Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: terrarieteknik
Läst 2397 ggr
mandariiin
0

Terrarie bygge - hjälp!

Håller på med mitt terrarie/vivarium bygge (igen). Och nu har jag fastnat lite yttligare en gång.

Det är ett regnskogs terrarium för daggeckos.

Har börjat med att sätta svart silikon på hela bakgrunden, så man slipper se baksidan av allt.

Satt sen dit grenar/rötter med hjälp av silicon.

Efter det började jag lägga fogskum runt allt, varav jag sen har karvat i fogskummet för att få rätt form.

Nu har jag totalt fastnat.

Var först inne på att använda silcon för att fästa torv/jord för att täcka fogskummet. Men jag har även läst en hel del om sikacim blandat med torv/jord. Jag har fått uppfattningen av att i slutet ser det likadant ut, oavsett vilken metod man använder sej utav. Och det är tydligen lättare att fixa med sikacim, för man slipper kladda silikon överallt.

Då är min fråga, ser det verkligen likadant ut?

Själva terrariet består utav en akvariedel i botten, funkar båda bakgrunds metoderna med att vara under vattnet?

Vilket håller bäst i längden?

koffra
0

Hej

Tyvär har jag ingen erfarenhet av silicon med torv av den anledningen att jag uteslöt den metoden för jag skulle ha fiskar i akvariedelen . Jag var osäker då på om jag fick tag på giftfri slilicon. Sen verkade det kladdigt med ;)

Däremot så körde jag med sikacem blandningen och hade igång terrariet i ca ett år utan problem . Enda strulet var att på de ställen som jag inte hade karvat i fogskummet ville det inte fästa riktigt. Blir ju som en hård blank yta . Annars så fungerade det hur bra som helst . Hade "vattenfall" som låg på hela ena bergssidan och det visade aldrig några tendenser att bli sämre.

Inte mycket hjälp kanske , men bara min personliga erfarenhet som jag delade med. Har tyvär inga bilder , men det blir faktiskt väldigt snyggt med sikacem !

Ps Glöm inte att posta bilder på bygget ;)

mandariiin
0

kul att någon här inne har kört eget bygge!

ett tips när det gäller silikonet, kör emd riktigt akvarie silicon. det funkar utmärkt!

men iom att jag då har karvat i allt fogskum så borde det tektiskt sett funka att köra med sikacim….. det jag var mest fundersam över var just hur det skulel påverkas av att bli blött hela tiden. men om det funkade för dej med vattenfall så borde inte det vara några problem….

jag håller på och fotar vart eftersom jag bygger allt :)