gammal kokongen var när jag fick den, men det måste väll ha varit dax för dem vid det här laget. Hur länge till ska jag vänta innan jag ger upp på den?

Detta är min första erfarenhet av insekter som husdjur och det börjar inget vidare..

Fireant
0

jag sitter i samma sits.. *ler*

det är en liten chansning som man tar när man köper kokonger tyvärr..

man ska ha dem lite fuktigt emellanåt, vilket vi också har gjort..

1st i våtkläckare, 1st i torrkläckare, 1st i tropiskt terrarium och en i en petbox.. samtliga utan resultat..

Mantissa
0

Tråkigt, men jag var ju medvetan om att risken fanns. Fan, jag hade verkligen sett fram emot mina syrsor Rynkar på näsan..

Vet du (eller någon anna här) någon som håller indisk jättebönsyrsa (h. grandis)? Det var igentligen sånna jag var ute efter från början.

FunkyShrimp
0

det fanns bönsyrsor på expot idag :D
vet dock inte exakt vilken art^^

Trollhassel
0

#0 #1 Men beroende på art kan kokongen kläckas tidigt eller efter upp till 5 månader. Min sambo köpte I.diabolica på mässan. En stor kokong som inte kläckts men vi har inte kastat in handduken. Jag misstänkte ju helatiden att det kunde vara en tom, men eftersom 250 kr skulle varit gratis för en levande kokong så ville guben min chansa. Etersom han sa att de var vildsamlade så borde e inte varit obefruktade.Antingen lurade han oss, eller så är vissa kokonger obefruktade. Bönsyrsor som inte parats lägger ju ofta ur sig tomma kokonger, det ver det som jag tyckte var läskigt när han köpte den.

Vi köpte säkert av samma snubbe som ni. Han sa till oss att om den inte kläcktes eller om det var fel art så skulle han ersätta oss. Fick ni några kontaktuppgifter på honom?

#2 Håller inte H.grandis längre, vet inte om någon odlar dem i sverige, men i tyskland borde de kanske gå att få tag på.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mantissa
0

Jag tror inte det var samma jag köpte från, honom har jag bara fått possitiva vibbar av. Han hade bara en art av bönsyrsor, och jag fick veta innan jag köpte dem att han inte kunde garantera att den var befruktad. Alltid svarat snabbt och bra på alla mina "dumma" frågor:)

Jag ska ge dem någon månad till, sen är det väll för kallt för att skicka så då får jag vänta tills våren.