Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 2147 ggr
JohannaEkroth
0

Transport av vattensköldis

Hej!

Jag har en liten förkyld(?) liten kinesisk halsbandad vattensköldpadda på bara några månader. Ska åka med den till veterinären imorgon lördag klockan 09:45 och jag har en petbox. Frågan är hur jag ska inreda till den.

Fuktad handduk läste jag om, men är det så bra om den är förkyld?

Jag behöver tips och råd så krabaten får en så lugn bilresa som möjligt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Saga85
0

Är det lång bilresa? Annars kan du allt ta och skippa handduken. Ta med en blomspruta (eller dylikt) med vatten och spreja lite ibland om du vet med dig att det kommer ta ett tag.

Iof tror jag inte det behövs någon väta. Sköldpaddor kan ju ligga uppe på land och gassa i solen långa stunder, att bli torr kommer den inte dö av.

Lycka till hos veterinären!

JohannaEkroth
0

40 min bilresa… Nä blöt handduk behövs nog inte… Ska jag ta en torr istället… Linné eller frotté? Enner grus i botten?

Saga85
0

En handduk går nog bra. Blir lite stötdämpande. Svep gärna in burken i ytterligare en handduk/filt så att sköldpaddan får lite lugn och ro.

Det går även bra att frakta sköldpaddor i en kylväska. Petflaska med varmvatten, handduk, sköldpadda. Och ha locket lite på glänt så den får luft.

JohannaEkroth
0

Tack så jättemycket. Det blir kylboxalternativet med en petflaska varmt vatten i botten, handduk för comfort, petbox med några mjuka handdukar i. =) Min lilla förkylda stackare ska få en varm biltur. Det börjar ju ändå bli höst… Glad

Håll tummarna att det räcker med medicin och att skrutten inte behöver fara till himmelen… Rynkar på näsan

Ceciliaolucifer
0

#4 Jag håller tummarna för dig och lilla sköldpaddan :)

JohannaEkroth
0

Den har fått ögondroppar och antibiotika utskrivet. Vägde 11 gram och ska därför ha megadosen 0,04ml antibiotika var tredje dag. Det är inte gott tycker lilla Skrutt! Blä!

FunkyShrimp
0

Vägde din sköldpadda 11 gram? :O hur tusan går det? det är ju som en fjäder typ^^

Saga85
0

Sköldpaddor är rätt så tåliga djur, du ska allt se att lilla skrutten blir frisk nu den har fått medicin Glad

Ceciliaolucifer
0

Skönt att det inte var "värre". Här hemma har jag en liten som jag får spruta själv varje dag i 10 dagar, inte lika kul Rynkar på näsan

Saga85
0

#9 Usch, det låter inte kul. Och rätt så svårt Förvånad

En följdfråga är ju nu hur sköldpaddan lyckats bli sjuk, och åtgärda detta så att det inte händer igen.

JohannaEkroth
0

Ja den väger 11 gram. En riktig tungviktare. Nej ärligt talat så känner man inte att man har någon vikt i handen och är rädd att ta i för hårt i stackaren. Hon tyckte den var lite lätt så jag ska ge den extra kalk i kosten. Den skal som mäter 4 cm. 

För att ge medicin måste jag bända upp den lilles gap och spruta in medicinen med den minsta sprutan som finns på marknaden idag.

Den har blivit biten i svansen av direkt åtgärdad äldre sköldpadda. (Förflyttad till annat kar) Det är nog grunden till förkylningen. Har inte velat bada för den mår inte bra och därför inte fått i sig kalk. Veterinären såg ingenting, men kan tänkas att den fått någon infektion i såret som fått Skrutt mer mottaglig för virus.

Men jag har höjt temp i vattnet och på land. Problemet är nätterna då det ju är rumstemperatur på land.

Men Skrutt är redan piggare, nu badar den självmant flera gånger om dagen, bara efter en antibiotikados. Imorgon ska den få sin andra dos. Ögondroppar får den två gånger om dagen.

FunkyShrimp
0

Jaha, det är en minibebisbebis^^ då förstår jag att den kan väga 11 gram :D

Ceciliaolucifer
0

åh härligt att höra om förbättringen :)